کد خبر: ۸۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
گفت و گو با فرشید کریمی مدیر جوان صنعت هتلداری کشور

ارائه خدمات با کیفیت مناسب مهمترین هدف ماست

شرکت «آرین پارسه کیش» یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۱۳۸۳ شکل گرفته و فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت از آغاز فعالیت خود طیف وسیعی از خدمات مرتبط با صنعت گردشگری را در دستور کار قرار داده است




















امیدگستر: شرکت «آرین پارسه کیش» یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۱۳۸۳ شکل گرفته و فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت از آغاز فعالیت خود طیف وسیعی از خدمات مرتبط با صنعت گردشگری را در دستور کار قرار داده است تا با بهره‌گیری از ترکیب مدیریتی قدرتمند، دانش به‌روز و نیروی انسانی چابک، در مدت کوتاهی خود را به یکی از بازیگران مهم صنعت گردشگری کشور خصوصا در جزیره کیش تبدیل کند و تاکنون نیز عملکرد موفقی داشته است. آرین پارسه کیش در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری، هتلداری، آموزش، بازرگانی و اطلاع‌رسانی به ارائه خدمات گردشگری می‌پردازد. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو با «فرشید کریمی» مدیر عامل این مجموعه است:

• در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟
فرشید کریمی هستم، متولد سال ۱۳۶۲٫ حدود ۱۵ سال است که در حوزه صنعت هتلداری و گردشگری فعالیت می‌کنم و نزدیک چهار سال است که در شرکت آرین پارسه کیش به عنوان مدیر عامل و عضو هیات مدیره مشغول به کار هستم. تحصیلاتم نیز به صورت تخصصی در حوزه گردشگری و هتلداری است؛ دارای لیسانس مدیریت هتلداری و فوق‌لیسانس مدیریت جهانگردی و در حال حاضر نیز دانشجوی مدیریت آموزشی در مقطع دکتری هستم؛ همچنین حدود هفت سال است که در جزیره کیش زندگی می‌کنم.

• چه شد که تصمیم گرفتید هتلداری بخوانید؟
قبل از ورود به دانشگاه رشته‌های مختلفی را تجربه کردم، اما از آنجا که هدفم را به درستی شناسایی نکرده بودم، نتوانستم با هیچ یک از آن رشته‌ها‌ ارتباط برقرار کنم، تا اینکه پس از چندین بار آزمون و خطا توانستم مسیر خود را پیدا کنم؛ از این رو مدیریت هتلداری را در نخستین سال‌های راه‌اندازی این رشته در دانشگاه‌های کشور به عنوان رشته انتخابی خود برگزیدم. هتلداری از همان ابتدا برایم جذابیت خاصی داشت و ایمان داشتم که در این رشته به موفقیت خواهم رسید.

• لازمه موفقیت در این رشته چیست؟
هتلداری عنوانی لوکس است و همه افرادی که به آن وارد می‌شوند تصور می‌کنند رشته پردرآمد و مدیریتی است، این در حالی است که موفقیت در این رشته مشروط به این است که از همان ابتدای تحصیل و در کنار آموزش، خود را برای کسب تجربه عملی نیز آماده کنید و از پایین‌ترین سطوح خدماتی به طور عملی آموزش ببینید. نمی‌توان در این رشته تنها به اخذ مدرک اکتفا کرد و یکباره به مدیریت هتل رسید، هیچ جای دنیا این‌طور نیست. در صنعت هتلداری مدیر موفق فردی است که از جنس کارکنان هتل باشد، در این صورت می‌تواند نیروهای زیر مجموعه خود را مدیریت کند. من نیز کار خود را از سطوح پایین در شاخه‌های مختلف این رشته آغاز کردم و دلیل موفقیت خود را نیز همین می‌دانم.
یکی دیگر از سختی‌های رشته هتلداری قابلیت انعطاف‌پذیری آن است. اصل کلی در صنعت هتلداری راضی نگه‌داشتن میهمان است، به طوری که یک پرسنل در هر بخش از هتل که مشغول فعالیت است باید همواره به این مهم توجه داشته باشد. از آنجا که خلق و خوی افراد و روحیاتشان یکسان نیست، بنابراین راضی نگه‌داشتن میهمان کار دشواری است؛ مرد و زن و پیر و جوان هر یک علایق و سلایق مختلفی دارند که باید به آن توجه داشت.

• از آرین پارسه کیش برایمان بگویید؟
چنانچه بخواهم معرفی اجمالی از آرین پارسه کیش داشته باشم، باید بگویم این شرکت از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده و بر طبق اساسنامه تعریف شده، گردشگری سرلوحه فعالیت‌های آن قرار گرفته است. آرین پارسه ثبت شده جزیره کیش است و این جزیره به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود. این شرکت، مجموعه‌هایی را تحت مدیریت خود دارد که هتل پنج ستاره شایگان کیش، آموزشگاه هتلداری و گردشگری زرین کیش، پایگاه اطلاع‌رسانی کیش کلاب (پایگاه اطلاع‌رسانی جزیره کیش) و هتل سوئیت بندر شرفخانه از آن جمله‌اند. متاسفانه هتل سویئت بندر شرفخانه از سال ۸۶ به دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه از رونق افتاد. همچنین یکی از سهامداران گروه هتل‌های آریا نیز هستیم.

• در خصوص گروه هتل‌های آریا بیشتر توضیح ‌دهید؟
گروه هتل‌های آریا متشکل از ۱۰ هتل در سطح کشور است که هر یک میزانی از سهام آن را دارا هستند، شایگان نیز یکی از این هتل‌هاست. همچنین به منظور هم‌افزایی بین برخی از هتل‌های خوشنامی که در کل کشور وجود دارد، تاکنون اقدامات مطلوبی در این گروه هتلی صورت پذیرفته است. یکی از وظایف گروه هتل‌های آریا پر کردن ظرفیت‌های خالی هتل‌های زیرمجموعه و تبلیغ برای آنهاست.

• از هتل شایگان برایمان بگویید؟
این هتل با قدمت ۱۵ سال، از سال ۸۴ به مالکیت آرین پارسه کیش درآمد. هتل شایگان از نظر دسترسی در موقعیتی مناسب در جزیره کیش قرار گرفته و به مراکز خرید اصلی این جزیره نزدیک است. این هتل دارای ۱۳۰ اتاق دو تخته، سه تخته، سوئیت و ویلاست و از دیگر امکانات آن نیز می‌توان به مجموعه استخر، سونا، جکوزی، اسپا، حمام ترکی، کافه لانژ، سالن بیلیارد، چایخانه سنتی، فضای بازی کودکان، عکاسخانه، سالن همایش با ظرفیت ۲۰۰ نفر، اتاق‌های VIP جهت برگزاری کلاس‌های آموزشی و رستوران با سرویس ۲۴ ساعته اشاره کرد. پنجشنبه شب‌های هر هفته نیز برنامه‌ای شاد و مفرح به همراه موسیقی زنده با عنوان «شب کیشوندی» در این هتل برگزار می‌شود که از رویدادهای خاص جزیره است.
• از زمانی که مدیریت این مجموعه را بر عهده گرفتید، چه اقداماتی را در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات هتل انجام داده‌اید؟
صنعت هتلداری از سه بخش تشکیل شده است: ساختمان، تجهیزات و منابع انسانی. ترکیب این سه در کنار هم است که می‌تواند به یک مجموعه اقامتی معنا و مفهوم بدهد و به آن هویت ببخشد.
شایگان در ابتدا هتلی چهار ستاره بود، اما طی چهار سال گذشته با توجه به اینکه عضو هیات مدیره جامعه هتلداران کیش نیز هستم و تجارب خوبی را در این مدت به دست آوردم، توانستیم با حمایت اعضای هیات مدیره شرکت آرین پارسه و همین‌طور مدیران و پرسنل توانمند هتل، ضمن رعایت استانداردها و افزودن برخی خدمات به مجموعه، آن را به هتلی پنج ستاره تبدیل کنیم.
عمر مفید یک مجموعه اقامتی در جزیره کیش حدود پنج سال است. هتل شایگان سال‌ها بازسازی نشده بود و از لحاظ ساختمان و تجهیزات آن مکانی مستهلک به شمار می‌رفت؛ بنابراین در گام نخست تلاش کردیم تا ساختمان هتل را تا جای ممکن مرمت و احیا و آن را از نظر وسایل و امکانات به روز تجهیز کنیم. آنچه برای ما اهمیت دارد این است که بتوانیم خدمات با کیفیت و مناسبی را به میهمانان خود ارائه دهیم. شخصا به ستاره هتل چندان اعتقادی ندارم و معتقدم که ستاره را میهمان به هتل می‌دهد؛ شاید فردی ما را یک ستاره ببیند و فردی دیگر پنج ستاره. موضوع مهم برای ما این است که بتوانیم خدماتی مناسب را ارائه دهیم، چراکه امروزه بیشترین موضوعی که در درجه‌بندی هتل‌ها حائز اهمیت است، سطح کیفی و کمی خدمات است.
همواره به این مهم اعتقاد دارم که باید به تمامی انسان‌ها احترام گذاشت و تکریم آنها را به جای آورد. در این راستا یکی دیگر از اقداماتی که انجام داد‌ه‌ایم تجهیز خوابگاه پرسنل، ارتقای سطح کیفی غذای پرسنل با همان کیفیت غذای میهمان و بیمه تکمیلی تمامی پرسنل شرکت و هتل است. هم اکنون تمامی پرسنل تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند تا اگر خدایی نکرده اتفاقی برایشان افتاد، از نظر هزینه‌های درمانی نگرانی نداشته باشند. مطمئنا تنها چیزی که به یک نیرو انگیزه می‌دهد اطمینان خاطر نسبت به شرایط کاری است؛ وقتی مطمئن باشد که دارای پشتوانه بیمه‌ای قوی است طبعا انگیزه مضاعفی برای کار پیدا می‌کند.
از دیگر اقدامات ما برگزاری جشن‌های پرسنل نمونه به صورت ماهیانه است به طوری که هر ماه سعی می‌کنیم بر اساس عملکرد پرسنل و ارزشیابی‌های صورت گرفته در سطوح مختلف، یک کارمند نمونه و همچنین یک مدیر نمونه را انتخاب و از آنها تقدیر کنیم. این مراسم هر ماه با حضور اعضای هیات مدیره شرکت، تمامی مدیران و پرسنل و خانواده تعدادی از آنان و با دعوت از برخی مدیران گردشگری و هتلداری جزیره برگزار می‌شود. همچنین به هر کارمند منتخب علاوه بر هدایای ویژه، ستاره‌ای نیز داده می‌شود و هر فردی که در طول سال موفق به دریافت بیشترین تعداد ستاره شده باشد، به عنوان بهترین کارمند سال معرفی خواهد شد. چنانچه سری به هتل شایگان بزنید با استندهایی از تصاویر پرسنل و مدیران نمونه منتخب ماه روبه‌رو می‌شوید. همچنین کلیپ‌هایی از عملکرد پرسنل نمونه ساخته و در ماه بعد نمایش داده می‌شود؛ انجام این کار جدا از انگیزه مضاعف‌ِ کاری، باعث هم‌افزایی بیشتر میان پرسنل خواهد شد، زیرا پایه و اساس هتلداری کار خدماتی است و نیروی انسانی رکن اصلی در این صنعت به شمار می‌روند. بی‌شک رضایت میهمان در گرو رضایت پرسنل است.
نظرسنجی از میهمانان از دیگر اقدامات ما در راستای بررسی عوامل تاثیرگذار در ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات به میهمانان است؛ به این منظور از طریق نظرسنجی آنلاین از میهمانان، خدمات خود را می‌سنجیم و در صدد جبران کاستی‌های موجود بر می‌آییم. همچنین در این مجموعه همه مدیران و سرپرستان موظفند هر روز پیش از شروع کار با نیروهای خود جلسات توجیهی داشته باشند تا کارکنان هر بخش نسبت به عملکرد کاریشان توجیه شده و وظایف روزانه خود را بدانند؛ چراکه باور داریم شرط لازم موفقیت در هر کار تیمی، مشورت و همفکری است.
امروزه مهمترین فاکتور یک مدیر این است که دسترسی راحتی به اطلاعات داشته باشد، از سیستم‌های سنتی کنار رفته و سیستم‌های به روز را مدیریت کند. در مورد مدیریت شرکت آرین پارسه نیز وضع به همین شکل است و یک مدیر باید تحلیل آماری نسبت به همه زیربخش‌های مجموعه خود داشته باشد. در این راستا شایگان از معدود هتل‌های کشور است که در آن از سیستم بی‌ای (BI) یا همان «هوش تجاری» استفاده شده است. در این روش تمام گزارش‌ها و اطلاعات مربوط به هتل به صورت آنلاین پردازش شده و با انتخاب یک کلیک به صورت آماری و نموداری نمایش داده می‌شود.
در بخش مدیریت مالی نیز اقدام دیگری که انجام داده‌ایم تشکیل کمیته کنترل هزینه یا کاست کنترل است؛ به این منظور با تعریف یک نرم‌افزار و وارد کردن تمام هزینه‌های صورت گرفته در آن می‌توانیم داده‌های کامل و دقیقی از هزینه‌های صرف شده داشته باشیم و به این ترتیب تمامی مدیران بخش‌ها نیز نسبت به تحلیل هزینه‌های واحدهای خود اشراف کامل دارند.
همچنین سعی کرده‌ایم بخشی از درآمدهای هتل را به خود مجموعه اختصاص دهیم؛ در همین زمینه، اقداماتی نیز صورت گرفته است. برای نمونه توانستیم در قالب تهاتر، بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های بازسازی و بهسازی هتل شایگان را تامین کنیم. به این صورت که در قبال خدماتی چون ارائه اتاق به شرکت‌های طرف قرارداد، به طور متقابل نیز خدمات مرتبط و مورد نیاز همچون تجهیز وسایل را تامین می‌کنیم. این موضوع باعث شده است که میزان کمتری پول نقد از مجموعه ما خارج شود.

و سخن پایانی …
به این منظور از تمامی مدیران و پرسنل مجموعه شرکت آرین پارسه و هتل شایگان تشکر ویژه دارم، چراکه بار اصلی زحمات بر دوش این عزیزان است. این مجموعه متعلق به صندوق بازنشستگی کشور است و هنگامی که تورهای بازنشستگی به کیش می‌آیند یکی از انتخاب‌هایشان هتل شایگان است و چنانچه آنها نبودند این مجموعه نیز در کار نبود. بالطبع ما نیز دینی نسبت به بازنشستگان کشوری داریم و خود را موظف می‌دانیم تا بهترین خدمات را به این عزیزان ارائه دهیم.
نظرات بینندگان