کد خبر: ۴۶۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳

این احتمال وجود دارد که شاهد «غزه دوم» در جنوب لبنان باشیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این احتمال وجود دارد که شاهد «غزه دوم» در جنوب لبنان باشیم.
 

به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، سید عباس عراقچی در گفتگو با روزنامه المصری الیوم اظهار داشت: منطقه شرایط بسیار خطرناکی را پشت سر می‌گذارد و جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری ضرورت هماهنگی و رایزنی فوری کشورهای منطقه و همکاری در راستای اتخاذ مواضعی که منجر به توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان شود را احساس می‌کند.

وی ادامه داد: کشورهای منطقه و جامعه جهانی باید تلاش بیشتری برای پایان دادن به جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل انجام دهند تا به مناطق بیشتری سرایت نکند.

وزیر امور خارجه گفت: این احتمال وجود دارد که شاهد «غزه دوم» در جنوب لبنان باشیم. مگر اینکه اقدام جدی برای توقف دشمن صهیونیستی انجام شود.

عراقچی عنوان کرد: بنابراین تاکید می‌کنم که کشورهای منطقه باید گام‌های عملی و مؤثری برای توقف این جنایات بردارند. تا بتوانیم تنش‌ها را کاهش دهیم، زیرا تشدید تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه ما نخواهد بود.

وی افزود: یک سال پس از نسل کشی صهیونیست‌ها در نوار غزه و پس از افشای برخی از برنامه‌های توسعه طلبانه این رژیم، مشخص شد که تهدید بزرگ برای منطقه و کشورهای آن، دشمن صهیونیستی است.

وی گفت: من معتقدم تمام تلاش‌هایی که برای شیطان جلوه دادن ایران و محور مقاومت انجام شد، شکست خورده است و بدون تردید مشخص شده که چه کسی تهدیدی برای کل منطقه است. همچنین مشخص شده است که چه کسی برای آرمان فلسطین و برای منافع منطقه می جنگد.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: امکان همکاری و همگرایی بین کشورهای منطقه وجود دارد، زیرا فرصت و اراده وجود دارد. ایران، ترکیه و کشورهای عربی می‌توانند متحدان خوبی باشند، شاید یک اتحاد منطقه‌ای تشکیل دهند که نیاز به مقدمه و مراحل آماده سازی دارد. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که باید در این مسیر حرکت کنیم.

عراقچی افزود: رایزنی‌ها بین ما و مصر همیشه ادامه دارد و ما تمایل داریم این رایزنی‌ها و همکاری مشترک بین خود را ادامه دهیم. روابط مصر و جمهوری اسلامی ایران نزدیک است و روابط تهران و قاهره حتی در زمان گسست دیپلماتیک، رابطه‌ای با احترام متقابل بوده است.

وی گفت: آمریکا می‌تواند با یک گام نقش موثرتری در برقراری صلح در منطقه ایفا کند و آن توقف حمایت از رژیم صهیونیستی و جنایات آن است.

عراقچی اظهار داشت: معتقدم که تعصب آمریکا نسبت به رژیم صهیونیستی همان چیزی است که امنیت منطقه ما را بی‌ثبات می‌کند و اگر تسلیح رژیم صهیونیستی با سلاح‌ها آمریکایی و غربی نبود، بسیاری از جنایاتی که ما در غزه و سپس در لبنان شاهد هستیم، ممکن نبود.

وی ادامه داد: ما تهدیدی به بستن تنگه هرمز نکردیم و با وجود اینکه ایران در این زمینه توانمندی بالایی دارد. اما هیچ گاه با پیش بینی روابط با کشورهای منطقه به این موضوع اشاره نکرده است و رابطه ما با عربستان سعودی بسیار خوب است و در مسیر توسعه و پیشرفت است.

وی افزود: در واقع، ما خواهان جنگ نیستیم، اما برای همه سناریوهای احتمالی آماده هستیم و اگر اسرائیل به ایران حمله کند. ما آن را به دقت بررسی خواهیم کرد و نحوه پاسخگویی به آن را مشخص خواهیم کرد و اسرائیلی‌ها می‌توانند اراده ما را آزمایش کنند. ما عجله نداریم و تعلل نمی‌کنیم.

عراقچی تصریح کرد: اسرائیل به دنبال یک جنگ گسترده است و این چیزی است که ما نمی‌خواهیم. بلکه می‌خواهیم صلح و ثبات را در منطقه به ارمغان بیاوریم و هیچکس در منطقه به جز نخست وزیر اسرائیل از سناریوی جنگ گسترده حمایت نمی‌کند و به دامی که «نتانیاهو» انداخته، گرفتار نخواهیم شد.

وی گفت: ما معتقدیم راه حل دو کشوری منجر به برقراری صلح پایدار در منطقه نخواهد شد. صلح در منطقه تنها با حل و فصل مسئله فلسطین بر اساس «دموکراسی در سرزمین‌های فلسطینی» حاصل می‌شود.

وزیر امورخارجه تاکید کرد: در چنین دولتی همه مردم بومی فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی دوشادوش یهودیان همزیستی می‌کنند و بر اساس همه پرسی، این مردم بومی، سرنوشت و آینده خود را از طریق صندوق رأی دموکراتیک تعیین می‌کنند. اما در نهایت از هر تصمیمی که فلسطینی‌ها به تنهایی اتخاذ کنند، حمایت می‌کنیم و فقط دیدگاه خود را ارائه می‌دهیم.

نظرات بینندگان