کد خبر: ۴۵۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱

لزوم نگاه دولت چهاردهم به پروژه فشار افزایی پارس جنوبی

پروژه فشار افزایی پارس جنوبی یکی از پروژه های حائز اهمیت است، چرا که ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی اکنون با ناترازی گاز به خصوص در زمستان مواجه است.
 

به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، اواخر سال گذشته بود که پروژه فشار افزایی پارس جنوبی به امضا رسید چرا که ایران با وجود آنکه دومین دارنده ذخایر گازی است در زمستان ناترازی گاز وجود دارد، البته با فشار افزایی از این میدان مشترک می‌توان به تولید مضاعف گاز از این میدان مشترک امیدوار بود، زیرا در غیر این صورت آنطور که محمد رضا عارف معاون اول دولت چهاردهم می‌گوید، امسال ناترازی گاز خواهیم داشت.

البته حمید بورد مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم بر پیشبرد این طرح تاکید داشت و در این زمینه گفته است: «برای پیشبرد فعالیت‌ها در دو بال نفت و گاز این شرکت در اهواز و عسلویه، نشست‌های فنی متعدد در دستور کار قرار دارد و موضوع‌هایی مانند طرح فشار افزایی پارس جنوبی، تعمیرات تأسیسات، سوخت زمستانی و مسائل مربوط به توسعه میدان‌های گازی جدید را با همکاری شرکت‌های پیمانکاری توانمند ایرانی پیگیری خواهیم کرد.» اما آنطور که به نظر می‌رسد تحریم‌ها کمی روند فشار افزایی را در این میدان مشترک کند کرده است.

در این رابطه محسن قمصری کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مساله فشار افزایی پارس جنوبی یکی از مسائل مهم کشور است، اظهار کرد: با وجود تحریم‌ها واردات و اقلام و کالاهای مورد نیاز فشار افزایی در پارس جنوبی را می‌توان در بازار یافت.

وی ادامه داد: برای فشار افزایی می‌توان از کالاهایی که سایر کشورها استفاده می‌کنند بهره برد اما اینکه چقدر کارایی داشته باشد مشخص نیست و بستگی به کیفیت تولید دارد.

زینب قیصری رئیس فراکسیون امنیت انرژی و منابع معدنی مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت رقابت ایران و قطر در تولید گاز از پارس جنوبی عنوان کرد: در حال حاضر مهندسان ایران به توانمندی بومی‌شده توسعه فازهای پارس‌جنوبی دست پیدا کرده‌اند و در شرایط تحریم توانستند تولید گاز کشور از این میدان مشترک با قطر را افزایش دهند.

میدان گازی پارس جنوبی هنوز گاز دارد

بسیاری از کارشناسان معتقدند که پارس جنوبی نهایتاً تا ۱۰ سال آینده گاز دارد به همین دلیل باید اکنون با تمام توان از این میدان مشترک برداشت و حتی در صورت مازاد تولید آن را صادر کنیم چرا که در میادین مشترک همواره سهم خواهی یکی از مسائل حائز اهمیت است، به عنوان مثال طی رزهای گذشته خبری مبنی بر پیشی گرفتن ایران از قطر در تولید گاز منتشر شد و اهمیت این موضوع را چند برابر کرد قمصری در پاسخ به این سوال که آیا واقعاً ایران در تولید گاز از قطر پیشی گرفته است، خاطر نشان کرد: این ادعایی است که مطرح شده است اما به نظر می‌رسد این اتفاق افتاده است. کمبودی که وجود دارد به دلیل تولید نیست بلکه به دلیل مصرف بالای گاز است که متأسفانه هر چه تولید می‌کنیم باز هم به مصرف نمی رسیم.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه برخی از موضوعات مطرح شده مبنی بر اتمام گاز در این منطقه از دیرباز وجود داشته و مساله جدیدی نیست خاطر نشان کرد: در این منطقه مخازن، مخازن بسیار بزرگی است و با بعید به نظر می‌رسد که به زودی این میادین را از دست دهیم و این مساله بستگی به تولید نیز دارد پروژه‌های فشار افزایی و پروژه‌های چاه‌های جدید از موارد تأثر گذار هستند.

تولید ۶۳۰ میلیون متر مکعبی گاز از پارس جنوبی با تکنولوژی داخلی

رئیس فراکسیون امنیت انرژی و منابع معدنی مجلس افزود: هم‌اکنون تولید گاز ایران از میدان پارس‌جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی دنیا حدود روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب است درحالی که طرف قطری با انواع تکنولوژی‌ها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی کمتر از ۶۳۰ میلیون متر مکعب در روز از این میدان تولید می‌کند و ما باید قدردان مهندسان زحمتکش نفتی کشور باشیم.

قیصری ادامه داد: ماجرا زمانی جالب می‌شود که بدانید، ایران در حالی از قطر در تولید گاز از پارس‌جنوبی پیشی گرفته که سهم قطر از ذخایر گاز میدان تقریباً دو برابر ایران است. یعنی با توجه به سهم دو کشور از ذخایر میدان، حتی اگر ایران نصف قطر نیز گاز تولید کند، تازه در رقابت با این کشور در نقطه سربه‌سر قرار دارد، اما ما از سال ۹۷ تاکنون از قطری‌ها جلو افتاده‌ایم.

برداشت ۹۰۰ میلیارد متر مکعبی از پارس جنوبی

رئیس فراکسیون امنیت انرژی و منابع معدنی مجلس گفت: در حوزه تولید تجمعی نیز اگر سهم هر کشور از ذخایر گاز پارس‌جنوبی را مبنا قرار دهیم، ایران به میزان ۹۰۰ میلیارد متر مکعب بیش از سهم خود گاز برداشت کرده است.

وی اظهار داشت: برخی افراد ناآگاه تلاش می‌کنند که دستاورد مهندسان این مرز و بوم را با ارائه اطلاعات غلط زیر سوال ببرند و نقطه قوت کشور را به صورت نقطه ضعف نمایش دهند. هم‌اکنون ۷۵ درصد گاز کشور از میدان پارس‌جنوبی تأمین می‌شود و ایران بعد از آمریکا و روسیه سومین تولیدکننده بزرگ گاز دنیاست.

قیصری گفت: اما با وجود پیشتازی ایران از تولید گاز از پارس‌جنوبی، ما باید حواسمان نسبت به تحولات آینده جمع باشد و هوشیار باشیم. قطری‌ها برنامه دارند تا سال ۲۰۲۳ تولید گاز طبیعی مایع‌شده از پارس‌جنوبی را ۶۰ درصد افزایش دهند و از ۷۷ میلیون تن به ۱۲۶ میلیون تن برسانند و برای این کار، قراردادهایی به ارزش ۴۵ میلیارد دلار با ۷ غول نفتی دنیا منعقد کرده‌اند.

اولویت اول دولت چهاردهم سرمایه‌گذاری پروژه فشار افزایی پارس جنوبی

رئیس فراکسیون امنیت انرژی و منابع معدنی تاکید کرد: از طرفی در ایران نیز قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری برای فشار افزایی پارس‌جنوبی با ۴ شرکت پتروپارس، اویک، قرارگاه خاتم‌الانبیاء و مپنا امضا شده است و قرار است تأمین مالی این طرح از صندوق توسعه ملی صورت بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه در رقابت با قطری‌ها عقب نیفتیم باید پروژه فشار افزایی پارس جنوبی به اولویت اول سرمایه‌گذاری دولت چهاردهم تبدیل شود. هم‌اکنون ۵۰ درصد از کل تقاضای کشور به انرژی از میدان پارس‌جنوبی تأمین می‌شود و این میدان اهمیت ویژه‌ای برای ایران دارد.‌

بر اساس این گزارش، دولت چهاردهم باید تدبیری بیندیشد تا در روند اجرای این پروژه تسریع صورت بگیرد، چرا که از یک سو ناترازی گاز به افزایش تولید بستگی دارد و از دیگر سو با توجه به اینکه برخی از کارشناسان بر این باورند که این میدان گازی سال‌های پایانی عمر خود را طی می‌کند بهتر است با سرمایه گذاری‌های کلان تولید را به بالاترین سطح برد و در صورت مازاد تولید آن را صادر و علاوه بر ارزآوری برای کشور به هاب گازی منطقه تبدیل شویم.

نظرات بینندگان