کد خبر: ۹۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶

گزارش وال استریت ژورنال از سکوت رادیویی نفتکش سانچی

نفتکش بزرگ سانچی که هفته پیش با یک کشتی باری در دریای چین شرقی برخورد کرد، روز گذشته غرق شد و به گفته مطبوعات دولتی چینی و ایرانی امیدی به یافتن هیچ بازمانده‌ای وجود ندارد.
به نقل از وال استریت ژورنال، سانچی که حامل یک میلیون بشکه نفت سبک ایران به مقصد کره جنوبی بود، از زمان برخورد با کشتی باری "سی اف کریستال" در پنجم ژانویه در آتش می‌سوخت. این کشتی که پس از برخورد، بر اثر وزش بادهای شدید به سوی آب‌های سرزمینی ژاپن نزدیک شده بود ۳۰ ملوان ایرانی و دو بنگلادشی داشت. محمود راستاد، رییس سازمان بنادر و دریانوردی ایران در تلویزیون اعلام کرد: متاسفانه هیچ امیدی برای یافتن بازمانده‌ای در میان خدمه ناپدید شده وجود ندارد.

طبق گزارش خبرگزاری دولت چین، چهار امدادگر روز شنبه وارد سانچی شده و پیکر دو تن از ملوانان به همراه جعبه سیاه کشتی را که مشابه جعبه سیاه هواپیماها بوده و اطلاعات سفر را ضبط می‌کند، یافتند. یک پیکر دیگر نیز هفته گذشته در آب‌های نزدیک این کشتی پیدا شده بود. با این همه بازرسان می‌گویند در این جعبه سیاه هیچ گزارش رسمی از سانحه از سوی کسانی که در کشتی حضور داشتند دریافت نشده است. جعبه سیاه آمار مختلفی را ضبط می‌کند که برای بازسازی یک سفر استفاده می‌شود.

شبکه تلویزیونی چین روز شنبه تصاویری از بخش‌هایی از نفتکش را نشان داده بود که همچنان در آتش می‌سوخت در حالی که رنگ بدنه و سازه کشتی کاملا از بین رفته بود. شعله‌های سرکش، وضعیت جوی نامساعد و دید ضعیف مانع تلاش‌های امدادرسانی شده بود. سانچی که تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران بود و از سوی شرکت کره‌ای "هانووآ توتال پتروشیمی" اجاره شده بود، حامل میعانات بود که فوق‌العاده قابل اشتعال بوده و در معرض انفجار قرار دارند.

مقامات چینی پیش از این اعلام کرده بودند هیچ آلودگی نفتی گسترده‌ای در سطح آب پیدا نشده و میعانات به محض تماس با سطح آب بخار شده‌اند.

دلیل این برخورد که در ۱۶۰ مایلی ساحل شانگهای روی داد نامعلوم است. دو کشتی ساعت‌ها پیش از این برخورد، مخابره موقعیت خود به سیستم ردیابی دریایی را متوقف کرده بودند.

کشتی "سی اف کریستال" در این برخورد صدمه اندکی دید اما ۲۱ خدمه آن جان سالم به در بردند. دست کم ده‌ها کشتی از چین، ژاپن و کره جنوبی در تلاش‌ها برای امدادرسانی و پاکسازی حضور داشتند، اما موفق نشدند آتش‌سوزی سانچی که همچنان در حال انفجارهای پیاپی بود را اطفا کنند.

این نخستین حادثه دریایی بزرگ مربوط به یک کشتی ایرانی از زمان لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران در سال ۲۰۱۶ بود.

شرکت‌های کشتیرانی دولتی ایران از آن زمان موفق شده‌اند از پوشش بیمه برخوردار باشند و ناوگان خود را با بازگشت ایران به تجارت نفت دریایی نوسازی کنند.

در اوت سال ۲۰۱۶ یک نفتکش شرکت ملی نفتکش با یک کشتی کانتینری سوئیسی در آب‌های سنگاپور برخورد کرد، اما هیچ مصدوم یا آلودگی نفتی به دنبال نداشت.

شرکت ملی نفتکش ایران با ناوگانی شامل ۴۶ نفتکش، یکی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی در خاورمیانه است و برای ۲۵ نفتکش جدید به منظور جایگزینی برخی از کشتی‌های فرسوده خود، سفارش داده است.

طبق اعلام گزارش شرکت Allianz، آب‌های شرق آسیا از نظر سوانح دریایی در رتبه نخست قرار دارند و این منطقه از دست رفتن ۳۴ کشتی در سال ۲۰۱۶ یا ۴۰ درصد از کل ضرر کشتیرانی جهانی را به نام خود ثبت کرده است.

این بیمه‌گر بین‌المللی اعلام کرد این منطقه یکی از پرازدحام‌ترین ترافیک دریایی جهان را داشته و در معرض شرایط جوی نامساعدی قرار دارد، در حالی که استانداردهای ایمنی آن از سایر مناطق جهان عقب‌تر است.

چین پس از وقوع شماری آلودگی نفتی، طی چند سال اخیر تلاشی را برای بهبود کنترل‌های محیط زیستی آغاز کرد. شرکت ملی نفت چین در سال ۲۰۱۵ موافقت کرد ۳۲ میلیون دلار خسارت به قربانیان آلودگی نفتی نزدیک به بندر دالیان در سال ۲۰۱۰ پرداخت کند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان