در حال حاضر، رشد روز افزون بیماران بستری در بیمارستانها باعث انتقال خدمات درمانی و سلامتی به خانههاي بیماران یا ارائه خدمات سرپايی سیار شده است؛ اگرچه همواره، بسیاری از بیماریهای پیچیده و بیماران بد حال نیازمند به خدمات بستری شدن در بیمارستانها هستند. با وجود زیرساختهای قدیمی در برخی کشورها و تقاضا برای تخت بیشتر در جاهای دیگر، مدیران بیمارستان و دولتها بایستي در مورد چگونگی بهینهسازی خدمات سرپایی و بستری جهت ارتباط بهتر با گیرندگان خدمات و چگونگی ادغام فناوریهای دیجیتال با خدمات سنتی بیمارستانها تجدید نظر کنند.
برای ایجاد برآوردی از اینکه تکنولوژی در بیمارستانهای آینده چه تأثیری میتواند بگذارد، مرکز Deloitte ارائهکننده راهحلهای سلامتی؛ یک شبیهسازی شامل تعداد کثیری از افراد را به همراه 33 کارشناس و متخصص از سراسر جهان انجام داد. شرکتکنندگان شامل مراقبتهای بهداشتی CXOs، پزشکان و سرپرستان پرستاران، رهبران سیاستهای عمومی، تکنیسینها و سیاستگذاران بودند. فعالیت آنها طراحی بیمارستانهای دیجیتال در سراسر جهان در طی یک دوره 10 ساله (دورهای است که بتوانند زمانی را برای آمادهسازی به مدیران بیمارستانها ارائه دهد) بود.
این گروه تحقیقاتی شبیهسازی انبوه، تکنولوژی و سیستم های دیجیتالی را در شكل پنج گروه اصلی استفاده کرد که عبارتاند از: 1. طراحی تکنولوژیکی ارائه خدمات مراقبتی، 2. ارائه تجربه شرایط دیجیتالی برای بیمار، 3. بهسازی و گسترش استعدادهای پیشرفته از طریق تکنولوژی، 4. بهرهوری و کارايی عملیاتی تکنولوژیکی، 5. طرحهای شفادهنده و ایجاد آسایش و رفاه با استفاده از تکنولوژی.
بسیاری از این مفاهیم و تکنولوژیها در حال حاضر مورد استفاده قرار میگیرند. مدیران بیمارستانها باید برنامهریزی کنند که چگونه تکنولوژی و تسهیلات تازه ساخته شده را با موارد قدیمی ادغام نمایند. یک استراتژی خوب میتواند پایهای برای سرمایهگذاریهای آینده در راستای ارائه خدمات پزشکی و درمانی، مدیریت دادهها و امنیت سایبری ایجاد کند.
چندین روند کلان مطرح شده میتواند پیامدهای قابل توجهی را برای چگونگی فعالیت کارکنان، اندازه و طراحی بیمارستانهای آینده داشته باشد. روند جمعیت شناختی و اقتصادی، همراه با تکنولوژیهای پیشرفته و مصرفگرایی رو به رشد در سراسر جهان، باعث میشود که رهبران مراکز خدمات بهداشتی و درمانی را ترغیب كند تا با استفاده از تکنولوژیهای دیجیتالی برنامهریزی جدیدی برای سرمایهگذاری مناسب در ارتباط با افراد، فرایندها و مکانها داشته باشند.
بیمارستانهای دیجیتال آینده میتواند با کمک از تکنولوژی تحولاتی را در ارائه مراقبت، تجربه بیمار، مدیریت کارکنان، مدیریت عملیات و طراحی بیمارستان ایجاد نمایند. در ادامه تکنولوژیهای پیش رو در بیمارستانهای آینده ارائه شده است.
1. طراحی تکنولوژیکی ارائه خدمات مراقبتی
طراحیهای تکنولوژیکی بر پایه ارائه ویژگیهای جدید از جمله ایجاد مراکز دیجیتالی متمرکز برای تصمیمگیری، نظارت مداوم بالینی دیجیتالی، درمانهای هدفمند (مانند استفاده از پرینترهای سه بُعدی برای جراحی) و استفاده از دستگاههای کوچکتر و قابل حمل و پروندههای پزشکی الکترونیک Cloud-Base است. متخصصان بر این موضوع متمرکز هستند که چگونه فناوریهای نوظهور میتوانند به کاهش ناکارامدی و بهبود نتایج مراقبت کمک کنند.
مراکز فرماندهی بالینی مرکزی و نظارت مداوم دیجیتالی
تا به حال به این موضوع توجه کردهاید که چه اتفاقی میافتد اگر موتور هواپیما دچار مشکل شود یا اگر دو هواپیما هنگام پرواز مسیر نادرستی را انتخاب كرده و به یکدیگر برخورد کنند؟ کنترل ترافیک هوایی هواپیمايی (ATC) وظیفه ایجاد اینگونه هماهنگیها را بر عهده دارد. در آینده، بیمارستانها میتوانند مراکز فرماندهی مشابه مراکز کنترل ترافیک هوایی داشته باشند که میتواند تصمیم گیرندگان را با ابزارهايی پشتیبانی كند که آنها را قادر سازد در لحظه، تصمیمگیریهای بالینی و عملیاتی سریعتری داشته باشند. مراکز فرماندهی همانند ATC در حال حاضر در برخی از بیمارستانها و صنایع؛ از جمله هوا فضا، هوانوردی، نفت، گاز و رادیو وجود دارد. این پرسش مطرح میشود که چرا این سیستم به صورت گستردهتری در بیمارستانها وجود ندارد؟ دلیل اول این است که دادههای دیجیتال پایه و اساس چنین مراکزی هستند و بسیاری از بیمارستانها تکنولوژیهای دیجیتالی را سخت قبول میکنند. مورد دوم آن است که، واحدهای عملیاتی بیمارستان تمایل دارند در محیطهای مجزا کار کنند. آنها اطلاعات عظیم اما محتاطانهای را تولید میکنند که جمعآوری و دستهبندی آنها مشکل بوده و از آنها برای تصمیمگیری در مورد امور قانونی استفاده میشود. از اين رو این اطلاعات برای آنها جنبه محرمانه دارد.
تکنولوژیهای دیجیتالی در حال ظهور به بیمارستانها کمک میکند تا وقوع مکرر مشکلات را به کمترین مقدار ممکن برسانند. این فناوریها میتواند راههای جدیدی برای نظارت مداوم بر بیماران و ایجاد یکپارچهسازی دادهها برای طراحی مسیرهای هدایت بیماران و واحدهای عملیاتی ایجاد کند.
بهعنوان مثال سنسورهای میکروفلوئیدیک و پوشیدنی میتوانند در نزدیکی بیمار و در مکانهایی که برای بیماران خطر سقوط یا خطرهاي دیگری وجود دارد از جمله در خدمات بهداشتی یا حمامها، قرار گیرند. دادههای به دست آمده از چنین دستگاههایی در بازههای زمانی واقعی میتوانند پایه اصلی مراکز بالینی و درمانی را تشکیل دهند. AI میتواند بهطور مداوم دادهها را نظارت کند و در مواقع لزوم به اپراتورهای بیمارستانی و مراقبها هشدار دهند، این مسئله میتواند مراقبتهای کارآمدتری و نتایج بهتر را فراهم کند. پس در مراکز فرماندهی دیجیتالی از طریق تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ، یادگیری و دانش به دست آمده از دستگاهها و هوش مصنوعی، صدمات یا عواقب ناخواسته بیمار را میتوان قبل از وقوع پیشبینی کرد.
بهطورکلی مراکز فرماندهی بالینی میتوانند به مدیریت ظرفیت بیمار و سایر پروسههای عملیاتی کمک کنند. بهعنوان مثال باعث؛ بهبود فرایند پذیرش، مدیریت بهتر روند جریان بیمار، بهبود ارائه خدمات، بهسازی فرایند ترخیص، بهبود مدیریت کارکنان در طول زمان بستری بیماران و انتقال بهتر تسهیلات داخل بیمارستان شوند.
مراقبتهای قابل حمل و شخصی
مجموعهای از پیشرفتهای تکنولوژی جدید از جمله؛ پرینترهای سه بُعدی، روباتیک، نانو تکنولوژی، کدگذاری ژنتیکی و گزینههای درمانی، میتواند مراقبتهای خیلی شخصیتر و در دسترستری را برای بیمار فراهم کنند. بسیاری از دستگاهها و تجهیزات کوچکتر و قابل حملتر و درمانها هدفمندتر شده و این میتواند مراقبتهای بهداشتی آینده را روانتر و دقیقتر کند. پس پزشکان قادر خواهند بود تا بهترین روش درمان را به سرعت و بدون مداخلات متعدد مورد استفاده قرار دهند. برای مثال، شخصیسازی داروها بر اساس مشخصات ژنتیکی بیمار و استفاده از داروهای دقيق و استفاده از طرحهای پروتزهای سه بُعدی بر اساس آناتومی ويژه خاص بيمار خواهد بود. علاوه بر این، تجهیزات پزشکی و سنسورهاي کوچکتر و قابل حملتر میشوند و پزشکان بهجای انتقال بیمار به مناطق مختلف بیمارستان میتوانند آزمایشها و تستهای مختلف را در بستر بیمار انجام دهند. روباتها میتوانند برای ارائه دارو به بیماران استفاده شوند. اتاقهای بیمارستانی را میتوان طوری ساخت که دارای امکانات بیشتری باشند یا اینکه امکانات به راحتی قابل انتقال به اتاق بیمار باشد.
پروندههای پزشکی الکترونیک Base Cloud
پرونده الکترونیکی بیمار درواقع یک نسخه دیجیتالی از سوابق درمانی و بهداشتی بیمار است. اهداف بلند مدت ایجاد پرونده الکترونیکی بیمار EHR به همراه اطلاعات قابل تبادل و استفاده عملی یک واقعیت در بیمارستانهای آینده بهجای استفاده از پرونده کاغذی خواهد بود. این پرونده به همراه AI، میتواند اثربخشی و کارايی فرایند را افزایش دهد و باعث ترقی تصمیمگیری لازم برای تقویت و بالابردن کیفیت درمان شود. به این طریق دادهها و اطلاعات میتوانند به بهترین نحو ممکن جمعآوری شوند. اطلاعات جامع و واقعی بیمار در زمان مراقبت و درمان میتواند باعث بهبود بازده و نتیجه درمان بیمار شود و آن به این معنی است که به اشتراکگذاری اطلاعات استاندارد شده میتواند بخشی از تحول تکنولوژیکی در بیمارستانهای دیجیتالی آینده باشد. این اطلاعات میتوانند شامل دادههای ژنتیکی، اجتماعی و رفتاری بیمار باشد. با وجود این پروندههای پزشکی الکترونیکی میتوان آسان و مطمئن به تمامی اطلاعات بیمار در هر مکان و زمانی دسترسی پیدا کرد.
با در نظر گرفتن حجم زیاد دادهها، بیمارستانها نیاز به تجزیه و تحلیل شناختی از مهمترین اطلاعات شخصی بیمار دارند و از طریق این فایل الکترونیکی به راحتی قادر به آنالیز دادههای بیمار هستند. بیماران میتوانند اطلاعات روند درمانی و سابقه پزشکی خود را به راحتی در دست داشته باشند و بتوانند در شرایط خاص با پزشکان خود در میان گذاشته و در جریان روند درمانی و شرایط کلی پزشکی خود باشند.
2. ارائه تجربه شرایط دیجیتالی برای بیمار
طی شبیهسازی صورت پذیرفته در ابعاد انبوه از موقعیتهای مختلفی برای بهسازی تجربه بیماران استفاده شده است. بیمارستان های آینده میتوانند به شیوههای بهتری به بیماران اطلاعرسانی نموده و آنها را آموزش دهند تا اضطراب آنها را تسکین داده و آنها را توانمند سازند تا با جدیت در فرایندهای درمانی خود شرکت كنند و در طول دوران بستری بودن و بعد از آن شرایط بهتری داشته باشند. ارائه تجربه شرایط دیجیتالی برای بیمار از طریق تکنولوژیهای دیجیتال و هوش مصنوعی و سادهسازی پذیرش، ترخیص و سایر فرایندها صورت میگیرد. تکنولوژیهای دیجیتال و هوش مصنوعی (AI) میتوانند باعث ایجاد تعامل دربرآورد نمودن تقاضا و ایجاد فرایندهايی بدون حد و مرز از طریق انتخاب دستگاههايی متفاوت برای بهبود تجربه بیمار شوند.
تکنولوژیهای دیجیتال و هوش مصنوعی
در آینده نزدیک، فناوری دیجیتال ممکن است با فراهم آوردن دسترسی مستقیم به اطلاعات پزشکی در زمان وقوع تجربهای شگفتانگیز را برای بیماران به وجود آورد. تصور کنید که قدرت هوش مصنوعی در کنار کمکهای درمانگران واقعی بیمارستان برای یک بیمار بیتحمل و بیقرار میتواند به راحتی باعث بهبودی پاسخگويی به پرسشهاي بیمار شود یا اینکه بیمار را مستقیم به شخص متخصص و مربوطه ارتباط دهد. این دستیار مجازی میتواند به راحتی پاسخگوی پرسشهاي متداول و معمول بیمار در مورد تشخیص پزشکی، روند بهبودی مورد انتظار و برنامههای زمانبندی داروهای روزانه باشد. علاوه بر این، دستیار مجازی میتواند به عنوان یک منبع اطلاعاتی برای تاریخچه پزشکی بیمار عمل کند. از طریق این تکنولوژی بیمار میتواند از نتایج آزمایشها، زمانهای مشاوره، برنامههای قرار ملاقات و حتی داستانهايی در مورد دیگر بیماران با تجربهای مشابه مطلع شود. تکنولوژی هوش مصنوعی در دسترس میتوانند به توانمندسازی بیماران و خانوادههایشان در آینده نزدیک کمک کنند.
سادهسازی پذیرش، ترخیص و سایر فرایندها
بیمارستانها اغلب در فرایند پذیرش و ترخیص بیماران خود دچار خطا میشوند. بیماران اغلب از تکمیل فرمهای متعدد که شامل اطلاعات مشابهی است یا از مراحل و دستورهای طولانی براي ترخیص شکایت دارند. زمانیکه فرایندهای بیمارستان دیجیتال شود، کارکنان میتوانند از هوش مصنوعی برای یادگیری و بهبود این فرایندها استفاده کنند.
در آینده نزدیک، به احتمال زیاد هیچ روند ثبت پیچیدهای برای بیماران وجود نخواهد داشت. هنگامیکه یک پزشک دستور بستری شدن یک بیمار را میدهد یک بسته خوشامدگویی شخصی شامل یک اپلیکیشن کاربردی در اختیار بیمار قرار گرفته که مستقیم تمامی کارها را انجام میدهد. اطلاعات بالینی، مالی و اطلاعات آماری میتواند از طریق سابقه و پروندههای پیشین بیمار در آن پر شود. همکاری هوش مصنوعی با این اپلیکشن یا نرمافزار میتواند به پزشکان، كاركنان پزشکی و بیماران کمک کند تا در مورد تصمیمهايی نظیر کنترل نیازهای کارکنان، انتخاب نوع اتاق، خرید داروهای مورد نیاز، تعیین گزینههای تشخیصی و ملاقات غیرپزشکی و پشتیبانی بر اساس مشخصات اجتماعی و دموگرافی بیمارکمک كند.
3. بهسازی و گسترش استعدادهای پیشرفته از طریق تکنولوژی
در این پروژه بر سه جنبه کارکنان تمرکز شده که عبارتاند از: مدیریت استخدام، برنامهریزی، یادگیری و توسعه. استخدام و برنامهریزی با استفاده از سیستم تجزیه و تحلیل میتواند منجر به راندمان بالاتری شود. همچنین توسعه کارکنان میتواند بر یادگیری مداوم از طریق آموزشهای مجازی شبیهسازی شده و بر دورههای آنلاین تمرکز كند. اتوماسیون فرایند؛ روباتیک (RPA) و هوش مصنوعی AI میتواند به پزشکان و پرستاران اجازه دهد زمان کمتری را برای ثبت شرایط و مستندسازی گذاشته و در مقابل زمان بیشتری را به مراقبت از بیماران اختصاص دهند. این امر کمک به افزایش توسعه و یادگیری در میان پزشکان و پرستاران میشود. بهسازی و گسترش استعدادهای پیشرفته از طریق استخدام کارکنان هوشمند و برنامه زمانبندی و فراگیری، توسعه و پیشرفت مجازی صورت میگيرد.
استخدام کارکنان هوشمند و برنامه زمانبندی
میزان تغییر در تعداد کارمندان و پرستاران ـ از 12درصد تا 50درصد در برخی از بیمارستانها ـ در بسیاری از کشورها یک چالش است. این تغییرات منتج به کمبود مراقبتکنندگان و هزینه بیش از حد برای اکثر بیمارستانها شده است. تکنولوژیهای دیجیتالی آینده میتوانند این مشکل را بر طرف كنند.
استخدام در بیمارستان میتواند بهطور فزایندهای با تکیه بر تجزیه و تحلیل شناختی (CA)به خودکارسازی روند انتخاب داوطلبان کمک كند. همچنین با استفاده از تواناییهای Cloud-Based (دادههای دیجیتالی ذخیره، مدیریت و پردازش شده در شبکهای از سرورها در اینترنت، بهجای سرورهای محلی یا رایانههای شخصی) میتوان به سرعت رزومهها و پروفایلها را تفکیک كرد، بنابراین مدیران بدون اتلاف وقت بر بهترین داوطلبان انتخاب شده تمرکز ميكنند. روشهای تحلیلی نیز میتواند نقش مهمی در تعیین حقوق و مزیتها داشته باشند و بهطور خودکار تجربه داوطلبان را نسبت به آن موقعیت شغلی و ساختار سازمانی مقایسه كنند. بهطور مشابه،CA میتواند در نحوه شکلدهی و استقرار نیروها کمک كند. همچنین این روش برای سازمانهايی که بیشتر بر قراردادهای کوتاه مدت بهجای سیستم سنتی قرارداد بلند مدت تکیه دارند و بالطبع دارای نوبتهای کاری بیشتر و پیچیدهتریاند بسیار سودمند هستند.
فراگیری، توسعه و پیشرفت مجازی
آموزش مجازی در آینده میتواند باعث رشد علمی و پیشرفت علم پزشکی شود. در آینده نزدیک آموزش مجازی میتواند در بین دانشآموزان و پزشکان متداول و شایع باشد. جراحان با کمک آموزش مجازی میتوانند قبل از انجام جراحی برنامه پیش روی خود را با جزئیات طراحی كنند و همچنین میتوانند فیلمهای جراحی واقعی را به صورت مستقیم با دانشآموزان و همکارانشان به اشتراک بگذارند. پس آموزش مجازی میتواند تخصص مخاطبان را در رنج وسیع جغرافیايی گسترش و افزایش دهد. بدین صورت هزینهها نیز بهتبع کاهش مییابند.
4. بهرهوری و کارايی عملیاتی از طریق تکنولوژی
در یک بیمارستان معمولی 200 تخته، نمونههای آزمایشگاهی، ملافهها، مواد، داروها و سایر کالاها در طول هفته مسافتی در حدود 371 مایل را طی میکنند. اتوماسیون و روباتیک برای مراقبتها و ارائه خدمات فرعی در بسیاری از فرایندهای بیکفایت و کم راندمان باعث کاهش هزینهها و افزایش بازده میشود.
زنجیرههای تامینکننده دیجیتال، اتوماسیون، روباتیک و قابلیت همکاری نسلهای بعدی میتواند منجر به بهینهسازی مدیریت عملیات و افزایش کارايی شوند.
مواد در بین آزمایشگاهها، داروخانهها، انبارها و واحدهای اداری همواره در حال حمل است، در بیمارستانهای آینده تمامی این نقل و انتقالات را روباتها انجام ميدهند. پرستاران در طول روز وقت زیادی را صرف جابهجايی دارو به اتاق بیمار، مستندسازی شرایط بیمار، گرفتن نتایج آزمایشها از آزمایشگاه و غیره میکنند. در صورت جایگزینی روباتها و سیستمهای دیجیتالی، پرستاران میتوانند زمان بیشتری را برای بیماران خود اختصاص دهند. حذف سایر نقل و انتقالات توسط نیروی انسانی در هزینهها و کیفیت خدمات كاركنان تاثیر بهسزايی دارد.
5. طرحهای شفادهنده و ایجاد آسایش و رفاه با استفاده از تکنولوژی
بیمارستان های آینده با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا طرحهايی را ارائه میكند که باعث آسایش و رفاه بیماران شده و کارايی کارکنان بیمارستان را افزایش میدهد. مدیران بیمارستان بیش از پیش تصدیق میکنند که طراحی تسهیلات دارای توانایی ارتقاي سلامت جسمی، روحی و روانی و بهبود سریعتر بیمار میشود. رفاه بیماران و کارکنان ـ با تاکید بر اهمیت محیط در درمان بیمار ـ در طراحیهای بیمارستانهای آینده بسیار مهم خواهد بود. فناوری به احتمال زیاد بیشتر جنبههای مراقبتهای بیمارستانی را تحت پوشش قرار میدهد، اما ممکن است که هنوز مراقبت از بیماران و فرایندهای پیچیده به مهارتهای انسانی نیاز داشته باشد. بسیاری از تکنولوژیهای آینده میتوانند مکمل تعامل انسانی بوده باعث افزایش این تعاملات شوند.
نمونههايی از این طراحیهای حرفهای عبارتند از:
اتاقهای بیمارستانی سفارشی
بیمار بستری در یک بیمارستان پس از گذشت یک هفته، تحتتاثیر محیط خستهکننده قرار گرفته و این مسائل بر روند بهبود بیمار تاثیر منفی میگذارد. در عوض، دیوارهای یک اتاق بیمارستان را تصور کنید با تصاویری از اعضای خانواده بیمار یا عکسهایی که از سفر اخیر بیمار گرفته شده است. همراه با این تصاویر روی دیوار، بیمار میتواند سفارش موسیقی، برقراری تماسهای ویدئویی با دوستان و خانواده از طریق اینترنت، یا دسترسی به سرگرمی از طریق هدست واقعیت مجازی داشته باشد. میزان سفتی تخت و جنس بالش توسط بیمار مشخص میشود. همچنین سرویس دستشويی و حمام دارای سنسورهايی یکپارچه هستند که حرکات غیرمعمول از جمله افتادن بیمار را کنترل میکند.
ساختمان هوشمند و ارگونومیک
بیمارستانی که دارای سالن بازدید جذاب، اتاق نشیمن و محوطهای احاطه شده با فضای سبز مانند باغهای درمانی باشد؛ میتواند به کاهش اضطراب و بهبودی سریع بیماران کمک کند. همچنین مبلمان هوشمند با قابلیت تغییر نسبت به ارگونومی بیمار باعث کاهش استرس و آسایش و رفاه بیمار میشود.
نورپردازی مدولار و مدیریت سروصدا
تغییر نور و روشنایی محیط از طریق تکنولوژی سیستمهای هوشمند با توجه به شرایط روحی و میزان درد بیمار تاثیر شگفتانگیزی در میزان آسایش از لحاظ خلقی و بهبود بیمار ایفا میکند. یکی از عوامل آزاردهنده در بیمارستانها صداهای کارکنان، سیستمهای هشداردهنده و صدای دستگاههای پزشکی است؛ که تمامی این موارد باعث ایجاد استرس برای بیماران است. بیمارستانهای تکنولوژیک آینده حاوی پیجرهای بیصدا، دستگاههای پزشکی و سیستمهای هشداردهنده بدون صدا و سیستمهای آکوستیک بهداشتی جهت جلوگیری از صداهای آزاردهنده است.