کد خبر: ۴۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷

تب نقدینگی در بازار باز از همیشه بالاتر رفت

با وجود افزایش 16 هزار میلیارد تومانی سفارش‌ها در بازار باز، بانک مرکزی در این هفته رقم وام‌‌دهی خود را به 249 هزار میلیارد تومان کاهش داد تا خالص وام‌دهی در بازار باز این هفته منفی شود.

به گزارش قلم نیوز و به نقل از تجارت نیوز، امروز بانک مرکزی جدیدترین گزارش خود از عملیات اجرایی سیاست پولی را منتشر کرد. این گزارش که به طور هفتگی از سوی بانک مرکزی به‌روزرسانی می‌شود، شامل خلاصه‌ای از عملکرد شبکه بانکی کشور در دو مورد از مهم‌ترین بازارهای پولی، یعنی بازار باز و بازار بین بانکی است.آخرین آمارهای بانک مرکزی از عملیات بازار باز 23 مهرماه، حاکی از تشدید عطش بانک‌ها برای استقراض وجوه نقد است؛ چراکه این هفته، میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز به منظور استقراض از بانک مرکزی، برای سومین هفته متوالی صعودی شد و به بیشترین رقم در تاریخ این بازار رسید. با وجود این افزایش در تقاضای بانک‌ها برای نقدینگی، بانک مرکزی اما رقم تزریق پول خود در این بازار را اندکی کاهش داد.

در حراج بازار باز شماره 28 چه گذشت؟

در بیست و هشتمین حراج بازار باز سال جاری که در تاریخ 23 مهرماه برگزار شد، موضع عملیاتی بانک مرکزی بار دیگر توافق بازخرید بود. به این ترتیب 22 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی که در این حراج شرکت کردند، سفارش‌های خود برای استقراض وجوه نقد به بانک مرکزی فرستاند. مدت توافق بازخرید یا همان زمان سررسید این سفارش‌ها، همچون حراج قبلی بانک مرکزی هفت‌روزه بود. حداقل نرخ توافق بازخرید نیز در سطح 23 درصد ثابت باقی ماند.

رکوردشکنی‌های پیاپی بانک‌ها در بازار باز

بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار باز این هفته بیش از 286 هزار میلیارد تومان سفارش برای استقراض وجوه نقد به بانک مرکزی ارسال کردند و رکورد جدیدی را به‌جا گذاشتند. این در حالی است که در بازار باز هفته گذشته، این رقم برابر با 270 هزار میلیارد تومان ثبت شده بود که خود یک رکورد به شمار می‌رفت.

خالص وام‌دهی بانک مرکزی در بازار باز منفی شد

با وجود افزایش 16 هزار میلیارد تومانی سفارش‌ها در بازار باز، بانک مرکزی در این هفته رقم وام‌‌دهی خود اندکی کاهش داد. بانک مرکزی که در هفته قبل، با وام‌دهی 254 هزار میلیارد تومانی، رکورد تزریق پول در بازار باز را شکسته بود، این هفته این مبلغ را به 249 هزار میلیارد تومان کاهش داد که همچنان سطح بسیار بالایی برای این رقم به حساب می‌آید. در نتیجه بیش از 37 هزار میلیارد تومان از سفارش‌های بانک‌ها در بازار باز این هفت بدون پاسخ باقی ماند.

شایان ذکر است در این هفته 256 هزار میلیارد تومان از توافق‌های بازخرید هفته‌های قبل سررسید شد و بانک‌ها این مبلغ را تسویه کردند تا خالص وام‌دهی بانک مرکزی در بازار باز این هفته منفی شود. به این ترتیب، ارزش مانده توافق بازخرید سررسید نشده از حراج هفته جاری و هفته‌های قبل بانک مرکزی، به 252 هزار میلیارد تومان رسید که بانک‌ها موظف‌اند این مبلغ را در هفته‌های آینده تسویه کنند.

نظرات بینندگان