علی شکوریراد شامگاه سهشنبه ضیافت افطاری جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس و حزب اتحاد ملت ایران اسلامی سخن میگفت، به تاریخ انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلابی که به رهبری امام خمینی شکل گرفت در ابتدا انقلابی ترسیم شده بر اساس نفی استبداد و ظلم بود.
وی ادامه داد: شعارهای ابتدایی انقلاب براساس مطالبه آزادی و عدالت شکل گرفته بود که این مطالبات را میتوان در سخنرانیهای امام و شهید مطهری جستجو کرد.
این فعال سیاسی اصلاحطلب عدالتخواهی و مطالبه آزادی را جزو آموزههای دین اسلام دانست و اظهار داشت: با وجود اینکه رهبر این انقلاب یک روحانی مسلمان بود اما گروههای مارکسیستی نیز به لحاظ مطالباتی که در شعارهای انقلاب نمایان بود از انقلاب سال ۵۷ حمایت کردند.
انقلاب اسلامی یک استثناء در میان انقلابهای دوران معاصر بود
شکوریراد در عین حال انقلاب اسلامی را یک استثناء میان انقلابهای عصر معاصر توصیف کرد و افزود: تمامی انقلابهای دوران معاصر از جنس انقلابهای چپ مارکسیستی و کمونیستی بودهاند اما انقلاب مردم ایران به لحاظ تاسی از آموزههای غنی دین اسلام به انقلاب اسلامی تبدیل شد.
نماینده اسبق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب تصور کسانی که در این پیروزی سهیم بودند از بین رفتن فاصله طبقاتی و توزیع عادلانه ثروت بود، تصریح کرد: در چنین شرایطی اختلاف سلیقه در نوع نگاه به دو مقوله عدالت و آزادی باعث تشکیل دو جناح چپ و راست در جامعه شد.
شکوریراد با این توضیح که تفاوت جناح چپ تشکیل شده در بدنه انقلاب با جناح چپ در تعاریف سیاسی مرسوم این بود که این جناح تشکیل شده در بدنه انقلاب، برخلاف تفکرات چپهای مارکسیست معتقد به مسائل مذهبی و دینی بود.
وی با تاکید بر اینکه چپهای مذهبی به آزادی و عدالت نگاهی ویژه داشتند، خاطرنشان کرد: این در حالی بود که در جناح مقابل، راستها آنچنان که باید و شاید نه به عدالت اعتقادی داشتند و نه به لزوم گسترش آزادی در جامعه.
این فعال سیاسی اصلاحطلب نگاه حاکم بر تفکر جناح راست در ابتدای انقلاب را تفکری نشات گرفته براساس نگاه ویژه به مسایل اعتقادی اسلام دانست و گفت: در ایدئولوژی این جناح جنبههای اجتماعی دین کمتر مورد توجه قرار میگرفت.
شکوریراد با اشاره به اقدام سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در تقسیمبندی نیروهای سیاسی جامعه ایران پس رحلت امام یادآور شد: براساس این تقسیمبندی گروههایی که به دو مقوله عدالت و آزادی به عنوان دو مولفه لازم برای توسعه در جامعه نگاه می کردند به چپ سنتی موسوم شدند. در مقابل این گروهها، عدهای هم که عدالت را مقدم بر آزادی میدانستند در تقسیمبندی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به راست سنتی شهرت پیدا کردند.
وی اضافه کرد: گروه هایی که آزادی را مقدم بر عدالت میدانستند و توجه چندانی به مقوله عدالت نداشتند، راست مدرن نام گرفتند و گروههایی نیز که به اصل عدالت پایبند بودند و در تفکراتشان برای آزادی اهمیتی قائل نمیشدند چپ جدید لقب گرفتند.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران این تقسیمبندی را دارای ایراد اساسی دانست و ابراز داشت: ایرادهای این تقسیمبندی خیلی زود نمایان شد. گروههایی که در تقسیمبندی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی چپ جدید یا چپ مدرن نام گرفته بودند، خیلی زود به رفتارهای عوامپسندانه روی آوردند تا مشخص شود کسانی که این تفکر را در جامعه نمایندگی میکنند، تیپ فکری شبیه به آقای احمدینژاد دارند.
شکوریراد ادامه داد: نمایندگان این تفکر سیاسی اگرچه شعار عدالت در جامعه را سر میدادند اما در عمل ثابت شد که این شعار اقدامی عوامفریبانه است.
راستهای افراطی شعار عدالت را دستکاری کردند
وی با یادآوری شرایط شکلگیری مجلس سوم بیان کرد: نزدیکی تفکر چپ سنتی به آرا و عقاید امام خمینی باعث شد تا در شرایطی که امام بحث جنگ فقیر و غنی در جامعه را سر میداد، مجلسی متشکل از نیروهای چپ سنتی شکل گیرد اما این اتفاق در مجلس چهارم رخ نداد و با رد صلاحیت گسترده حامیان تفکر چپ سنتی، حاکمیت به دست تفکر طرفدار راست سنتی افتاد.
نماینده اسبق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از حدود یک دهه که حاکمیت در اختیار راست سنتی بود، مردم دوباره به چپهایی اعتماد کردند که این بار با رویکرد اصلاحطلبانه و به رهبری سیدمحمد خاتمی پا در عرصه قدرت گذاشته بودند.
شکوریراد دوران پس از چپهای اصلاحطلب را دوران روی کار آمدن راستهای افراطی عنوان کرد و افزود: این عده با دستکاری کردن شعار عدالت و با رفتارهایی عوامپسندانه نظیر پرداخت یارانه یا رفتن میان مردم قصد و نیت خود را که چپاول بیتالمال بود، عملیاتی کردند.
مانور روی فیشهای حقوقی برای گمراه کردن افکارعمومی است
وی وجود حقوقهای نجومی برخی مدیران را نشات گرفته از همان تفکر حاکم بر دوره عوام فریبی دانست و گفت: مانور دادن روی فیشهای حقوقی برای گمراه کردن افکار عمومی از تفحص درباره چپاولهای رخ داده در دولتهای نهم و دهم است.
این فعال سیاسی اصلاحطلب وجود حقوقهای حیرتآور در جامعهای که هدف آن رفع تبعیض بین اقشار جامعه است را غیرقابل پذیرش دانست و گفت: دولت آقای احمدینژاد با ارائه دو لایحه به مجالس هفتم و هشتم و تصویب این دو لایحه توسط مجلس پایهگذار حقوقهای نجومی کنونی است.
شکوریراد با یادآوری میزان حقوق قاضی مرتضوی در دوران دولت نهم و دهم این موضوع را مورد تاکید قرار داد که معاون اول دولت احمدینژاد به جرم همین دریافتهای نجومی اکنون در زندان است.
وی اضافه کرد: کسانی که امروز دریافتهای نجومی برخی مدیران را در بوق و کرنا میکنند، همانهایی هستند که هشت سال در مقابل اختلاسهای تاریخی و چپاول بیتالمال سکوت کردند و به خیانتهای انجام گرفته به بیتالمال اعتنایی نکردند.
پایبندترین افراد به نظام و انقلاب اصلاحطلبان هستند
این نماینده مجلس ششم با بیان اینکه هدف عدهای خارج کردن انقلاب از ماهیت خود است، اظهار داشت: نمیتوان خود را انقلابی نامید و در مقابل این همه خیانت به انقلاب و کشور سکوت کرد.
شکوریراد با بیان اینکه تاریخ ثابت کرده است پایبندترین افراد به نظام و انقلاب رهبران و بزرگان اصلاحات بودهاند، تصریح کرد: اگر یکی از وزرا یا مدیران دولت اصلاحات در دوران مسئولیت خود اقدام به مالاندوزی کرده بود، آنگاه همین افراد سکوت کرده در دوران دولت نهم و دهم فریاد وا سلاما و وا بیتالمالهایشان بلند بود.
وی یکی از چالشهای پیشروی نظام را از بین رفتن باورهای مردم به انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه به جایی رسیدهایم که اگر کسی دستاندازی به بیتالمال و ثروت اندوزی از دستش برآید و انجام ندهد به او میگویند بیعرضه!
نباید فراموش کنیم که هدف رقیب حذف کلی تفکر اصلاحطلبی بود
این فعال سیاسی اصلاحطلب در بخش دیگری از سخنانش با مثبت ارزیابیکردن نتایج کلی انتخابات مجلس در سراسر کشور ابراز داشت: نباید فراموش کنیم که هدف رقیب حذف کلی تفکر اصلاحطلبی بود.
شکوریراد با امیدوارکننده دانستن آینده سیاسی کشور یادآور شد: ما در شرایطی قرار داریم که باید مطالبات سیاسی خود را با شرایطی مبتنی بر بهبودخواهی دنبال کنیم.
وی دولت یازدهم را دولتی اصلاحطلب ندانست و در عین حال بیان کرد: این دولت میتواند با از بین بردن فضای امنیتی که دولت قبل به وجود آورده بود زمینه بهبود شرایط در جامعه را ایجادکند.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی دولت روحانی را دولت بهبودکننده شرایط معرفی و تاکید کرد: در انتخابات مجلس نیز اصلاحطلبان با ایمان به لزوم بهبود بخشیدن به شرایط جامعه با اعتدالگرایان و اصولگرایان معتدل ائتلاف کردند.
وی در پایان ضمن تاکید بر لزوم حفظ این ائتلاف عنوان کرد: نباید به بهانه اصلاحطلب بودن، ائتلاف فراگیر امید را زیر سوال برد.