کد خبر: ۲۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
همزاد وطنی خودروی فرانسوی در ایران

مقایسه ۱۲ ویژگی خودرو «K ۱۳۲» و «پژو ۳۰۱»

همزاد وطنی پژو ۳۰۱ بزودی وارد خیابان‌های ایران می‌شود. خودرو K ۱۳۲ جدیدترین پروژه ایران خودرو برای ایجاد تنوع در سبد محصولاتش بعد از بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو است. این خودرو چه تشابه و تفاوت‌های با مدل مادر دارد و در بازار ایران چند قیمت می‌خورد؟

قلم‌نیوز: آن طور که از ظواهر امر پیداست ایران خودرویی ها K ۱۳۲ را بر اساس خودروی پژو ۳۰۱ طراحی کرده اند. در واقع K ۱۳۲ بدل ایرانی این محصول فرانسوی خواهد بود.

چه شد که پروژه K ۱۳۲ کلید خورد؟

بعد از نهایی شدن برجام در دی ماه ۹۴ وزارت صمت برای شرکت های خودروساز با شرکای فرانسوی خود، در دور جدید نسخه همکاری ها بر مبنای جوینت ونچر ( Joint Venture) صادر کرد.

در همکاری جدید استفاده بیشتر از ظرفیت شرکت های قطعه ساز ایرانی و همچنین برنامه ریزی برای صادرات محصول تولید شده در ایران تحت نام دو برند خودروساز فرانسوی پژو و سیتروئن مورد توجه قرار گرفت. فرانسوی ها متعهد شدند ۳۰ درصد محصولاتی که ذیل قرار دادهای جدید تولید می شود را به بازارهای بین المللی صادر کنند.

تولید سه محصول پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۸ در دستور کار شرکت ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو – سیتروئن) قرار گرفت. طبق برنامه از بین سه محصول یاد شده ابتدا برنامه تولید پژو ۲۰۰۸ نهایی شد.

بعد از استارت مونتاژ پژو ۲۰۰۸ در خطوط تولید ایران خودرو، ایکاپ مقدمات حضور پژو ۳۰۱ را هم در ایران فراهم کرد که این حضور با توجه به بازگشت تحریم های صنعت خودرو به سرانجام نرسید، پای سومین محصول پسابرجامی یعنی پژو ۲۰۸ نیز هیچگاه به ایران نرسید و این خودروساز فرانسوی ایران را ترک کرد.

طبق برنامه ریزی ها اگر پژو بازار ایران را ترک نکرده بود، تولیدات شرکت مشترک ایران خودرو و پژو (ایکاپ) تا سال ۹۹ به بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو می‌رسید.

علاوه بر این، طبق توافقات صورت گرفته قرار بود این شرکت آخرین نسل از خودروهای روز پژو را نیز وارد کشور کند اما خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های علیه کشور هم تولید هدف گذاری شده محقق نشد هم مدل های وعده داده شده به ایران نرسید.

پژو ۳۰۱ پیش از آمدن به ایران مهمان کدام کشورها بود؟

پژو ۳۰۱ برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس در سپتامبر ۲۰۱۲ در معرض دید عموم قرار گرفت. اما از آن تاریخ به مناطق و کشورهای زیادی سفر کرده است. اولین جایی که میزبان پژو ۳۰۱ شد خیابان ها و جاده های ترکیه در نوامبر ۲۰۱۲ بودند.

اما یک سال بعد از رونمایی این خودرو در کارخانه ووهان چین در مدار تولید قرار گرفت. درست یک سال پس از چین ۳۰۱ به آفریقا سفر کرد و به خط تولید پژو در نیجریه اضافه شد. همچنین این مدل اقتصادی پژو در کارخانه Vigo اسپانیا نیز تولید شد.

در مجموع بعد از بازار ترکیه به ترتیب در بازارهای غرب آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و شرق اروپا وارد شد.

جالب اینکه پژو محصول ۳۰۱ خود را برای بازارهای اصلی اروپای غربی(از جمله خود فرانسه)، انگلستان و سایر بازارهایی که از خودروهای فرمان راست استفاده می کنند در نظر نگرفت. همزمان با پژو شرکت سیترئن که در زیر مجموعه پژو فعالیت می کند خودرو مشابه پژو ۳۰۱ در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۲رو کرد.

این مدل Citroën C-Elysée نامگذاری و از روی پلت فرم پژو ۳۰۱ تولید شده بود. در مجموع پژو ۳۰۱ و سیتروئن C-Elysée خودروی صندوق دار اقتصادی و در رده قیمتی میانه هستند.

بومی سازی ۳۰۱

بعد از خروج پژو از کشور، ایران خودرویی ها برای اینکه بتوانند این پروژه را به هر نحو ممکن به سرانجام برسانند به سمت استفاده از توان قطعه سازان داخلی برای داخلی سازی پژو ۳۰۱ رفتند ولی چندی بعد تصمیم گرفتند به جای مونتاژ پژو ۳۰۱ پروژه K ۱۳۲ را کلید بزنند. K۱۳۲ را باید نسخه وطنی شده پژو ۳۰۱ دانست. این خودرو بر روی پلت فرم اصلاح شده PF ۱ پژو- سیتروئن بنا شده است. البته این پلت فرم بعد از ایرانیزه شدن نام IKP ۱ را به خود گرفته است. آن طور که مدیران ایران خودرو اعلام کردند قرار است محصولات دیگری نظیر کراس اوور به نام K ۱۲۵ و همچنین یک هاچ بک(بدون صندوق) هم بر روی این پلت فرم تولید شود. درباره K ۱۲۵ اطلاعاتی جدید منشتر نشده است اما بر اساس ادعای مدیران ایران خودرو سطح داخلی سازی K ۱۳۲ بالای ۹۰ درصد است. در صورت صحت ادعا این خودرو را باید ایرانی ترین خودروی تولیدی محسوب کرد.

بررسی قیمت پژو ۳۰۱ فرانسوی و K ۱۳۲ ایرانی

هنوز قیمت K ۱۳۲ از سوی ایران خودرو به طور شفاف اعلام نشده است و فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو چندی پیش اعلام کرد که این محصول در حال طی مراحل قیمت گذاری است.

برخی از کارشناسان اواسط تیرماه سال جاری پیش بینی کردند که محصول جدید ایران خودرو در مبدا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شود. (هر چند که این قیمت با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور اندکی خوش بینانه به نظر می رسد)

با توجه به شرایط این روزهای بازار خودرو و فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار چنانچه این محصول در کارخانه ۲۰۰ میلیون تومان قیمت بخورد این امکان وجود دارد در بازار تا ۲ برابر این مبلغ داد و ستد شود (اتفاقی که در حال حاضر برای بیشتر محصولات موجود در بازار رخ داده است.)

قیمت ۳۰۱ در بازار جهانی

در حال حاضر پژو ۳۰۱ مدل سال ۲۰۲۰ را در بازار خودروی امارات می توان با حدود ۶۰ هزار درهم خریداری کرد با یک حساب سرانگشتی اگر نرخ درهم را حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شود این خودرو در حدود ۳۸۷ میلیون تومان قیمت دارد.

در بازار دیگر کشور حاشیه خلیج فارس یعنی عربستان سعودی پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۲۰ را می توان با پرداخت ۶۱ هزار ریال در اختیار گرفت.

اگر ریال عربستان با نرخ حدود ۶ هزار و ۳۰۰ تومان به ریال ایران تبدیل شود این خودرو در بازار عربستان به واحد پول ایران ۳۸۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

اگر حقوق ورودی، هزینه های شماره گذاری و سایر هزینه های مرتبط با واردات را که به گفته فعالان واردات حدود ۱۴۰ درصد قیمت خودروی وارداتی می شود به آن اضافه شود خرید پژو ۳۰۱ این روزها بر اساس قیمت این خودرو در بازار امارات در حدود ۵۴۲ میلیون تومان و در بازار عربستان ۵۳۸ میلیون تومان برای متقاضیان آب می خورد.

باید منتظر ماند و دید ۳۰۱ وطنی با اسم جدید چقدر قیمت می خورد؟


منبع: اقتصادنیوز


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان