قلمنیوز:دکتر عالیه پوردست
با اشاره به اینکه سامانه ۴۰۳۰ به صورت مشترک میان وزارت بهداشت و ستاد
اجرایی فرمان امام (ره) فعال است، گفت: از شروع اپیدمی کرونا و از ۵ اسفند
سال قبل تاکنون فعالیتهای سامانه برقرار است و سوالات پزشکی مردم را توسط
اپراتورهایی که بعضا پزشک یا پیراپزشک هستند، پاسخ میدهد. قسمتی از
پاسخدهیهای مرکز تماس به سوالات رایج به شکل تلفن گویا است و در صورتی که
فرد پاسخ مناسب و دلخواه خود را دریافت نکند میتواند با شمارهگیری اعداد
مختلف به اپراتور مورد نظر خود وصل شود.
وی افزود: کارشناسان
تغذیه، گروه سلامت روان و روانشناسان وزارت بهداشت برای پاسخ به سوالات
احتمالی برای کنترل استرس و خشم در دوران کرونا و قرنطینه، کارشناسان سلامت
سالمندی و خدمات سلامت مادران برای مشاورههای پیش از بارداری، حین
بارداری و پس از بارداری ارائه میشود. واحد مرکز مشاوره سلامت مادران
باردار حدودا دو هفته است که افتتاح شده و تاکنون ۳ درصد کل تماسها را به
خود اختصاص داده است.
نماینده وزارت بهداشت در سامانه ۴۰۳۰ درباره درصد سایر تماسهایی که با این سامانه برقرار میشود، تصریح کرد: حدود
یک درصد تماسها نیز مربوط به سلامت سالمندی است، البته این درصد کم به
علت برقراری تماس کمتر از سوی سالمندان است و کارشناسان ما در این حوزه در
هر دو شیفت آماده پاسخگویی به سوالات سالمندان هستند. ۶ درصد تماسها مربوط
به سوالات روانشناسی است و همکاران واحد تغذیه نیز پاسخگوی ۷ درصد تماسها
هستند و ۸۳ درصد تماسهایی که پاسخ داده میشود توسط اپراتورهای عمومی است
و میتوان نتیجه گرفت اکثر سوالات مردم با محوریت کووید۱۹ است.
وی
درباره تعداد تماسهای برقرار شده با این سامانه، اظهار کرد: تعداد کلی
تماسهای ما تا ۳۰ تیرماه، ۱۷ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۲۷۶ تماس بوده است که
حدود ۱۵ میلیون و ۴۷۱ هزار و ۸۱ تماسش توسط اپراتورها پاسخ داده شده. ۲۲۰۰
اپراتور با ما همکاری میکنند که بخش عمده آنها جهادی بوده و روزانه بین
۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تماس را پاسخگو هستند.
وی با اشاره به
اینکه تماسها با سامانه ۴۰۳۰ مورد سنجش احساسات نیز قرار میگیرد، تاکید
کرد: بر اساس آنالیز آماری انجام شده بر تماسهای برقرار شده با ۴۰۳۰ در
هفته گذشته، ۴۳ درصد افراد شاد، ۲۲ درصد عصبانی، ۲۱ درصد طبیعی، ۱۰ درصد
غمگین و ۳ درصد افسرده بودند.
پوردست با بیان اینکه پس از اسفند و
فروردین تماسها با سامانه با کاهش مواجه بود، گفت: البته مجددا تماسها
رو به افزایش است، اما این افزایش هنوز مانند دوران پیک کرونا نیست. سوالات مردم از روشهای پیشگیری از ابتلا به کرونا به سمت دارو، درمان، واکسن و یافتههای پزشکی سوق پیدا کرده است.
وی
درباره خدمات تله مدیسین و بیماریابی کرونا در سامانه ۴۰۳۰، گفت: از
ابتدای بحران کرونا واحدهای سیار سلامت ما به استانهای قم، مازنداران،
گیلان و جزیره هرمز فرستاده شدند تا بیماران را به شکل تلهمدیسین ویزیت
کنند. کاروان سیار سلامت همچنان در هر نقطهای که نیاز باشد و بر اساس
اعلام اپلیکیشن ماسک، قرمز شناخته شود حضور پیدا میکنند و بیماران را به
شکل غیر حضوری ویزیت میکنند.