کد خبر: ۴۶۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

روابط عمومی‌ها؛ رسولان امید و همبستگی

سيدحسين احمدنژاد/ هر جامعه و كشوري براي تداوم حيات جمعي خود نيازمند اميد، نشاط و سرزندگي است و جامعه‌اي كه در برابر فوران مستمر امواج سرخوردگي و نوميدي به سر مي‌برد و خود را در اين تلاطم تنها مي‌يابد، بيش از پيش نيازمند افراد و جايگاه‌هايي است كه آن را جان ببخشند، اميدوار نگاهش دارند و نگذارند كه در اين امواج غرق شود.

از مهم‌ترین جایگاه‌هایی که می‌تواند در این میانه نقش بسزایی ایفا کند و حمایتگر مردم در برابر این امواج باشد، روابط عمومی‌ها و رسانه‌هایند. آنان با بازتاب حرکات و اقدامات امیدبخش و معرفی گام‌های بهبوددهنده، می‌توانند مرهم بزرگی بر حس تنهاماندگی و نومیدی از تغییر باشند و این مهم را به جامعه متبادر کنند که نیازها و اولویت‌های آن شنیده و دیده می‌شود و از همه مهم‌تر آنکه در برنامه‌ریزی‌های سازمانی و اداری کشور مورد توجه قرار می‌گیرد. این نهادها به‌واسطه دسترسی به اطلاعات و واسطه‌گری میان نهادها و جامعه رکنی اساسی در این عرصه هستند.  علاوه بر این روابط عمومی‌ها می‌توانند با بسترسازی درست، هدفمند و تسهیل دسترسی‌های جامعه و مدیرانش در تقویت و اعتلای روح همبستگی جامعه نیز نقش‌آفرین باشند و چونان زنجیره‌ای مهم اجزای اصلی جامعه را به‌هم متصل کرده و نگذارند شیرازه این ما بودگی ازهم بپاشد  و البته بدیهی می‌نماید درصورت دسترسی به مواردی که ذکر شد، جامعه حس خوشایندتری از تحولات به خود بگیرد و از یکسو در چالش‌ها و بحران‌های خود از هم نگسلد و ازسوی دیگر به‌واسطه اطلاعات و اخبار صادقانه‌ای که دریافت می‌کند، مانع از عمیق‌تر شدن چالش‌ها و نشر شایعاتی شود که زخم‌های اجتماعی را عمیق‌تر می‌کنند. 

روابط‌عمومی‌ها برای رسیدن به این مقاصد و تحقق اهداف مهمی که ذکر شد نیازمند موارد ذیل هستند:
- برنامه‌ریزی، خلاقیت و ابتکار در ایجاد و گسترش مسیرهای ارتباطی میان مردم و سازمان‌ها
- صداقت درگفتار و پرهیز از امیدآفرینی‌های بیهوده و ساختگی
-  شنیدن و دیدن دردها و نواقص موجود در نظام حکمرانی
- اصرار بر شفافیت و ایجاد و گسترش مکانیزهای تقویت‌کننده آن
و از همه مهم‌تر ارتباط گسترده، سالم و مستمر با آحاد جامعه تا آنان را در فهم و درک نیازهای جامعه دچار کج‌فهمی یا فهم‌های ساختگی و ناقص نکند.  نیاز به خاطرنشانی است که نقش روابط عمومی‌ها در روزگار و عصر رسانه هرروز پیچیده و مهم‌تر می‌شود، به‌طوری که دیگر نمی‌توان عرصه و موقعیت و جایگاهی را از روابط عمومی و رسانه بی‌نیاز دید و این خود روابط عمومی‌ها هستند که با امید‌آفرینی و باور و اهتمام به نقش مهم خود در روزگار ما می‌توانند علاوه بر رفع چالش‌ها و کمبودها، جایگاه خود را نیز در این میانه ارتقا بخشیده و بیش از هر زمان دیگری ضرورت و اهمیت خود را به جامعه و مدیرانش گوشزد کنند و اگر نتوانند در رسیدن به اهداف فوق‌الذکر موفق عمل کنند، لطمات جبران‌ناپذیری به جامعه و جایگاه خودشان وارد خواهند آورد. در پایان می‌توان به این جمع‌بندی رسید که جایگاه، شأن و اهمیت روابط‌عمومی‌ها، بیش و پیش از هر عامل دیگری به عملکرد و فعلیت خود آنان بستگی دارد.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات بینندگان