4 فروند از 20 فروندهواپیماهای ATR خریداری شده توسط ایران ایر، امروز در فرانسه به صورت رسمی تحویل مسئولان هواپیمای جمهوری اسلامی ایران شد. قرار است این هواپیماها تا فردا چهارشنبه وارد کشور شوند.
حدود یک ماه قبل، تفاهم نامه خرید 20 فروند هواپیمای ATR به علاوه حق گزینش 20 فروند هواپیمای ATR72 سری 600 ND'V بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و شرکت ایتالیایی - فرانسوی ATR به امضا رسید.
ایران قبل از این قراردادهای جداگانه ای برای خرید هواپیما از بوئینگ آمریکا و ایرباس فرانسه نیز امضا کرده بود.
براساس این قراردادها قرار است ایران از بوئینگ 80 فروند و از ایرباس 100 فروند هواپیمای مسافربری خریداری کند. تاکنون 3 هواپیمای ایرباس تحویل ایران شده است.
براساس توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 (برجام)، تحریم فروش هواپیمای مسافربری به ایران شکسته شد و ایران توانست برای نخستین بار پس از انقلاب 1357 تاکنون، هواپیمای نو از هواپیماسازان بزرگ جهانی خریداری کند.
مراسم تحویل 4 فروند هواپیمای ساخت شرکت ATR به شرکت ایران ایر در فرودگاه تولوز فرانسه
امروز 4 فروند هواپیمای ATR72-600 تحویل هما شد که این هواپیماها فردا وارد کشورخواهند شد.
مدل هواپیماهای سفارش داده شده توسط ایران قادر است 70مسافر را تا مسافت 1528 کیلومتر جا به جا کند و به دلیل استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف،ایمن و پیشرفته هزینه های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است. این هواپیما قادر است در تمام شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته امکان فرود در سخت ترین شرایط جوی را فراهم می سازد.
4 فروند هواپیمای سفارشی ایران ایر به شرکت هواپیماسازی فرانسوی ایتالیایی ATR - فرودگاه تولوز فرانسه
کابین خلبان این هواپیما از نوع شیشه ای (Glass Cockpit) می باشد و از نظر فنی و امکانات نمایشگرها، سیستم های الکتریکی و ... شباهت هایی با هواپیمای پیشرفته ایرباس A350 دارد
در نگاه اول و به دلیل تصور غلطی که در مورد هواپیماهای ملخی وجود دارد، ممکن است اینطور به نظر برسد که هواپیماهای ملخی قدیمی بوده و از ایمنی پایینی برخوردار می باشند در حالی که عکس این مسئله صادق است .موتورهای ملخی که در این هواپیما به کار گرفته شده اند توسط شرکت پرآوازه کانادایی پرت اند ویتنی(Pratt and Whitney) ساخته شدند و از نوعPW127M می باشد.