تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران تاکید کرد: زمانی که نرخ دلار در محدوده ۲۵ هزار تومان بود، با افزایش قیمت خودرو در بازار روبرو شدیم اما حال که دلار در کانال ۲۰ هزار تومان قرار گرفته است. طبق بررسیها میبینیم که اختلاف قیمت چندانی نسبت به هفته گذشته مشاهده نمیشود اما فاصله قیمت کارخانه و بازار همچنان بالاست.
وی تصریح کرد: این اختلاف قیمت کارخانه و بازار که طی سالهای اخیر ایجاد شده است، روزبه روز با کاهش عرضه خودروسازان، بیشتر شده و در حال حاضر به مرحلهای رسیده که مشاهده میشود اختلاف قیمتی برخی خودروها به ۱۰۰ درصد رسیده است.
موتمنی افزود: برخلاف آنچه که خودرو کالای مصرفی و ضروری است که باید متناسب با نیازی که در بازار برای آن وجود دارد، تامین شود، از سال گذشته به این نیاز به درستی پاسخ داده نشده و در نهایت هم به همین فاصله فاحش قیمتی کارخانه و بازار منجر شده ؛ لذا خودرو را به کالایی سرمایهای تبدیل کرده که به دست مشتری واقعی هم نمیرسد .
طبق تاکید این مقام صنفی، اگر بخواهیم این فاصله قیمتی کاهش یابد، خودرو بایستی از کالای سرمایهای خارج و به کالای مصرفی تبدیل شود؛ این مهم نیز زمانی اتفاق خواهد افتاد که خودرو به اندازه کافی تولید و به بازار عرضه شود. هر کالایی که در بازار دچار کمبود عرضه شود، به کالایی سرمایهای تبدیل میشود که کوچکترین نوسان نرخ ارز هم آن را تحت تاثیر قرار میدهد.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: با افزایش قیمت ارز به دلیل اینکه خودرو به چشم کالای سرمایهای دیده میشود، افرادی که خودرو در اختیار دارند، با این دید که احتمالا قیمتها بالاتر هم خواهد رفت و سود بیشتری حاصل خواهد شد، از فروش خودروهای خود امتناع میکنند؛ از سوی دیگر به دلیل بالا رفتن قیمتها به همین شیوه، مشتری نیز نمیتواند خرید خود را انجام دهد و به این امید است که قیمتها عقبنشینی کند. هفته گذشته که نه فروشندهای در بازار بود و نه خریداری اما در حال حاضر با کاهش قیمت ارز فروشنده هست اما تقاضا نیست.
موتمنی پیشبینی کرد: چنانچه نرخ ارز باز هم کاهش یابد، احتمال دارد که شاهد ریزش قیمت در بازار خورو باشیم؛ اما بازهم تاکید میکنم آنچه که بیشترین تاثیرگذاری را دارد، افزایش عرضه است. در هر صورت اگر عرضه بیشتر باشد، ریزش قیمتها بیشتر خواهد شد. طبق روال سالهای گذشته، چنانچه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه یا بیشتر خودرو به بازار وارد میشد، قاعدتا نیازها تامین شده، فاصله قیمتی کارخانه از بین رفته و بازار نیز متعادل خواهد شد.
وی یادآور شد: طبق آمار خودروسازان سال گذشته حدودا ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو بیشتر تولید و به بازار عرضه نشد، همین کمبود عرضه سبب شد که فاصله قیمتی کارخانه و بازار که زمانی به طور مثال ۳ درصد بود، در حال حاضر برای برخی خودروها به ۱۰۰ درصد هم رسیده باشد.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو در پایان تاکید کرد: همانطور که یاد شد، خودرو کالا مصرفی و ضروری است که بایستی نظارت بر روی آن وجود داشته باشد تا به میزان کافی و متناسب با تقاضا، تولید و به بازار عرضه شود تا فاصله قیمتی کمتر و کمتر شود؛ در اینصورت دیگر کسی بیش از نیاز خود تقاضا نخواهد کرد و واسطهگری و سوداگری به حداقل خواهد رسید و چه بسا که از بین هم خواهد رفت.