نتایج یک تحقیق بینالمللی که بر روی زنان و دختران در 13 کشور دنیا انجام شده نشان میدهد اضطراب و نگرانی در مورد زیبایی و ظاهر در خانمها رو به افزایش است.
گزارش جهانی زیبایی و اعتماد به نفس یک شرکت معتبر آرایشی و بهداشتی که هر شش سال یک بار منتشر میشود، این بار با بررسی بیش از 10 هزار و 500 زن و دختر اعلام کرده است که با وجود افزایش اضطراب خانمها در مورد زیبایی و ظاهرشان، حالا نسبت به سالهای گذشته خانمهای بیشتری هستند که علیه استانداردهای غیر واقعی در مورد ظاهر خودشان میجنگند؛ با این حال نتایج این تحقیق نشان میدهد که اعتماد به نفس خانم ها در مورد شکل تنشان بدون توجه به سن یا جغرافیایی که در آن زندگی میکنند رو به کاهش است.
هر وقت پای استانداردهای زیبایی وسط میآید، رسانهها هدف حمله قرار میگیرند، تبلیغات بیمسوولیت در مورد اندازه و شکل بدن، رنگ مو، پوست و چین و چروک و خیلی چیزهای دیگر، همینطور نمایش نوع خاصی از استانداردهای قد و وزن و لباس پوشیدن مدلهای تلویزیونی و تبلیغاتی باعث میشود این احساس وجود داشته باشد که رسانهها مقصر اصلی احساس نارضایتی عمیق خانمها از وضعیت ظاهریشان باشند. خانمهای زیادی هم هستند که تمایل دارند معیارهای فشار آفرین زیبایی را به چالش بکشند، 71 درصد زنان و 67 درصد دختران فکر میکنند رسانهها باید در مورد رایجکردن استانداردهای زیبایی، سن، ظاهر و نژاد برای زنان بهتر از این عمل کنند.
تحقیق جدید سومین بخش از تحقیقات سریالی این شرکت است که هر شش سال یک بار انجام میشود و نشان میدهد که اعتماد به نفس کمتر در مورد ظاهر باعث میشود خانمها پتانسیل های خود را در انجام کار ها کمتر در نظر بگیرند. 85 درصد زنان و 79 درصد دختران گفتهاند که وقتی احساس میکنند اندام متناسبی ندارند از فعالیت دیگری مثل عضو شدن در یک تیم و حضور در مهمانیهای خانوادگی و مانند آن کناره میگیرند.
علاوه بر این از هر 10 دختری که مورد پرسش قرار گرفتهاند هفت نفر گفتهاند که اعتماد به نفس کم در مورد ظاهرشان باعث نمیشود احساس کنند که شاد نیستند اما از هر 10 زنی که مورد پرسش قرار گرفتهاند 9 نفر گفتهاند که اگر احساس خوبی نسبت به ظاهرشان نداشته باشند احساس نگرانی بیشتری در مورد سلامتشان خواهند داشت و سعی میکنند رژیم بگیرند.
دکتر نانسی اتکاف استاد مدرسه پزشکی هاروارد میگوید جدیدترین تحقیقات نشان میدهد «اعتماد به نفس در مورد شکل بدن یک مشکل جهانی است، با توجه به این که فشار های زندگی بر روی زنان و دختران رو به افزایش است ما باید تلاش کنیم با راههایی از جمله آموزش، اعتماد به نفس خانمها را در مورد ظاهرشان بیشتر کنیم تا بتوانند از تغییر در وضعیت بدنشان دفاع و در مورد آن چیز هایی که رسانهها به تصویر می کشند صحبت کنند.»
69 درصد زنان و 65 درصد دختران با فشار های انتقادی از طرف تبلیغات رسانهای رو به رو هستند و استانداردهای غیر واقعبینانه در مورد زیبایی را علت نگرانی و اضطراب در مورد ظاهرشان میدانند؛ در حالی که تنها 56 درصد آنها میتوانند این موضوع را تشخیص دهند که حضور مدام در شبکههای اجتماعی باعث میشود فشار های بیشتری در مورد زیبایی و ظاهر خودشان حس کنند، بدتر از همه این که 8 نفر از هر 10 نفر از زنان و دختران مورد پرسش، یعنی حدود 78 درصد از کل جمعیت مورد تحقیق گفتهاند که احساس میکنند تحت فشار هستند که مرتکب اشتباه نشوند و هیچ سستی از خودشان نشان ندهند..
با این که تحقیقات نشان میدهد اضطراب در مورد ظاهر در بین زنان یک مساله جهانی است، اما زنان در کشور ها و فرهنگهای مختلف این موضوع را به صورت متفاوت از هم تجربه می کنند ؛ باور های فرهنگی در مورد زیبایی و ملاکهای آن در این مورد تعیینکننده است.
با این وجود هنوز جای امیدواری وجود دارد، نتایج تحقیقی نشان میدهد که 60 درصد خانمها معتقدند باید از استاندارد های شناخته شده در مورد زیبایی پیروی کنند، اما در عین حال 77 درصد هم معتقد بودهاند که نباید به کپیهایی از یک مدل خاص تبدیل شوند و باید زیبایی خاص خودشان را داشته باشند.
اگر تا این جا به این نتیجه رسیدهاید که اضطراب در مورد وضعیت ظاهریتان شما را هم درگیر کرده است، تحقیقات میتواند یک راه حل به شما پیشنهاد دهد: وقت گذاشتن برای ظاهر و زیبایی میتواند از اضطراب شما کم و کمک کند که اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. 7 نفر از هر 10 زن و 8 نفر از هر 10 دختری که مورد پرسش قرار گرفتهاند گفتهاند که وقتی برای زیبایی و ظاهر خودشان وقت میگذارند احساس اعتماد به نفس بیشتری دارند و کمتر نگران هستند.
محققان این پژوهش میگویند: « زیبایی باید عامل اعتماد به نفس باشد نه اضطراب، زمان گذاشتن برای خود، چه برای فکر کردن، چه برای رسیدگی به ظاهر یک گام مهم برای افزایش اعتماد به نفس است.»
اعتراض به رسانهها در مورد تبلیغ استانداردهای خاص زیبایی، کفشهای پاشنه بلند و زیبایی چهره، رنگ مو، و شکل و اندازه بدن سالهاست که ادامه دارد، اما هنوز خیلیها وقتی تبلیغ محصولات لاغری را میبینند از شکل ظاهری خودشان متنفر میشوند، تمرین میکنند که با کفشهای پاشنه بلند راه بروند و لباسهای تنگ میپوشند تا تنشان آن طور که دوست دارند به نظر برسد، همان شکلی که در سریالهای تلویزیونی و تبلیغات دیده میشود، نگرانی در مورد پوشش هم که تب فراگیر مد است و احساس ناامنی در خیابانها، با این حال، به نظر میرسد تلاشها برای منصفانهکردن شرایط ادامه داشته باشد، شاید شما هم بخواهید بخشی از این تلاشها باشید!
ایسنا - فاطمه کریمخان