کد خبر: ۴۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷

بررسی قوانین پیش فروش مسکن

قانون پیش‌فروش مسکن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قوانین مرتبط با معاملات ملکی شناخته می‌شود و حقوق و وظایف پیش‌فروشنده و پیش‌خریدار را مشخص می‌کند. این قانون با ۲۵ ماده، در تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۳۸۹ در مجلس تصویب و در تاریخ ۹ بهمن ماه همان سال توسط شورای نگهبان ابلاغ شد.

به گزارش قلم نیوز و به نقل از تجارت نیوز، قانون پیش‌فروش مسکن در تاریخ ۱۲ دی ماه ‍‍۱۳۸۹ با هدف حمایت از حقوق پیش خریداران و تعیین وظایف پیش فروشندگان در مجلس به تصویب رسید و در تاریخ ۹ بهمن ماه همان سال توسط شورای نگهبان ابلاغ گردید.

چه کسانی مجاز به پیش‌فروش مسکن هستند؟

بر اساس ماده یک این قانون، قرارداد پیش‌فروش ملک قراردادی است که به‌موجب آن مالک رسمی زمین (پیش فروشنده) متعهد به احداث و تکمیل واحد ساختمانی مشخصی در آن زمین می‌شود و پس از اتمام عملیات ساختمانی، واحد مذکور به مالکیت پیش‌خریدار در‌می‌آید. این قرارداد شامل تمام ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف می‌شود و می‌تواند در مراحل مختلف ساخت‌وساز یا حتی پس از تکمیل بنا به مالکیت پیش خریدار در آید.

همچنین طبق تبصره ذیل ماده یک این قانون، علاوه بر مالک زمین، سرمایه‌گذاران و مستأجران اراضی که حق احداث بنا دارند، می‌توانند نسبت به پیش‌فروش اقدام کنند. البته این اشخاص باید اسناد رسمی یا توافقات قانونی مشخصی برای این منظور داشته باشند.

الزامات قرارداد پیش‌فروش چیست؟

مطابق ماده دو، قرارداد پیش فروش باید شامل موارد مهمی از جمله مشخصات طرفین قرارداد و همچنین مشخصات و ویژگی‌های ملک مورد معامله از جمله پلاک، مشخصات ثبتی و نشانی وقوع ملک باشد.

همچنین مساحت، تعداد اتاق‌ها، شماره طبقه، شماره واحد، امکانات واحد ساختمانی مانند پارکینگ و انباری، شرایط فنی ساختمان مانند موقعیت، کاربری و مساحت کل عرصه و زیربنا، تعداد طبقات و کل واحدها، نما، نوع مصالح مصرفی ساختمان، سیستم گرمایش و سرمایش و قسمت‌های مشترک و سایر مواردی که در پروانه ساخت و شناسنامه فنی هر واحد قید شده یا عرفاً در قیمت مؤثر است، باید ذکر شوند.

 
نظرات بینندگان