تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
عامل ایجاد رنگ در زعفران مادهای به نام کروسین، عامل ایجاد بو و عطر در آن مادهای به نام سافرانال و تلخی زعفران نیز به دلیل وجود مادهای به نام پیکرو کروسین است که هرچه میزان کروسین، سافرانال و پیکروکروسین در بازههای تعیین شده و استاندارد بیشتر باشد زعفران کیفیت بالاتری دارد.
علی حسینی_ عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه ایزو( سازمان بین المللی استاندارد سازی) برای ادویه و چاشنی شاخص هایی را تعیین کرده است که بر اساس آن کیفیت تعیین می شود، گفت: زعفران با شاخص هایی چون کروسین( رنگ)، سافرانال(عطر)، پیکرو کروسین(تلخی) ، رطوبت و... سنجیده می شود.
وی ادامه داد: شاخص کروسین بین ۱۹۰ تا ۳۰۰ بوده و حتی بیشتر هم میتواند باشد. هرچه میزان کروسین بیشتر باشد زعفران رنگدهی بیشتر و کیفیت بالاتری دارد و هر چه این عدد پایینتر باشد از کیفیت آن کاسته می شود. کروسین زعفران های نو ( محصول ایران ) در ابتدای فصل برداشت تا بالاتر از ۳۰۰ هم میتواند باشد که چنین محصولی ارزش به مراتب بالاتری دارد و البته متقاضی بیشتر. همچنین نکته حائز اهمیت این است که اگر آموزش صحیح در بخش تولید فراگیر شود رسیدن به این ویژگی زعفران ایران برای تولید بیشتر و ارزش بالاتر دور از انتظار نیست.
این فعال بخش کشاورزی اضافه کرد: شاخص دیگر سافرانال است. استاندارد سافرانال بین ۲۰ تا ۵۰ واحد است که طبیعتا هر چه به ۵۰ نزدیک تر باشد میزان عطر زعفران و کیفیت آن بیشتر است. سافرانال زعفران های ایرانی بین ۳۰تا ۴۰ است و به طور کل سافرانال زعفران های نو در آغاز برداشت بین ۳۰ تا ۳۷ است.
وی همچنین افزود: رطوبت نیز از شاخص های دیگر تعیین کیفیت زعفران است. رطوبت زعفران سرگل باید بین ۷ تا ۸ درصد باشد.
حسینی تصریح کرد: پیکروکروسین زعفران نیز باید با شاخص استاندارد مطابقت داشته باشد.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش به کیفیت زعفران و خرید حمایتی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد ما با توجه به شرایط خریداران زعفران در دنیا این است که زعفران باید برا ساس شاخص های تعیین شده از جمله کروسین ، سافرانال و .... قیمت گذاری شود.
عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران در پایان گفت: زعفران در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی در دنیا کاربردهای فراوانی دارد و طبیعتا خریداران به دنبال محصولات با کیفیت تر هستند بنابراین اگر می خواهیم بازارهای صادراتی را توسعه دهیم و در این بخش پیشرفت کنیم باید محصولات استاندارد به دست مصرف کنندگان و خریداران برسانیم.