وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا ویرایش دوم "برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت" را منتشر کرد که در آن راهبردهای این وزارتخانه برای توسعه بخش صنعت کشور پیشبینی شده است. بخشی از برنامه راهبردی این وزارتخانه در حوزه صنایع مربوط به "برنامه راهبردی صنعت خودرو" است.
در برنامه راهبردی صنعت خودرو راهکارهایی در زمینه توسعه و گسترش کمی و کیفی صنعت خودرو و قطعه ایران در حوزههای مختلف پیشبینی شده که از جمله آن افزایش صادرات صنعت خودرو در سالهای آینده است.
در این زمینه در برنامه راهبردی صنعت خودرو پیشبینی شده که تا سال ۱۴۰۰ ارزش صادرات صنعت خودرو به ۴.۵ میلیارد دلار افزایش یابد.
این هدفگذاری در حالی است که میزان صادرات خودروسازان در سالهای اخیر فاصله بسیار زیادی با این هدفگذاری داشته است.
در این وضعیت طبق سند "اهداف و سیاستهای توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴" وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف به اقداماتی برای افزایش صادرات خودرو و قطعات داخلی شده است.
در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف به اقداماتی چون تسهیل و تقویت زیرساختهای مورد نیاز و بسترهای قانونی صادرات و افزایش مشوقهای صادراتی و اعطاء آن متناسب با ارزش افزوده محصولات صادراتی و نسبت صادرات به تولید داخل است.
ارتقاء نقش صنعت خودرو در پیمانهای منطقهای و جهانی جهت توسعه صادرات، مساعدت در تامین خطوط اعتباری مناسب با بازارهای هدف صادراتی، ایجاد و توسعه مراکز بازاریابی بینالمللی و پیشبینی صادرات محصول در قراردادهای همکاری با طرفهای خارجی، از دیگر وظایف تعیین شده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه صادرات خودرو و قطعات تولید داخل است.