تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، خردادماه ۱۴۰۴، در پی افزایش بیرویه قیمت بلیت برخی کنسرتها، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ورود جدی این نهاد به ماجرای قیمتگذاری خبر داد. بابک رضایی با اشاره به بینظمیها در فرآیند فروش بلیت و اجاره سالنها وعده داد که پس از ایام محرم و صفر، سازوکار جدید و شفافی برای تعیین قیمتها اجرایی خواهد شد.
در آن زمان، قیمت بلیتهای کنسرت به یکمیلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان رسیده بود؛ این در حالی است که آخرین افزایش قیمت بلیت کنسرت در اسفندماه سال ۱۴۰۳، سقف یکمیلیون و سیصد هزار تومان را تجربه کرده بود.
همچنین، در همان بازه زمانی، روزبه نعمتاللهی ـ خواننده پاپ ـ قرار بود در حیاط هنر کاخ نیاوران کنسرتی با بلیتهای ۸۰۰ هزار تومانی تا سهمیلیون تومانی برگزار کند؛ رقمی که جهشی دوبرابری نسبت به آخرین افزایش قیمت بلیت کنسرت محسوب میشد.
در همان زمان، رضایی در گفتوگو با ایسنا اعلام کرد که از آغاز مسوولیتش در دفتر موسیقی، یکی از مشکلات اصلی، مساله قیمتگذاری بلیت کنسرتها بوده و این موضوع بهطور جدی در دفتر موسیقی در حال بررسی است. او این ارقام را برای قیمت بلیت یک کنسرت غیرقابل تایید دانست و به همین جهت، بلافاصله دستور توقف بلیتفروشی این کنسرت با بهای سهمیلیون تومانی را صادر کرد.
رضایی همچنین تأکید داشت که برای بلیتفروشی کنسرتها باید یک تعرفه مشخص وجود داشته باشد و نباید اینگونه باشد که هر کسی صبح که از خواب بیدار میشود، تصمیم بگیرد همان روز با هر قیمتی که میخواهد بلیتفروشی کند. به گفته او، حداقل باید هماهنگیهای لازم با دفتر موسیقی انجام شود تا شاهد جهش ناگهانی قیمتها، آن هم دوبرابری، در کمتر از یک ماه نباشیم.
فردای آن روز، خبری منتشر شد که سخنان مدیر دفتر موسیقی را تأیید میکرد و از تدوین «شیوهنامه قیمتگذاری بلیت کنسرتها» در راستای حمایت از حقوق مخاطبان و فعالان حوزه موسیقی خبر میداد. در حقیقت، دفتر موسیقی اعلام کرده بود که انتشار این شیوهنامه را گامی اساسی در جهت افزایش شفافیت، کاهش حاشیهها و ارتقای کیفیت خدمات در صنعت موسیقی کشور میداند و متعهد است نسخه نهایی آن را پس از تکمیل مراحل کارشناسی، پیش از آغاز فصل جدید کنسرتها، از طریق رسانههای رسمی منتشر کند. با این حال، اکنون که در آستانه آغاز دوباره کنسرتها هستیم، هنوز خبری از اجرای این وعده نیست.
با این وجود، روز گذشته دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اطلاعیهای درباره روند مکاتبات مستمر با مدیران سالنهای برگزاری کنسرت در حوزه ایمنی سالنها و غیرممکن بودن افزایش قیمت بلیتها تا اطلاع ثانوی، توضیحاتی ارائه داد.
اما به نظر میرسد برگزارکنندگان کنسرتها از این وضعیت رضایت چندانی ندارند. بخشی از این نارضایتی ناشی از الزام آنها به اعلام ناایمن بودن سالنهای برگزاری کنسرت است، اما بخش دیگر به ممنوعیت افزایش قیمت بلیتها برمیگردد.
در حقیقت، کنسرتها بیش از دو ماه به دلیل ایام سوگواری محرم و صفر تعطیل بودهاند و پیش از آن نیز به دلیل جنگ، برگزاری آنها متوقف شده بود. اکنون اما با توجه به از سرگیری اجراها و افزایش هزینهها، تهیهکنندگان میخواهند به دلیل آنچه همتراز کردن هزینههای برگزاری کنسرتها میخوانند، قیمت بلیتها را بالا ببرند. اما در نهایت این مخاطبان هستند که باید تاوان چنین شرایطی را با توجه به تورم اقتصادی بپردازند؛ اگرچه بیشتر سالنهای برگزاری کنسرت وابسته به دولتاند و میتوانند با همکاری تهیهکنندگان، هزینه کمتری برای هر اجرا دریافت کنند تا برگزارکنندگان مجبور به افزایش قیمت بلیتها نشوند.
به هر حال، نمیتوان این واقعیت را نادیده گرفت که در حال حاضر بسیاری بر این باورند که کنسرتها، همچون گذشته، مخاطب ندارند؛ زیرا بخش زیادی از جامعه به لحاظ مالی اصلا توان پرداخت چنین هزینههایی را ندارند.
ضمن اینکه در شرایطی که از امکان همکاری سالنها با برگزارکنندگان کنسرت همواره صحبت شده است اما در نهایت بنا بر گفته تهیهکنندگان، مسوولان سالنها از موضع خود کوتاه نمیآیند و کمتر حاضر به همکاری در کاهش هزینهها هستند. با این حال، اگر اوضاع به سمتی برود که درصدی دیگر از جامعه هم به دلیل مسائل مالی از امکان رفتن به کنسرتها محروم شوند، سالنها خالی از تماشاگر خواهند شد و خودشان نیز متضرر میشوند.