تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، محمدصادق مهرجو کارشناس انرژی با اشاره به اینکه برای جبران ناترازی بنزین باید راهکارهای غیرقیمتی را در پیش گرفت، گفت: برای کنترل مصرف بنزین راهکار قیمتی و غیرقیمتی وجود دارد که با راهکار قیمتی هیچ ضمانتی برای کاهش مصرف بنزین آن هم برای مدت زمان طولانی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه راهکارهای غیر قیمتی معمولاً دوام بیشتری دارند، خاطرنشان کرد: بررسیها نشان داده در صورتی که قیمت بنزین آزاد ۳ یا ۴ برابر شود، مردم پس از مدتی به قیمتهای جدید عادت میکنند و مصرف بنزین به روال قبل بر میگردد و به شکل صعودی به رشد خود ادامه میدهد، به همین دلیل باید جلوی تقاضا را با سایر روشها گرفت.
مهرجو اضافه کرد: تنوع در سبد سوختی یکی از راهکارهای مصرف بنزین است زیرا زمانی که بنزین ارزانتر از قیمت جهانی و منطقه در اختیار مشتری قرار میگیرد و کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایهای میشود.
وی با انتقاد از استاندارد نبودن خودروهای داخلی تصریح کرد: در بازار داخلی خودرو، انحصار چندجانبه وجود دارد؛ به گونهای که مردم را در مقابل چند انتخاب محدود و گران قرار دادهایم و انتظار داریم که مردم رفتار اصلاح گرانه داشته باشند.
به گفته این کارشناس انرژی، باید طی یک فرآیند مشخص بازار خودرو در معرض رقابت با بازارهای جهانی قرار بگیرد و خودروسازان سعی کنند عملکرد خود را بهبود بخشند تا بتوانند بازار منطقه را به دست بگیرند اما متأسفانه با حمایت بی جا از خودروسازان داخلی هیچ وقت امید نخواهیم داشت که این روند معیوب اصلاح شود.
این کارشناس انرژی تاکید کرد: تنوع در سبد سوخت کشور الزامآور است و باید خودروهای برقی با تسهیلات کافی و ارزانقیمت البته بدون تعرفه واردات و مالیات مرسوم خودروهای بنزینی در اختیار مردم قرار گیرد تا این طرح مثمر ثمر واقع شود.
وی با اشاره به اینکه خودروسازان چینی ۶۰ درصد تجارت خودروهای برقی را در دست دارند، خاطرنشان کرد: باید به جای واردات خودروهای بنزینی، خودروهای برقی را مونتاژ کنیم و به مصرف کننده ارائه دهیم و خدمات پس از فروش آن را وارد کنیم.
به گفته این کارشناس انرژی، باید برای مدتی سعی کنیم ناوگان حمل و نقل سبک را به خودروهای برقی اختصاص دهیم.
مهرجو با اشاره به اینکه باید زیر ساختهای لازم برای واردات خودروهای برقی فراهم شود، اضافه کرد: باید برای مدتی خودروهای برقی را مونتاژ کنیم و پس از مدتی قطعه ساز و پس از آن سعی به کپی کاری و در نهایت صاحب تکنولوژی میشویم اقدامی که سایر کشورها در آن به خوبی عمل کردهاند.
این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه باید به خودروساز داخلی تکلیف شود که ۱۰ درصد محصولات را به ساخت خودروی برقی اختصاص دهد، خاطرنشان کرد: با چنین شرایطی میتوان تولید خودروهای برقی را افزایش داد، ضمن آنکه خودروهای برقی با یک آداپتور تبدیل میتوانند با برق منزل در پارکینگها شارژ شوند.
وی ادامه داد: در کنار این موارد باید به دنبال توسعه زیرساختهای برق باشیم به جای پرداخت سوبسید برای بنزین سعی کنیم در بازه زمانی ۵ تا ۶ ساله قیمت بنزین را به قیمت تمام شده داخلی نزدیک کنیم و پس از آن به سمت قیمتهای فوب خلیج فارس رویم و در کنار آن تسهیلاتی به خودروسازان پرداخت کنیم تا امکان واردات خودروهای برقی را داشته باشند و درصد مشخصی واردات متعلق به خودروهای برقی باشد.
این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه در حال از دست دادن فرصت صادرات بنزین هستیم، ادامه داد: متأسفانه در حال از دست دادن فرصتی هستیم که به جای صادر کننده واردکننده شویم. تنها راه این مسأله از رده خارج کردن خودروهای پرمصرف و از سرگیری طرح اسقاط خودروهای فرسوده است.
وی یادآور شد: در کشورهای خارجی هر چه عمر خودرو بیشتر باشد مالیات و هزینه نگهداری آن نیز افزایش پیدا میکند به همین علت مصرف کننده ترجیح میدهد خودروی جدیدی خریداری کند. ولی متأسفانه در کشور ما هزینهها بسیار ارزان است و صرف میکند که خودروی قدیمی داشته باشیم و هیچ عامل ترغیب کنندهای برای این مسئله وجود ندارد.