کد خبر: ۴۶۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸

دولت با سرمایه‌های مردمی پتروشیمی‌ها را توسعه دهد

یک کارشناس انرژی گفت: اگر دولت با سرمایه‌های مردم پتروشیمی‌ها را توسعه دهد می‌تواند به سرعت ارزش افزوده را برای کشور حاصل کند.
 

به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، حسن مرادی کارشناس انرژی با اشاره به اینکه تکمیل و توسعه محصولات پتروشیمی نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند، خاطر نشان کرد: پتروشیمی یکی از موضوعات قبل توسعه و شد است که در زنجیره محصولات نفت و پتروشیمی قرار گرفته است و در تمام دنیا و منطقه ما کشورهای مشابه و یا رقبا با وجود آنکه پس از ما شروع به کار کردند اما پیشرفت‌های شگرفی در این زمینه داشتند.

وی ادامه داد: محصولات پتروشیمی به گونه‌ای است که به میزانی که فرآوری و تولید وجود داشته باشد و این زنجیره را پیش برید به مرور زمان به نسبت سرمایه گذاری از پتانسیل بالایی برخوردار است و ارزش افزوده‌ای که عاید کشور می‌شود یکی از بالاترین ارزش‌های افزوده است.

مرادی خاطر نشان کرد: باید در این زمینه اقدامات مثمر ثمری انجام شود زیرا در دولت‌های پس از انقلاب با توجه به فشار نمایندگان مجلس بنا شد ۳ خط اتیلن شرق، غرب و مرکز راه اندازی شود و از جنوب کشور به نقاط مختلف در اقصی نقاط کشور برسد که توسعه این خطوط و حجم سرمایه گذاری با توجه به بودجه استان‌ها و لابی دست اندر کاران امکانپذیر نشد.

این کارشناس انرژی خاطر نشان کرد: اگر دولت با سرمایه‌های مردم پتروشیمی‌ها را توسعه دهد می‌تواند به سرعت ارزش افزوده را برای کشور حاصل کند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه در صورتی که کلاهبرداری حذف و و سرمایه گذاری به صورت انحصاری نباشد می‌تواند به تکمیل و توسعه زنجیره ارزش امیدوار بود خاطر نشان کرد: علاوه بر این مقولات استفاده از سرمایه‌های سر گردان و فعال سازی سیستم‌های بورسی البته با اطمینان خاطری که دولت در آن پروژه نقشی نداشته باشد زیرا بخش‌های دولتی منجر به سلب اعتماد مردم به بخش خصوصی نیز شده اند.

وی اضافه کرد: ایرانیان مقیم خارج از کشور بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌های سرگردان دارند که با توجه به حجم بالای مالیات در خارج از کشور بسیاری ترجیح می‌دهند که در داخل ایران سرمایه گذاری کنند و اگر بتوانیم این ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارج از کشور و میلیاردها دلار در داخل کشور پول سرگردان وجود دارد و تجمیع شود می‌توان به تکمیل و توسعه زنجیره ارزش امیدوار بود.

نظرات بینندگان