کد خبر: ۴۵۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲

شهادت یک سردار و واکنش‌های داخلی به آن

در پی ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که برای شرکت در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ایران آمده بود، مقامات و شخصیت‌های لشکری و کشوری با انتشار پیام‌های تسلیت جداگانه به این موضوع واکنش نشان دادند که میتوانید مشروح این پیام‌ها را در این گزارش مرور کنید.

به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، صبح امروز (چهارشنبه دهم مرداد ماه) روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی، در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران خبر داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای دیگر درباره ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، در زمینه برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدا توضیحاتی ارائه و تاکید کرد: بی‌تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های «شهید القدس» دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود.

در پی این ترور، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با «تبریک و تسلیت شهادت مجاهد نستوه، فرمانده برجسته مقاومت فلسطین و رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس» اسماعیل هنیه، از مردم برای حضور در اجتماع تجدید عهد و اعلام همبستگی و همدردی با خانواده محترم و یاران و همرزمان وی دعوت کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.

همچنین مسعود پزشکیان رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اینکه شهادت هنر مردان خدا است، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

دولت جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران این اقدام وحشیانه که با اهداف خاص در آغاز بکار دولت وفاق ملی صورت گرفت و همه اصول و قواعد انسانی و حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشت و مهمان رسمی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای حضور در آئین تحلیف ریاست جمهوری را هدف قرار داد، محکوم کرده و آنرا نشانه آشکار دیگری بر تروریستی بودن رژیم صهیونیستی و در امان نبودن هیچ نقطه‌ای در کره زمین از شرارت‌های این غده فاسد و اصلاح‌ناپذیر می‌داند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اینکه دو ملت ایران و فلسطین در آغوش یکدیگر داغدار این مصیبت بزرگ هستند، خاطرنشان کرد که ایران اسلامی و جبهه مقاومت از خون برادر شهید خود نخواهد گذشت.

* ابراهیم رضایی هم اعلام کرد که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ترور آقای اسماعیل هنیه را به شدت محکوم می کند و ما خواستار برخورد با عوامل آن هستیم.

وی خبر داد که جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با موضوع ترور شهید ⁧هنیه⁩ و بررسی ابعاد آن امروز برگزار می‌شود.

* علاء‌الدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت هم با تاکید بر این‌که رژیم صهیونیستی تاوان سنگینی خواهد داد، گفت: باید شورای امنیت سازمان ملل و سازمان همکاری‌ اسلامی جلسات فوق‌العاده‌ای درباره ترور شهید اسماعیل هنیه تشکیل داده و ایران هم خواستار صدور قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی شود.

* غلامرضا توکل نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه رفتارهای بزدلانه از سوی رژیم صهیونیستی نشانه حقارت و ناتوانی این رژیم منحوس است،‌ افزود: تجربه نشان داده نتیجه ترورهای کور همواره هوشیارتر شدن و بیدار شدن  امت حزب الله و خاصه جبهه مقاومت بوده که امروز در خط مقدم مقابله با رژیم کودک کش صهیونیستی قرار دارد.

* جمشید قائم مقام نماینده مردم رامیان و آزاد شهر در مجلس با بیان اینکه شهادت سردار هنیه دوباره برای ما خاطرات تلخ را تداعی کرد، گفت: اما تاریخ نشان داده که ما همواره با شهادت عزیزان خود قوی تر شده ایم. امروز صدای آزادی خواهی در تمام دنیا به صدا درآمده و ترس آنان از همین موضوع است. می ترسند که گفتمان انقلاب که بیداری و آزادی خواهی همه ملت های دنیا است محقق شود.

تعداد دیگر ی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار پیام هایی در شبکه های مجازی این جنایت را محکوم کردند که می توانید اخبار مربوط به آن را در این لینک مرور کنید.

* محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور در پیام تسلیت خود تاکید کرد: شهادت جناب آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به عنوان یکی دیگر از جلوه های «تروریسم دولتی» و از پیامدهای سکوت مجامع بین المللی در قبال جنایات مستمر رژیم صهیونیستی و نقض آشکار و پی در پی مقررات بین المللی است.

*‌ محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اینکه شهید اسماعیل هنیه قهرمان خستگی ناپذیر آزادی مردم فلسطین از اشغال اسرائیل بود، نوشت: ترور ناجوانمردانه میهمان ما، عزم ایران را برای دفاع از خود و حمایت از عزم مردم فلسطین برای مبارزه برای آزادیشان دوچندان خواهد کرد. جهان نباید اجازه دهد که اهداف ویرانگر نتانیاهو محقق شود.

* حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی یادگار امام (ره) ضمن تبریک و تسلیت این شهادت عظیم به ملت مظلوم فلسطین، خانواده و دوستداران شهید اسماعیل هنیه، ابراز امیدواری کرد که این شهادت‌ها مقدمه پیروزی نهایی آرمان فلسطین باشد.

*‌ علی لاریجانی مشاور رهبری انقلاب اسلامی در پیام تسلیت خود خاطرنشان کرد: اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که این رژیم بدنبال آن است که شکست خود را در غزّه با اقدامات مغشوش امّا تحریک‌آمیز تغییر دهد. البته با اقدامات متقابل در این مسیر نیز نه تنها از این بن‌بست راهبردی – امنیتی خارج نمی‌شود بلکه در گرداب جدیدی گرفتار می‌گردد.

* ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به استمرار بررسی ابعاد و جزئیات ترور رئیس دفتر سیاسی حماس توسط نهادهای ذیربط ایرانی، گفت شهادت «اسماعیل هنیه»، پیوند ناگسستنی میان ایران و فلسطین و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.

* احمد وحیدی وزیر کشور  بر ادامه راه آزادیخواهان جبهه مقاومت تاکید کرد و افزود: بی شک ترور شهید هنیه از سوی فرزندان راه مقاومت بی پاسخ نخواهد ماند و پیروز قطعی این میدان بنا بر وعده خداوند مجاهدان راه حق خواهند بود.

* محمد مخبر سرپرست سابق ریاست جمهوری در پیام خود با بیان اینکه خون این مجاهد نستوه و خستگی ناپذیر چونان موجی خروشان این قوم طغیانگر را غرق می سازد، نوشت: رژیم صهیونیستی بار دیگر حتی به حامیان خود نشان داد که به هیچ قانون و مسلکی پایبند نیست و چنان افسار گسیخته است که روزی دولت های غربی پشتیبان خود را نیز در هلاکت خویش سهیم می سازد. این مرد بزرگ تعداد زیادی از اعضای خانواده خود را نیز در کشتارهای وحشیانه رژیم صهیونیستی از دست داده بود و اکنون به خانواده و همرزمان شهیدش پیوست.

* محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی  در یک پیام تسلیت، نوشت: شهادت انسان آزاده، مومن و رهبر سرافراز ملت فلسطین، اسماعیل هنیه را به همه آزادگان عالم به ویژه ملت قهرمان فلسطین تسلیت می گویم.  این شهادت سند دیگری بر زبونی باند جنایتکار تل‌آویو از کشتار زنان، کودکان و سالخوردگان فلسطینی و زیر پا گذاشتن حقوق بشر تا نقض حریم حقوقی و قوانین بین المللی کشورها در ترور رهبران محبوب ملت‌ها است.  چه احمق هستند آنها که فکر می کنند این نوع قدرت‌نمایی زبونانه قادر است ضعف و درماندگی آنها را در رویارویی قهرمانانه فرزندان شجاع و شکست ناپذیر فلسطین جبران کند. اسرائیل تاوان بزرگی خواهد داد.

* مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبری انقلاب اسلامی با انتشار پستی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با تاکید بر اینکه شهادت اسماعیل هنیه انگیزه گروه‌ها و مردم محور مقاومت بویژه مقاومت و مردم ‎فلسطین را برای مبارزه با رژیم صهیونیستی و انتقام بیش از پیش تقویت می‌کند،  نوشت: باند قاتل صهیونیستی هر روز جنایت و خباثت جدیدی را به پرونده قطور پرنکبت خود می‌افزاید.

* جامعه اسلامی مهندسین با انتشار بیانیه ای ضمن تاکید بر اینکه مقاومت با شهادت سرداران خود پایان نخواهد پذیرفت، افزود:  ان شاءالله مقاومت تا محو صهیونیسم از صفحه روزگار ادامه خواهد یافت. اذناب و حامیان این رژیم جعلی علی الخصوص آمریکای جنایتکار بدانند که پاسخ خون این شهید والامقام کوبنده و دردناک خواهد بود.

* آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در جلسه امروز این شورا شهادت اسماعیل هنیه را به امت اسلامی و به ویژه مجاهدان جبهه جهانی مقاومت تبریک و تسلیت گفت و اظهار داشت: جبهه جهانی مقاومت محکم‌تر و با صلابت‌تر از گذشته به مسیرش ادامه خواهد داد. مجاهدان متعلق به این جبهه به فطرت پاک خویش لبیک گفته‌اند و در مسیر آزادگی، جهاد می‌کنند و برای این مجاهدان خداباور، شهادت در راه آرمان‌های‌ مقدس‌شان، رستگاری ابدی است.

* مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ای ضمن محکوم‌نمودن این جنایت تروریستی، خواستار برخورد مناسب و قاطع با جنایتکاران رژیم صهیونیستی به‌عنوان حق مسلم جمهوری اسلامی ایران و استفاده از ظرفیت‌های قانونی و بین‌المللی در پیگیری حقوقی این اقدام خبیثانه و مواجهه جدی با رژیم پلید اسرائیل می‌باشد.

* سید کاظم انبارلویی فعال سیاسی با بیان این‌که شهادت اسماعیل هنیه گامی به جلو برای آزادی قدس خواهد بود، گفت: اسراییل این پیام را دریافت خواهد کرد که اگر باد بکارد، طوفان درو خواهد کرد.

نظرات بینندگان