تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، مقصود اسعدی سامانی، در پاسخ به چرایی بالا بودن هزینه فرودگاه نجف اظهار کرد: این فرودگاه بر اساس آنچه گفته میشود خصوصی بوده و درآمد _ هزینهای اداره میشود، ولی با توجه به اینکه شرکتهای هواپیمایی ایرانی بیشترین استفاده کننده از این فرودگاه هستند، توقع میرود تعادلی بین هزینههایی که آنها از شرکتهای هواپیمایی ایرانی دریافت میکنند با هزینههایی که ما از شرکتهای هواپیمایی عراقی دریافت میکنیم، برقرار باشد.
تعادلی بین هزینههای دریافتی و پرداختی نیست!
وی افزود: در حال حاضر تعادلی در این بخش وجود ندارد. در فرودگاههای ایران حداکثر هزینهای که از شرکتهای هواپیمایی خارجی دریافت میکنیم حدود ۲۵۰۰ دلار است اما رقمی که فرودگاه نجف از ما دریافت میکند با احتساب هزینه رویالیتی حدود ۱۰ هزار دلار است که برای هواپیماهای پهن پیکر به 12 هزار دلار هم میرسد که عدد بسیار بالایی است. برای مثال از هر مسافر برای ورود و خروج ٣٠ دلار اخذ میشود و تعرفه این فرودگاه برای ویلچر نیز ۳۵ دلار است.
رایزنیهایی با رییس فرودگاه نجف داشتیم
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در پاسخ به اینکه آیا با طرف عراقی رایزنیهای لازم صورت گرفته که در ایام و مناسبتهای خاص که مسافران ایرانی بیشتر میشوند تخفیفاتی برای آن در نظر گرفته شود، اظهار کرد: در سنوات گذشته این موضوع را پیگیری کردیم و در مقطعی مجبور شدیم کل پروازها را به نجف قطع کنیم و شرکتها به جای نجف به بغداد رفتند. در آن زمان رییس فرودگاه نجف به تهران آمد و تخفیفاتی در تعرفهها اعمال شد، ولی این هزینهها مجددا برگشته است. امسال نیز پیش از ایام اربعین به همراه هیاتی از سازمان هواپیمایی کشوری مذاکراتی با رئیس فرودگاه نجف داشتیم و پیشنهاداتی مطرح شد و آنها نیز علاقمندی و تمایل خود را برای همکاری بیشتری با شرکتهای هواپیمایی ابراز کردند.
درخواست کاهش هزینههای فرودگاه و حذف عوارض ۱۵ دلاری
سامانی بیان کرد: درخواست کاهش هزینههای هندلینگ فرودگاه و همچنین حذف عوارض ۱۵ دلاری مسافران ورودی را داریم که توسط مسئولان فرودگاه نجف در حال بررسی است.
وی در پاسخ به اینکه آیا فرودگاه نجف خدماتی ویژهای ارائه میدهد که هزینه آن بالاست؟ گفت: این فرودگاه هیچ خدمات ویژهای نسبت به سایر فرودگاههای دیگر ارائه نمیدهد. امیدواریم با نگاه مثبت مسئولان فرودگاه نجف این توافقات حاصل شود تا بتوانیم تداوم و افزایش پرواز ها به فرودگاه نجف را داشته باشیم؛ در غیر این صورت ممکن است شرکتها به دلیل اینکه هزینهها را کاهش دهند و پروازها صرفه اقتصادی داشته باشد و هزینه زائران عتبات عالیات کاهش یابد، تصمیم دیگری اتخاذ کنند.
تغییر تصمیمات در صورت مقرون به صرفه نبودن پروازها
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی عنوان کرد: با نگاه به کاهش هزینههای حمل و نقل زائران و ایجاد شرایط مناسب برای سفر بیشتر عاشقان زیارت عتبات عالیات تصمیم میگیریم. طبیعتا اگر شرایط به گونهای باشد که هزینه زائران را افزایش دهد و پروازها مقرون به صرفه نباشد تصمیمات تغییر خواهد کرد.
شرکتها ضرر کردند اما پذیرفتند
سامانی در پاسخ به اینکه حدود ١٠ هزار دلار هزینه فرودگاه نجف است و علاوه بر آن چه هزینههای دیگری شرکتها پرداخت میکنند، گفت: ۱۰ درصد مبلغ بلیت نیز به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به دولت داده میشود و به ازای هر مسافر هم شش یورو به عنوان عوارض ایمنی به سازمان هواپیمایی کشوری پرداخت میشود. ضمن اینکه قیمت سوخت امسال ٢۴ برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافت و تقریبا میتوان گفت با قیمت تکلیفی امسال شرکتهای هواپیمایی پروازها را با ضرر انجام دادند. اما به دلیل رعایت حال علاقمندان به زیارت عتبات عالیات در ایام اربعین این ضرر را پذیرفتند و همراه مردم شدند.
وی در پایان گفت: پروازهای خارجی نرخگذاری تکلیفی ندارند و نرخ بلیت آنها براساس عرضه و تقاضا و بهای ارز تعیین میشود.