در این بین شركت مرسدس بنز که همیشه نقش مهمی در توسعه فناوريهاي ایمنی داشته است، قرار است چندی دیگر در کنفرانس Enhanced Safety of Vehicles (بهاختصار ESV) از جدیدترین طرحش برای ارتقا ایمنی محصولاتش رونمایی کند. این طرح که ESF 2019 نام دارد، درواقع یک دستگاه خودرو مرسدس بنز GLE پلاگین هایبرید است که سامانههای مختلف ایمنی را در خود جای داده.
کانسپت جدید خودروساز آلمانی مدت زیادی در مرکز فناوري این شرکت واقع در شهر سیندلفینگن آلمان (در نزدیکی مقر اصلی دایملر در اشتوتگارت) تحت آزمایش و بررسی بوده است و حالا آنها قصد دارند با این کانسپت، به سطح بالاتری از رانندگی خودران دست یابند.
تاریخچه کنفرانس ESV
در سال 1970 کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، ژاپن و سوئد باهدف توسعه تستهای ایمنی خودرو و ارائه طرحهایی برای افزایش امنیت رانندگی گردهم آمدند تا زیرنظر کمیته ناتو کنفرانس ESV را برگزار كنند. البته بعدها کانادا، استرالیا، هلند، مجارستان، لهستان، کرهجنوبی، کمیسیون اروپا و کمیسیون ایمنی خودرو اروپا نیز به این کنفرانس پیوستند.
از آن زمان تاکنون، شرکتهای خودروساز تلاش دارند با توسعه طرحهای ایمنی، علاوه بر نمایش دستاوردهای خود در کنفرانس دوسالانه ESV، فناوريهاي معرفیشده را تجاریسازی کنند و در محصولاتشان بهکارگیرند.
اما مرسدس بنز ESF چیست؟
Experimental Safety Vehicle یا بهاختصار ESF در حقیقت اتومبیلهای آزمایشی مرسدس بنز برای بررسیهای ایمنیاند. در بین سالهای 1971 تا 1975 خودروساز آلمانی برای نمایش تجربیات خود در بحث امنیت رانندگی، تعداد 30 دستگاه خودرو ESF را آماده کرد. برای نمونه، ESF 13 که در سال 1372 به نمایش در آمد، ظاهری عجیب و متفاوت با محصولات تولیدی ستاره نقرهای در آن زمان داشت.
بهطور مثال این خودرو از سپرهای بسیار بزرگی استفاده میکرد که علاوه بر افزایش طول آن، چیزی در حدود 705 کیلوگرم به وزنش اضافه کرده بود. البته این سپرها میتوانستند در برخورد از جلو و عقب با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت و در برخورد از کنار با سرعت 25 کیلومتر بر ساعت، امنیت بالایی فراهم آورند.
همچنین در کابین این خودرو تعدادی بالشتک قرار گرفته بود تا در اثر تصادف، آسیب به سرنشینان کاهش یابد. وجود ترمزهای ABS، برفپاککن چراغ، شیشه عقب، تغییر پدالهای ترمز و گاز نسبت به مدل اصلی، ازجمله ویژگیهای ESF 13 به شمار میرفت.
مرسدس بنز سال بعد مدل ESF 22a را ارائه داد و در آن زمان کمیته ESV متوجه شد تست تصادف 80 کیلومتر بر ساعت چندان منطقی نیست. درواقع آنها براساس نتایج دریافتند که برای برخورد جلو و عقب، سرعت 65 کیلومتر بر ساعت میتواند ایمنی خودرو را بهتر مشخص کند. این به آن معنا بود که مدل ESF 22a با بهرهگیری از تجهیزات ایمنی سبکتر و تنها اضافه شدن 287 کیلوگرم به وزن و 280 میلیمتر به طول آن، توانست بهخوبی تستهای ایمنی کمیته ESV را بگذراند. دلیل این کاهش وزن شدید نسبت به مدل ESF 13، وجود یک سامانه هیدرولیک جذبکننده برخورد به طول 245 میلیمتر در زیر بخش جلوی آن بود که سبب شد دیگر نیازی به سپری غولآسا برای کاهش قدرت ضربه نباشد.
قواعد عجیب مرسدس
بعد از ارائه ESF 24 در سال 1974، مرسدس بنز تا 35 سال از انتشار و عمومی شدن کانسپتهای خود جلوگیری کرد اما خودروساز آلمانی بالاخره با معرفی ESF 2009 به این پنهانکاری پایان داد. این پروتوتایپ مرسدس از امکاناتی همچون کمربند باد شونده، کیسه ترمز (کیسهای که در زیر خودرو قرار میگیرد، باد میشود و با فشار به سطح زمین از سرعت خودرو میکاهد)، محافظ کودک (چارچوبی فلزی که صندلی کودک را فرا میگیرد)، پوشش باتریهای هایبرید (برای محافظت از باتریهای لیتیومی که بسیار اشتعال پذیرند)، کیسه هوا با اندازه تطبیقی، چراغهای روشنایی LED چندگانه و سامانه پیشگیری از تصادف بهره میبرد.
بعد از معرفی ESF 2009، بسیاری از ویژگیهای ایمنی آن به محصولات تولیدی مرسدس راه یافتند و همین اتفاق نشان داد که سرمایهگذاری در بخش امنیت خودرو میتواند بسیار پرسود باشد.
آخرین ESF با ویژگیهایی بینظیر
اما مرسدس بنز در کنفرانس ESV امسال از جدیدترین محصول خود بانام ESF 2019 پردهبرداری خواهد کرد. این پروتوتایپ که یک خودرو مرسدس بنز GLE به همراه سامانه خودران سطح چهار است، میتواند ویژگیهای ایمنی مهمی را معرفی کند که احتمالا این فناوريها در آینده حضور جدیتری در محصولات ستاره نقرهای خواهند داشت.
با نگاهی بر طراحی ESF 2019 میتوان دریافت که نورپردازی و بهرهگیری از نمایشگر خارجی، جزئی مهم از آن به شمار میرود. نمایشگر بهکاررفته در جلوپنجره، وظیفه دارد وضعیت سامانه خودران را به دیگر رانندگان نشان دهد تا از بروز حادثه احتمالی جلوگیری كند. برای مثال، زمانی که عابر پیاده از خیابان عبور میکند، سامانه خودران سرعت را کاهش میدهد اما ممکن است عابر متوجه این مسئله نشود. در اینجا نمایشگر با نشان دادن کاهش سرعت خودرو، به عابر اطمینان میدهد که خودرو توقف میکند و او میتواند بدون دردسر از خیابان گذر کند.
بهعلاوه، مهندسان مرسدس بنز از رنگ حساس به الکتریسیته برای پوشش بدنه استفاده کردهاند تا سامانه خودران بتواند حضور دوچرخهسواران، خودرویی دیگر و عابران را در نقاط کور متوجه شود. درصورتیکه سامانه خطری بالقوه را شناسایی کند، با روشن کردن چراغهای نوربالا و صدای هشداردهنده مانع بروز تصادف میشود.
ویژگیهایی که باید بدانید
شیشه عقب در ESF 2019 با یک نمایشگر مات LED جایگزین شده است که میتواند پیغامی هشداردهنده یا تصویری از آنچه جلوی اتومبیل اتفاق میافتاد، به نمایش بگذارد. درواقع همانند نمایشگر جلوپنجره، این ویژگی میتواند نشان دهد که چرا خودرو کند یا متوقف میشود. همچنین در بالای سقف دستگاهی قرار گرفته که میتواند در زمان بروز حادثه یا توقف اضطراری، علامت خطر را نمایش دهد. بهعلاوه در بخش زیرین و انتهایی خودرو، رباتی خودران با علامت خطر قرار گرفته که در صورت نیاز بیرون میآید و چند متر عقب میرود تا دیگر رانندگان را از توقف اتومبیل مطلع کند.
با نگاهی کلی به داخل کابین، میتوان دریافت که مرسدس بنز فرمان مرسوم را با نمونهای فراتر از زمان حال جایگزین کرده است که با سامانه خودران تطابق بیشتری دارد. وجود پدالهای جمع شونده گاز و ترمز نیز از دیگر ویژگیهای ESF 2019 است که هنگام فعال شدن سامانه خودران، فضای پای بیشتری در اختیار راننده میگذارد.
وجود سامانه ایمنی کودک یکی دیگر از ویژگیهای ایمنی مهم و کاربردی این خودرو است. این سامانه شامل نمایشگر و بدنهای از جنس فیبر کربن است که با استفاده از حسگرها و چراغهای هشداردهنده نشان میدهد صندلی کودک بهدرستی در سر جایش قرار گرفته یا خیر. همچنین این چراغها نشان میدهند که کدام بخش صندلی کودک اشتباه متصل شده است. با اتصال صندلی کودک به پورت USB تایپ C کنار کمربند، راننده میتواند تصویر زنده کودک را ببیند و ضربان قلبش را روی نمایشگر اطلاعات مشاهده كند.
هرچند به عقیده بعضی این ویژگی چندان هم مهم نیست اما برای کسانی که فرزند کوچک دارند، این فناوري کمک میکند تا بدون توقف و فقط با فشار دادن یک دکمه وضعیت کودکشان را مشاهده کنند، حتی اگر صندلی به پشت قرار گرفته باشد.
آخرین سامانه ایمنی داخل کابین، میلهای است که در هنگام تصادف از کنار صندلی کودک آزاد میشود تا با فشار به درها از حرکات اضافی صندلی جلوگیری كند. به این ترتیب حداقل ضربه به کودک انتقال مییابد و از آسیب احتمالی جلوگیری میکند.
روی سطح سخت آسفالت مرسدس بنز ESF 2019 از دو ویژگی خلاقانه ایمنی یعنی پیشگیری از تصادف عقب و پیشگیری از خمیدگی بهره میبرد. در سامانه دومی، کمربند سرنشینان در پیچهای تند کشیده میشود تا باعث حواسپرتی راننده یا سرگیجه مسافران نشود. همچنین این سامانه با بررسی اطلاعات ماهوارهای و سرعت خودرو، پیش از رسیدن به پیچ هشدار میدهد تا سرنشینان خود را برای آن آماده کنند.
البته این فناوري چندان هم ایده بدی نیست، بهخصوص زمانی که در جادهای ناآشنا رانندگی کنید و سرعت مناسب مسیر را ندانید. هرچند امکان دارد در ابتدا احساس خوبی نسبت به آن نداشته باشید، اما بااینحال ایده خلاقانهای است.
پیشگیری از برخورد عقب، سامانهای است که اثر برخورد پشت سر را کاهش میدهد یا خنثی میکند. درصورتیکه خودرو ناگهان توقف کند و احتمال تصادف از عقب نیز وجود داشته باشد، ESF 2019 وظیفه دارد پس از توقف، بار دیگر شتابگیری و دوباره ترمز کند تا از بروز حادثهای دیگر جلوگیری كند. کاری که بیشتر رانندگان از انجام آن در شرایط اضطراری عاجزند.
با این عمل، هرچند فاصله بین شما و اتومبیل جلویی کاهش مییابد اما باعث میشود خودرو پشتسری فضای بیشتری برای توقف داشته باشد و احتمال تصادف کاهش یابد. حال اگر اتومبیل پشتسری قادر به توقف نباشد، سامانه بهصورت آنی شتابگیری میکند و سرعت خودرو را افزایش میدهد تا حتی در صورت تصادف، شدت برخورد و درنتیجه آسیب کاهش یابد.
مرسدس بنز بار دیگر با ESF 2019 ثابت کرد که آنها همواره بهترین فناوريهای ایمنی را به بازار خودرو عرضه میکنند و برای رسیدن به این عنوان، بیوقفه در سایت سیندلفینگن به تحقیق و توسعه مشغولند. این کانسپت بهزودی در کنفرانس ESV امسال واقع در هلند رونمایی میشود و سپس در نمایشگاه خودرو فرانکفورت به نمایش درخواهد آمد. مانند هر ویژگی نوظهوری، این فناوريهاي گفته شده بهتدریج از اتومبیلهای گرانقیمت به مدلهای ارزانتر میرسند و با فراگیری آنها، آمار مرگومیر کاهش خواهد یافت. هیچچیز بهتر از آن نیست که مسئله ایمنی یکی از اولویتهای مهم برای خرید خودرو باشد.
https://www.caradvice.com.au/757042/mercedes-benz-unveils-the-future-of-safety-esf-2019/