ساخت موسیقی برای فیلم و سریال چه تفاوتی دارد؟
بهزاد عبدی میگوید: در جشنواره موسیقی فجر اگر رقابت در فرمهای مختلف موسیقی تعریف و به درستی داوری شود، هیجانی که سالهاست در جشنواره کمرنگ شده به مراتب پررنگتر خواهد شد و گروهها با همت بیشتری شرکت خواهند کرد.
عبدی که در سال ۸۸ سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را برای موسیقی فیلم «آل» دریافت کرده است، درباره تفاوت موسیقی فیلم و سریال مطالبی را عنوان کرد.
به گزارش ایسنا، این آهنگساز با حضور در رادیو نمایش درباره اهمیت نقش مخاطب در آهنگسازی گفت: به عنوان آهنگساز همیشه خودم را جای مخاطب قرار میدهم و به خودم فکر میکنم که چگونه میتوانم چیز جدیدی برای شنیدن به مخاطبم ارائه کنم و تلاش دارم اثری بسازم که باعث رشد فکری مخاطب شود.
عبدی که ساخت موسیقی فیلمهای سیانور (۱۳۹۵)، قاتل اهلی (۱۳۹۵) و دارکوب(1396) را بر عهده داشته است، درباره جشنواره موسیقی فجر افزود:
این آهنگساز درباره نحوه ورودش به فضای ساخت موسیقی فیلم گفت: اصولا آثاری را که برای ارکستر مینوشتم، موسیقی برنامهای و توصیفی بود، نمونه بارز آن اپرای عاشورا و اپرای مولوی است و من بعد از اپرای مولوی وارد موسیقی فیلم شدم که همان سال اول فعالیتم در حوزه فیلم سینمایی، سیمرغ جشنواره فیلم فجر را دریافت کردم، در واقع از جایی به بعد احساس کردم جای موسیقی فیلم در آثارم خالی است به همین دلیل سعی کردم آثاری برای تصویر بنویسم .
وی در پایان با اشاره به تفاوت موسیقی سریال و فیلم تاکید کرد: سریال، بیان قصه در چند بخش است و موسیقی آن باید در قالب بخشهای داستانی و تنوع شخصیتها قرار بگیرد، در واقع وقتی از سریال حرف میزنیم پای شخصیتهای زیادی به میان میآید که باعث میشود با تنوع تم مواجه شویم و به عبارتی با تکرار تمها، موسیقی آن نیز تغییر میکند؛ اما در موسیقی فیلم اینگونه نیست چرا که اصولا موسیقی در فیلم احساس نمیشود ولی احساس را منتقل میکند.
این گفتوگو در برنامه زنده رادیویی «ارغوان هنر» صورت گرفته و این برنامه هر روز ساعت ۱۷ تا ۱۹ از رادیو نمایش پخش می شود.