تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
علیهمت محمودنژاد با اشاره به آمار ارائه شده از سوی مسئولان مترو، مبنی بر اینکه روزانه ۸۰۰ هزار نفر از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده میکنند، یادآور شد: این آمار در حالی مطرح میشود که این امکان برای افراد دارای معلولیت در کمترین حد خود نشان داده میشود.
صدور کارت مترو رایگان برای معلولان و یک پرسش
سخنگوی شبکه ملی تشکلهای معلولان جسمی و حرکتی ادامه داد: در حالیکه سیستم حمل و نقل عمومی، مترو و بیآرتی برای افراد دارای معلولیت نامناسب و غیرقابل استفاده است، شهرداری برای معلولان کارت استفاده رایگان از مترو و بیآرتی را صادر میکند. باید پرسید وقتی ایستگاههای مترو، فاقد آسانسور، بالابر یا فاقد رمپ و دسترسی برای افراد دارای معلولیت است، چگونه میتوان از کارت مترو رایگان استفاده کرد؟.
به اعتقاد محمودنژاد، همه این پارادوکسها و تبعیض حقوق شهروندان دارای معلولیت درخصوص عدم بهرهمندی از امکانات شهری به دلیل زیرپا گذاشتن قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و عدم توجه شهرداری تهران و سایر کلانشهرهای کشور به این قانون است. در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت صراحتا به مناسبسازی معابر، اماکن و وسایل نقلیه اشاره شده و شهرداریها موظفاند بودجه لازم برای تحقق این ماده از قانون را در نظر گیرند، اما نه تنها شهرداری تهران نسبت میزان سهم معلولان در بودجه شهرداری را اعلام نمیکند بلکه در «ژستهای خیرخواهانه»، اقدام برای افراد دارای معلولیت را به عنوان مسئولیتی فراقانونی و اخلاقی برای خود توجیه میکنند.
وی با تاکید بر اینکه در بیشتر کشورهای دنیا امور افراد دارای معلولیت را شهرداریها بر عهده دارند، گفت: متاسفانه علیرغم درآمدهای سرسامآور شهرداریها، حقوق افراد دارای معلولیت در این سازمان رعایت نمیشود.
به گفته وی، در دورههای قبلی شهرداری تهران ۲۲ پارک ویژه افراد دارای معلولیت مناسبسازی شد و همچنین بزرگترین ورزشگاه دسترسپذیر به نام قمر بنی هاشم به بهرهبرداری رسید اما در دوره فعالیت جدید شهرداری تاکنون فعالیتی مختص این افراد دیده نشده است.
سخنگوی شبکه ملی تشکلهای معلولان جسمی و حرکتی در این راستا از زاکانی خواست تا با بهرهمندی و مشاوره با معلولان توانمند، برای رعایت حقوق آنها اقدام کند.