کد خبر: ۳۹۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷

بهترین راه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی چیست؟

به گفته دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، بهترین روش برای تکمیل کریدور بین‌المللی شمال-جنوب و سایر خطوط ریلی ترانزیتی کشور، این است که ایران به همراه کشورهای بهره‌مند از مسیر در سرمایه‌گذاری پروژه برای ساخت، بهره‌برداری و انتقال سهیم باشند تا عبور بار کافی به‌نحو حداکثری تضمین شود و هیچ یک در هنگام بهره‌برداری عرصه را خالی نکند.

سبحان نظری درباره سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی بیان کرد: در بخش ناوگان نیز با توجه به ظرفیت محدود صنایع ریلی داخلی در مقایسه با تقاضای فراوان سال‌های پیش رو، لازم است زمینه سرمایه‌گذاری برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور فراهم شود.

وی با بیان اینکه برای توسعه شبکه ریلی و به ‌ویژه رفع نواقص کریدورهای ریلی بین‌المللی باید به‌دنبال جذب سرمایه خارجی بود، گفت: یکی از مهم‌ترین خلأها در کریدور ریلی بین‌المللی شمال-جنوب عدم تکمیل خط ریلی رشت-آستارا است؛ اگر چه در فاصله رشت به آستارا که هنوز مسیر ریلی ساخته نشده، امکان ترانزیت به شیوه ترکیبی وجود دارد اما با تکمیل خط‌آهن در این قطعه، دیگر نیازی به حمل ترکیبی نیست و با ریلی شدن ۱۰۰ درصدی فاصله بندرعباس تا آستارا، هزینه‌های ترانزیت کاهش خواهد یافت و این می‌تواند به جذب بار بیشتر کمک کند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته ادامه داد: بهترین روش برای تکمیل این کریدور و سایر خطوط ریلی ترانزیتی کشور، این است که کشور ایران به همراه کشورهای بهره‌مند از مسیر در سرمایه‌گذاری پروژه به صورت B.O.T (ساخت، بهره‌برداری و انتقال) سهیم باشند تا عبور بار کافی در دوران بهره‌برداری به‌نحو حداکثری تضمین شود. قاعدتاً از حالا باید سرمایه‌گذاری‌ها به‌صورت مشترک (به‌صورت تجمیع سرمایه‌گذاری‌های این کشورها) انجام شود تا هیچ یک در هنگام بهره‌برداری عرصه را خالی نکند.

نظرات بینندگان