وی افزود: دور بودن این بندر از منطقه خلیج فارس، ارزانتر بودن تعرفهها و هزینههای سرمایهگذاری در چابهار نسبت به بنادر دبی و دیگر بنادر کشورهای خارجی و غیره طرفهای ایتالیایی را به نتیجه رساند که در این بندر جنوبی ایران سرمایهگذاری کنند و البته این مجموعه شرکتها برای ایجاد شرکت و کارخانه در بندر چابهار ابراز تمایل بسیاری کردند که مورد حمایت و توافق ما قرار گرفت.
مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایجاد ارزش افزوده از دیگر برنامههای طرف ایتالیایی برای سرمایهگذاری در بندر چابهار بود، ادامه داد: در این جلسه به آنها اعلام کردیم، اراضی را که آنها بخواهند در اختیارشان قرار داده تا بتوانند طرحهایشان را اجرا کنند، البته تقریبا همه قراردادهای سرمایهگذاری در بنادر به صورت قراردادهای BOT است و زمینی به کسی واگذار نمیشود.
سعیدیپور همچنین درباره ایجاد خط کشتیرانی چابهار - ونیز گفت: با طرف ایتالیایی درباره ایجاد خط کشتیرانی چابهار - ونیز نیز مذاکراتی صورت گرفت و مقرر شد که پیام ما را به ایتالیا و بندر ونیز ببرند و البته با توجه به طول مسافت مباحث بیشتر روی ترانزیت و خطوط باری کشتیرانی بود زیرا در حوزه مسافری باید کشتیها، تجهیزات و امکانات خاصی وجود داشته باشد و به سبب مسافت طولانی استقبال چندانی از این مسئله نخواهد شد.
وی اظهار کرد: آموزش دریانوردان، تامین تجهیزات و قطعات، ارائه خدمات و تعرفههای بندری و غیره از دیگر مسائلی بود که در جلسه دیروز بین هیات ایرانی و طرف ایتالیایی مطرح شد و مورد توافق و موافقت طرفین قرار گرفت.ه گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد سعید اصل سعیدیپور بیان کرد: موضوع اصلی جلسه مشترک روز گذشته ارتباط بین چابهار و مجموعه شرکتهای دریایی ونیز بود، طرف ایتالیایی در قالب مجموعه شرکتهای حملونقل دریایی علاقهمندی خود را برای استفاده از پتانسیلهای بندر چابهار و سرمایهگذاری در این بندر نشان داد.
وی افزود: دور بودن این بندر از منطقه خلیج فارس، ارزانتر بودن تعرفهها و هزینههای سرمایهگذاری در چابهار نسبت به بنادر دبی و دیگر بنادر کشورهای خارجی و غیره طرفهای ایتالیایی را به نتیجه رساند که در این بندر جنوبی ایران سرمایهگذاری کنند و البته این مجموعه شرکتها برای ایجاد شرکت و کارخانه در بندر چابهار ابراز تمایل بسیاری کردند که مورد حمایت و توافق ما قرار گرفت.
مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایجاد ارزش افزوده از دیگر برنامههای طرف ایتالیایی برای سرمایهگذاری در بندر چابهار بود، ادامه داد: در این جلسه به آنها اعلام کردیم، اراضی را که آنها بخواهند در اختیارشان قرار داده تا بتوانند طرحهایشان را اجرا کنند، البته تقریبا همه قراردادهای سرمایهگذاری در بنادر به صورت قراردادهای BOT است و زمینی به کسی واگذار نمیشود.
سعیدیپور همچنین درباره ایجاد خط کشتیرانی چابهار - ونیز گفت: با طرف ایتالیایی درباره ایجاد خط کشتیرانی چابهار - ونیز نیز مذاکراتی صورت گرفت و مقرر شد که پیام ما را به ایتالیا و بندر ونیز ببرند و البته با توجه به طول مسافت مباحث بیشتر روی ترانزیت و خطوط باری کشتیرانی بود زیرا در حوزه مسافری باید کشتیها، تجهیزات و امکانات خاصی وجود داشته باشد و به سبب مسافت طولانی استقبال چندانی از این مسئله نخواهد شد.
وی اظهار کرد: آموزش دریانوردان، تامین تجهیزات و قطعات، ارائه خدمات و تعرفههای بندری و غیره از دیگر مسائلی بود که در جلسه دیروز بین هیات ایرانی و طرف ایتالیایی مطرح شد و مورد توافق و موافقت طرفین قرار گرفت.