کد خبر: ۲۲۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
مزایا و معایب خرید‌های غیرحضوری

کرونا کرکره کدام کسب و کار‌ها را بالا برد؟

با گسترش ویروس کرونا، بسیاری از کسب و کار‌های سنتی از رونق افتاده اند، صاحبان مشاغل مختلف در این ایام برای جلوگیری از ضرر‌های احتمالی دست به دامن فضای مجازی و اینترنت شده اند تا از طریق درگاه مجازی چرخه کسب و کارشان به گردش در آید.
قلم‌نیوز: بسیاری از مغازه‌ها با محدود کردن فعالیت حضوری‌شان با نصب آدرس و لینک مجازی خود به مشتریان خود اعلام کرده اند که اقلام مورد نیاز خود را از طریق این درگاه انتخاب و سفارش دهند و فعالیت‌های این واحد‌ها را از طریق درگاه مجازی دنبال کنند.

مصرف کنندگان هم این روز‌ها برای تامین مایحتاج مورد نیاز خود به جای گشت و گذار در بازار، پاساژ‌ها و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ ترجیح می‌دهند با وبگردی و جستجو در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی اقلام مورد نیاز خود را انتخاب کنند و در نهایت خرید آنلاین را جایگزین خرید سنتی کنند.

اینترنت این روز‌ها واسط خرید و فروش‌ها شده است و این در حالی است که همچنان خانواده‌های ایرانی با تردید به خرید آنلاین می‌نگرند و نسبت به این نوع از خرید نامطمئن هستند.

در این ایام شیوع ویروس کرونا بی شک شیوه داد و ستد را تغییر داده و حالا خرید آنلاین تبدیل به جزء اصلی زندگی افراد شده است. در شرایطی که باید دست به دست هم دهیم تا زنجیره انتقال این ویروس منحوس را قطع کنیم خرید اینترنتی به راحت‌ترین روش برای انتخاب و سفارش محصولات مورد نظر بدل شده است.

تجریه خرید برخط (آنلاین) سبب می‌شود تا گروه‌های مختلف با اتکا به اینترنت و وسیله‌ای الکترونیکی (موبایل، تبلت و رایانه و غیره) با صرفه جویی در وقت و هزینه با ثبت تجربه‌ای متفاوت اقدام به خرید کنند. با استفاده از این روش افراد به محض اراده در هر مکانی می‌توانند اقدام به خرید آنلاین کنند و همزمان از تجربیات سایر کاربران و نظرات آنان استفاده کنند. مشتریان مختلف پس از ثبت سفارش، اقدام به خرید آنلاین می‌کنند و در نهایت آن را دربِ منزل خود تحویل می‌گیرند.
 

بازار همان بازار است، اما بدون حضور در محل!

در مقایسه با خرید از یک فروشگاه سنتی که فقط در بازه زمان مشخص افراد می‌توانند از آن خرید کنند، در روند خرید آنلاین، مشتری در هر زمان از روز و یا شب که برای خرید اقدام کند، به راحتی می‌تواند به یک فروشگاه یا سایت فروشگاهی مراجعه کنند و محصول مورد نظر خود را با جستجوی یک واژه یک کلمه‌ای یا واژه‌ای ترکیبی پیدا کنند.

مشتریان با جستجو اقلام مورد نظر خود می‌توانند قیمت آن را در درگاه‌های مختلف بررسی کنند و همچنین از نظرات کاربران برای انتخاب بهینه و به صرفه‌تر استفاده کنند و تجربیات آنان را مورد بررسی قرار دهند.

فضای مورد استفاده در کسب و کار سنتی به هر حال محدودیت‌هایی هم دارد که کسب و کار‌های مجازی و آنلاین این محدودیت‌ها را ندارند، دسترسی ۲۴ ساعته به فروشگاه‌های مجازی هم وجه تمایز منحصر به فردی است که دست مشتریان را برای انتخاب در هر زمانی از شبانه روز باز می‌کند.

مشتریان خرید آنلاین به چه مشکلاتی بر می‌خورند؟

به هر حال خرید آنلاین همواره با مشکلاتی هم رو به روست و همین مشکلات می‌تواند تجربه تلخی را برای مشتاقان خرید آنلاین به همراه داشته باشد. کیفیت و سلامت کالا، امکان عودت محصول، هزینه‌های پنهان، شیوه پرداخت و امنیت پرداخت، پشتیبانی و مشکلات تحویل از جمله مواردی است که می‌تواند تجربه خرید آنلاین را به کام افراد تلخ کند.

در سایه کرونا همزمان با رونق کسب و کار‌های مجازی در حوزه خدمات آموزشی و فروش و ارائه محصولات مختلف برخی از کسب و کار‌های مجازی نیز این روز‌ها از رونق افتاده اند و مردم ترجیح می‌دهند در این شرایط خانه نشینی را مقدم بر این نوع از خدمات بدانند برای مثال خدمات آنلاین گردشگری و طبیعت گردی از جمله کسب و کار‌هایی است که این روز‌ها در رکود به سر می‌برند و گردانندگان آن به دنبال روش‌هایی جایگزین برای جبران خسارت هایشان هستند.

حال و روز کسب و کار‌های مجازی در روز‌های شیوع کرونا

رضا الفت نسب رئیس انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی در خصوص استقبال خانواده‌های ایرانی از کسب و کار‌های برخط (آنلاین) همزمان با بحران کرونا، گفت: با شیوع ویروس کرونا و به دنبال توصیه‌هایی که جهت بیرون نرفتن از منازل شده بود، فضای کسب و کار مجازی در بین مردم بیشتر شناخته شد و تا حدودی فعالیت این گونه از کسب و کار‌ها رونق یافت.

به گفته این مقام مسئول متاسفانه در حوزه کسب و کار‌های مجازی در ایران فرهنگ سازی نشده، اطلاع رسانی کافی هم صورت نگرفته و اکثر مردم اعتماد چندانی به این نوع از کسب و کار‌ها ندارند.

الفت نسب رونق کسب و کار‌های مجازی در این ایام را قابل قبول خواند و اظهار کرد: در این ماه‌ها که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است انواع کسب و کار‌های مجازی محتوایی و آموزشی رشد چشمگیری پیدا کرده است، اما کسب و کار‌های مجازی خدماتی به خصوص در زمینه گردشگری با افت شدید فعالیت مواجه شده اند.

نداشتن سرمایه در گردش، مشکل دارندگان کسب و کار‌های مجازی

رئیس انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشکلاتی که فعالان و دارندگان کسب وکار‌های مجازی با شیوع ویروس کرونا با آن مواجه بودند را نداشتن سرمایه در گردش کافی خواند و گفت: این مشکل تا حدی است که بسیاری از کسب وکار‌ها برای پرداخت هزینه‌های خود و پرداخت حقوق‌ها با مشکل مواجه شده اند. همچنین نوسان در نرخ ارز و خدمات مورد نیاز کسب وکار‌های مجازی به قدری در این ایام افزایش یافته که برای این فعالان تبدیل به یک مشکل بزرگ شد و باعث شده تا بسیاری از واحد‌های کسب وکار مجازی فعالیت خود را تعطیل کنند.

کلام آخر اینکه کسب و کار‌های مجازی مختلف در این ایام با ارائه خدمات برخط (آنلاین) قابل قبول و ثبت تجربه‌ای منحصر به فرد و مثبت می‌توانند مشتریان خود را به خرید آنلاین در خرید‌هایی بعدی ترغیب و بی شک آینده کاری خود را تضمین کنند.

در پایان باید گفت پتانسیل موجود در کسب و کار‌های مجازی به حدی است که این روز‌ها بسیاری از کسب و کار‌های خانگی و کوچک هم در کنار ابر کسب و کار‌های سنتی شروع به فعالیت کرده اند، فضای مجازی محدودیت‌های کسب و‌های های سنتی از جمله روند بروکراسی اداری برای اخذ مجوز‌های مختلف را حذف کرده و صاحبان کسب و کار‌های کوچک با قطع دست دلالان، محصولات و تولیدات را از کیلومتر‌ها دورتر از پایتخت به دست مشتریان در اقصی نقاط کشور می‌رسانند. بی شک این فرایند بدون در نظر گرفتن عاملان حمل و نقل بین شهری شدنی نخواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان