تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
دونالد ترامپ به عنوان یکی از اولین برنامههای کاری در دوران ریاست جمهوری، جلسهای را با نمایندگان فیات- کرایسلر، جنرال موتورز و فورد برگزار خواهد کرد. طبیعتا این جلسه در خصوص چشمانداز آتی صنعت اتومبیل آمریکاست.
ترامپ به عنوان رئیسجمهوری با بزرگترین وعده اشتغالزایی در آمریکا شناخته شده است و قصد دارد طلایهدار دوران طلایی تولید برای کارگران آمریکایی باشد. اما گزارشهای متعدد نشان میدهد، که برنامههای تجاری ترامپ میتواند برخلاف وعدههایش اثرات مخالف بر صنعت اتومبیل آمریکا داشته باشد و منجر به از دست رفتن دهها هزار شغل در این کشور شود.
بخش کلیدی از برنامههای ترامپ، اشتغالزایی به واسطه تغییر برنامههای تجاری در آمریکاست. در روز گذشته ترامپ دستور مذاکره مجدد پیرامون پیمان تجارت آزاد میان این کشور با کانادا و مکزیک موسوم به "نفتا" را صادر خواهد کرد. این توافقنامه در سال 1994 در زمان ریاستجمهوری بیل کیلینتون و با هدف جابهجایی راحت کالا و خدمات بین آمریکا، مکزیک و کانادا امضاء شد.
در طول این سالها راس پروت اقتصاددان و برنی ساندرز سناتور آمریکایی انتقادات زیادی را به سیاستهای نفتا به دلیل برونسپاری و خروج مشاغل از خاک آمریکا وارد کردند. ترامپ نیز یکی از صریحترین و سرسختترین منتقدان این سیاست است. ترامپ در یکی از مناظرات انتخابیاش با اشاره به هیلاری کلینتون گفت: بدترین توافقنامه تجاری که میتوانست در هر کجای دنیا امضاء شود، توسط همسر این رقیب در آمریکا امضاء شد.
بزرگترین شکایت علیه نفتا از بین بردن اشتغال آمریکایی است. چرا که این قانون به تولیدکنندگان اجازه میدهد تا هزینههای تولید را با خروج مراکز تولید از آمریکا و به کارگیری نیروی کار غیرآمریکایی کاهش دهند.
کمپین تبلیغاتی ترامپ در این خصوص می گوید: "آمریکا از زمان امضای این قانون یک سوم نیروی کار در تولیدش را از دست داده است". حال ترامپ به شرکای آمریکای شمالی خود اعلام کرده که قصد دارد تا این توافقنامه را به منظور بهبود شرایط کارگران آمریکایی به نقد کشیده و در مورد آن مجددا مذاکره کند.
یکی از خطرات سیاستهای ترامپ برای تولیدکنندگان خارج از آمریکا تحمیل تعرفه 35 درصدی بر صادرات کالا در آمریکاست.
اگرچه صنعت اتومبیل، یکی از بزرگترین بخشهایی است که تحت تاثیر سیاستهای تجاری ترامپ میگیرد، اما کارشناسان این حوزه بر این باورند که ترکیب تعرفههای جدید و تغییر سیاستهای نفتا باعث از بین رفتن شغلهای زیادی در در این کشور میشود. این دو عامل باعث افزایش قیمت خودرو و کاهش انتخاب رانندگان آمریکایی در خرید خواهد شد.
"مرکز تحقیقات اتومبیل"، به عنوان یک مرکز غیرانتفاعی که با هدف افزایش رقابت بین صنایع اتومبیل آمریکا تاسیس شده با انتشار یک گزارش جدید به بررسی سیاستهای ترامپ و چگونگی ضربه به صنعت اتومبیل و به دنباله آن آسیب به مشتریان پرداخت.
براساس برآوردهای این گزارش، افزایش تعرفه 35 درصدی بر خودروهای سبک وارداتی از مکزیک به آمریکا، حدود 6 هزار و 700 شغل در واحدهای مونتاژ در آمریکای شمالی را از بین میبرد. از آنجایی که حدود 40 درصد مونتاژ در مکزیک به واسطه تولید قطعات در کارخانههای آمریکا صورت میگیرد، هزاران نفر نیز در خاک آمریکا از این سیاست تاثیر گرفته و شغل خود را از دست میدهند.
این گزارش در نهایت تائید میکند که حدود 31 هزار شغل مرتبط با صنعت اتومبیل در خاک آمریکا و چند هزار شغل در آمریکای شمالی به دلیل افزایش تعرفه روی خودروهای سبک وارداتی به آمریکا از مکزیک از بین خواهند رفت.
مرکز تحقیقات اتومبیل، در بخش دیگری از گزارش خود مطرح کرد که افزایش تعرفههای 35 درصدی بر کالاهای وارداتی میتواند به تضعیف صادرات منجر شود و در مقابل کشوری مانند چین از این شرایط منافع زیادی را نصیب خود کند. این گزارش میافزاید اگر آمریکا نفتا را ترک کند، کمپانیهای موجود در کانادا و مکزیک به دنبال جایگزینهایی میگردند که جایگاهی مقرون به صرفه برای خرید کالا محسوب شود. مسلما چین، هند و کشورهای دیگر با رشد اقتصادی قوی رقیبان اصلی آمریکا هستند.