تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
بحث تخلفات پزشکی به یک یا دو مورد خلاصه نمیشود و متاسفانه لیست بلندبالایی را در بر میگیرد؛ از تخلفات تعرفهای، پرداختهای خارج از تعرفه و گرفتن زیرمیزی از بیمار گرفته تا طلب سکه و دلار و حتی در مواردی ارز دیجیتال از بیماران و در عین حال چالش همکاری برخی پزشکان با پزشکنماها و کسب سودهای کلان و ...
باید توجه کرد که این تخلفات در برخی حوزهها با شدت و حدت بیشتری رخ میدهد و متاسفانه به دلیل نواقصی در حوزههای نظارتی طی سالهای اخیر آنطور که باید و شاید به بحث تخلفات پزشکی و برخورد با آنها پرداخته نشده است. البته تخلفاتی مانند دریافت خارج از تعرفه و زیرمیزی از سوی برخی پزشکان، در برهههایی از تاریخ نظام سلامت مورد توجه و موشکافی قرار گرفته و در برخی موارد توفیقاتی نیز نصیب نظام سلامت شده است؛ به عنوان مثال در سال ۱۳۹۳ با اجرای طرح تحول نظام سلامت، یکی از اقدامات انجام شده بحث سوق دادن تعرفههای پزشکی به سمت قیمتهای واقعی بود، موضوعی که انگیزه کار در بخش دولتی را برای پزشکان بالا برد و در عین حال با تشدید نظارتها تخلفات تعرفهای پزشکی را کاهش داد و در عین حال با تقویت بیمهها پرداخت از جیب مردم نیز کاهش یافت؛ اما عمر طرح تحول سلامت چندان طولانی نشد و مشکلات مالی و بودجهای گریبانگیر این طرح شده و در نهایت قطار تحول در سلامت در ایستگاه بیپولی متوقف شد و در نتیجه عقبگردی به دوره پیش از تحولی سلامت صورت گرفت و بحثهایی مانند زیرمیزی نیز دوباره و این بار با روشهایی نوین و بهروز به حوزه سلامت بازگشت؛ به طوری که با افزایش تورم اقتصادی در کشور و تلاطم در بازار ارز و سکه و... نابهسامانی در دریافتهای خارج از تعرفه تا جایی پیش رفت که برخی پزشکان از بیماران طلب سکه و دلار و بعضا ارز دیجیتال هم کردند!
از سوی دیگر تخلفاتی در زمینه سقطهای جنین غیرقانونی، جولان پزشکنماها در حوزههایی مانند جراحیهای زیبایی و حتی همکاری برخی پزشکان و کلینیکها با این افراد و... وزارت بهداشتیها را بر آن داشت که اقدامی عاجل در زمینه برخورد با تخلفات پزشکی ترتیب دهند تا بلکه بتوان اوضاع را به نفع بیماران به سامان کرده و از خطرات مالی و مهمتر از آن جانی ناشی از این تخلفات جلوگیری کنند.
به هر حال یکی از وظایف ذاتی وزارت بهداشت نظارت بر مراکز درمانی است و در صورت بروز تخلف، سازوکارهای قانونی از جمله کمیسیون ماده ۱۱ وجود دارد که تخلفات را بررسی میکند و به تعزیرات یا تمامی نهادهایی که مربوط به جرائم و تخلفات میشوند ارجاع میدهد. با این حال از آنجایی که روند رسیدگی به تخلفات و شکایات پزشکی طولانی است، قرار شد تا قرارگاهی نظارتی ذیل معاونت درمان ایجاد شود و بر همین اساس هم در دوره جدید، قرارگاه نظارت بر سلامت در معاونت درمان وزارت بهداشت تشکیل شد که به گفته وزارت بهداشتیها، نمایندگانی از تمامی دستگاهها اعم از تعزیرات، دادستانی، نظام پزشکی، معاونت درمان وزارت بهداشت، سازمان بازرسی و حراست در این قرارگاه جمع شدند و به روند کار رسیدگی به تخلفات و شکایات در حوزه پزشکی، آن هم با تمرکز بر تخلفات سنگین و دانه درشتها سرعت داده و با خروج از بروکراسیها سریعتر به پروندهها رسیدگی میشود.
بر همین اساس هم اخیرا دکتر سعید کریمی- معاون درمان وزارت بهداشت از رسیدگی به ۵۰ پرونده دانهدرشت تخلفات پزشکی در ستاد نظارت بر سلامت خبر داده و اعلام کرده است که تاکنون ۵۰ پرونده دانه درشت که مربوط به تخلفات پزشکان، بیمارستانها، افراد پزشکنما و سقط جنین هستند، بررسی و احکام اولیه آنها صادر شده و در مرحله تجدیدنظر خواهی هستند. از آنجایی که همه دستگاههای ذیربط در ستاد حضور دارند بنابراین در صدور احکام و اجرای حکم تسریع میشود.