قلمنیوز:در حالی که انتظار میرفت منحنی قیمت در بازار خودرو
تحتتاثیر عقبنشینی نرخ ارز، نزولی شود، اقدام شورای رقابت مبنی بر
بازنگری قیمتها سبب شد این منحنی سر به صعود بگذارد.
به گزارش
دنیای اقتصاد، تقریبا از اوایل این هفته، نرخ ارز روند نزولی به خود گرفت و
در حالی که از مرز ۲۵ هزار تومان نیز رد شده بود، حالا به زیر ۲۱ هزار
تومان رسیده است. پیشرویهای ارز در هفتههای اخیر سبب شد بازار خودرو با
رشد شدید قیمت مواجه شود، آن هم در حالی که خرید و فروش چندانی صورت
نمیگرفت. هرچند در صعود قیمت خودرو، مسائلی مانند کمبود عرضه و تورم
انتظاری نیز نقش داشتند، با این حال، بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار
خودرو معتقد بودند محرک اصلی قیمتها، سرکشیهای ارز است.
نرخ ارز، اما این هفته روندی نزولی به خود گرفت و گمان
افکار عمومی این بود که خودرو هم پا پس خواهد کشید، با این حال عکس این
پیشبینی رخ داد و قیمتها صعودی شدند. دلیل این اتفاق، اما اقدام شورای
رقابت مبنی بر بازنگری در نرخ کارخانهای خودروها بود. اوایل هفته اعلام
شد که شورای رقابت مجوز افزایش قیمت برای محصولات سایپا را صادر کرده و
یکی، دو روز بعد نیز نرخ جدید محصولات ایرانخودرو اعلام شد.
مجوزهای جدید شورای رقابت، اما افزایش قیمتهای بالایی را
در خود جای داده بود، از جمله اینکه مثلا تیبا (ارزانترین خودروی تولید
داخل با توجه به حذف پراید)، ۱۷ میلیون تومان رشد قیمت را به خود دید. یا
مثلا در بین محصولات ایرانخودرو، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مجوز رشد قیمت حدودا ۱۹
میلیون تومانی را دریافت کرد.
شورای رقابت که از اردیبهشت امسال به قیمتگذاری خودرو
بازگشت، هر سه ماه یکبار قیمتها را مورد بازنگری قرار خواهد داد. این شورا
دور نخست افزایش قیمت خودروهای داخلی را با توجه رشد هزینههای تولید، در
اردیبهشت کلید زد و این هفته نیز برای بار دوم دست به تغییر قیمتها زد.
این اقدام سبب شد اثر کاهش نرخ ارز بر بازار خودرو عملا خنثی شود و منحنی
قیمت به جای نزول، صعود کند. اگر افزایش نرخ کارخانهای خودروها نبود، به
احتمال فراوان حالا از قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد نیز کاسته شده
بود.
با این حال، اما اتفاقات رخ داده سبب شد قیمت خودرو هم در
بازار بالا برود و هم در کارخانه، تا به اصطلاح مصرفکنندگان واقعی
زیاندیدگان اصلی این ماجرا باشند. آنها حالا چه بخواهند از بازار خودرو
بخرند و چه به هر نحو ممکن از کارخانه، باید چندین میلیون تومان اختلاف
قیمت امروز با همین چند روز گذشته را متحمل شوند. در حال حاضر که نرخ ارز
روند نزولی پیدا کرده، فشار از این ناحیه بر بازار خودرو کم شده و این در
حالی است که سرکشی دوباره ارز میتواند منحنی قیمتها را بالاتر از آنچه
هست ببرد. البته مسائلی مانند تورم انتظاری و کاهش عرضه، همچنان بر بازار
خودرو اثرگذار هستند.
رشد قیمتها در بازار
اما
سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم قیمتها پس از افزایش نرخ کارخانهای
در چه محدودهای قرار گرفتهاند. بنابر گفته فعالان بازار، منحنی قیمت
خودرو طی چند روز گذشته صعودی شده است. به گفته آنها در حال حاضر پژو ۴۰۵
با قیمت ۱۲۹ میلیون تومان به فروش میرسد و برای خرید پژو پارس نیز باید
۱۹۶ میلیون تومان هزینه کرد.
از بازار پژو ۲۰۶تیپ ۲ هم خبر میرسد قیمت این محصول به مرز
۱۵۲ میلیون تومان رسیده و این در شرایطی است که تیپ ۵ این محصول حالا
خودرویی ۱۹۲ میلیون تومانی است. همچنین برای خرید پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز
باید ۱۸۳ میلیون تومان هزینه کرد. از بازار پراید ۱۱۱ یا همان هاچبک نیز
خبر میرسد این محصول قیمتی برابر با ۹۱ میلیون تومان دارد و خرید مدل ۱۳۱
نیز ۸۳ میلیون تومان آب میخورد. همچنین قیمت تیبای هاچبک به ۱۰۳ میلیون و
۵۰۰ هزار تومان رسیده و ساینا هم قیمتی در همین حدود دارد.