محمدمهدی تندگویان با اشاره به حواشی اخیر تبلیغات دقیقه 90 شهرداری تهران که تبلیغات در محیط مترو را به مدت 42 ماه پیش فروش کرده بود و انتشار نامهای منتسب به مدیر عزل شده بازرگانی مترو که در فضای مجازی قرار گرفت، با بیان اینکه موضوع تبلیغ نه تنها در مترو بلکه در سطح شهر تهران مبهم است، گفت: پیش از این در خصوص وضعیت تبلیغات در سطح شهر تهران از شهردار تهران سوال پرسیده بودم که معاون برنامهریزیاش به سوال من پاسخ داد که عملا مورد قبول نیست و به جمعبندی نرسید.
وی با بیان اینکه در زمینه تبلیغات شهر تهران نه مدل انجام مناقصه، نه نحوه واگذاری و نه دسترسی به سامانه تبلیغات شهری مشخص است، گفت: پیرو این فضای مبهم و غیرشفاف هر مدل تبلیغی میتواند اتفاق بیفتد.
نایب رییس کمیسیون معماری شهرسازی و شورای شهر تهران با بیان اینکه تبلیغات مترو، اتوبوس و ... زیر نظر سازمان زیباسازی شهرداری تهران است و هیچ نوع اطلاعاتی در خصوص نحوه واگذاری تبلیغات منتشر نمیشود، گفت: سه سال و نیم است که مکاتبات و سوالات زیادی از شهردار و معاونینش در خصوص این مساله داشتهایم اما تاکنون به نتیجهای نرسیدیم.
وی با بیان اینکه نهادی را سراغ ندارم که یک دفعه به مانند مترو این حجم تبلیغات را در بلندمدت واگذار کند، گفت: عموما قراردادهای تبلیغاتی سالیانه و جزء به جزء با برگزاری مناقصه یا مزایده است و عاقلانه نیست که این حجم تبلیغات در فضای مترو را به یک دفعه و به مدت طولانی واگذار کنیم.
تندگویان با بیان اینکه خوشبختانه مردم و شبکههای اجتماعی این تبلیغ را مشاهده کرده و با فشارهای روانی مانع از انعقاد این قرارداد شدهاند، گفت: اما تعداد تابلوها در سطح شهر تهران و ... زیاد است و هیچ کس در مورد آنها صحبت نمیکند و مشخص نیست درآمد این تابلوها چقدر است، درآمدها به کجا میرود و هنوز حجم تابلوهای تبلیغاتی در اتوبوسها، تبلیغات محیطی، تلویزیونهای شهری و بیلبوردهای مناسبتی و ... چقدر است و درآمد آنها به چه میزان است و چه میشود.
نایب رییس کمیسیون معماری شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه اینگونه قراردادها پیش فروشی شهر است، گفت: حالا در انتهای مدیریت شهری فعلی قرار داریم و نباید قراردادهای تعهدآور بلندمدت در این دوره منعقد شود. حال جای سوال است که چرا منافع عمومی شهر را به این سرعت میخواهند به مدت دو سال پیش فروش کنند.
تهاتر املاک شهر با مطالبات پیمانکاران
تندگویان ضمن هشدار نسبت به پیش فروش شهر در ماههای پایانی مدیریت شهری، گفت: شهرداری متاسفانه در بخشهای دیگر نیز چنین عملکردی داشته است به گونهای که شاهد هستیم در بحث پرداخت بدهیهای شهرداری نه تنها هیچ گزارش مشخص و معلومی در خصوص میزان دقیق بدهیهای شهرداری نداریم بلکه هر ماه شهرداری اعلام میکند که میزان بدهیها کمتر شده اما جای سوال است که بر چه اساس و پرداخت از چه منابعی این بدهیها کمتر شده است و متاسفانه شاهد هستیم املاک موجود را در مقابل مطالبات پیمانکاران تهاتر میکنند و این سبب از بین رفتن املاک بزرگ مقیاس میشود.
وی با بیان اینکه پیش فروشی شهر که موجب میشود مدیریت بعدی به چالش کشیده شود، قابل قبول نیست، گفت: در مورد حواشی ایجاد شده در خصوص پیش فروش 42 ماهه تبلیغات در فضای ایستگاههای مترو این موضوع قطعا در شورای شهر بررسی خواهد شد اما واقعیت این است که وقتی برای یک موضوع که پاسخ هم داده نشده سه سال و نیم زمان برد این موضوع با مهلت دو ماهه مانده از عمر شورای شهر ابتر خواهد ماند و صحت و سقم نامه منتسب به مدیر عزل شده مترو نیز احصاء و در صورت تایید موضوع در صحن شورای شهر پیگیری خواهد شد.