تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
فیلم جدید هومن سیدی شب گذشته (۱۹ شهریورماه) در اختتامیه جشنواره فیلم ونیز موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم شد؛ از آنجا که نام این فیلم - با توجه به اعلام قبلی سازمان سینمایی درباره نبود مشکل برای صدور پروانه نمایش - در میان گزینههای معرفی به اسکار مطرح است، پیشبینی میشود که شاید به زودی اکران داخلی «جنگ جهانی سوم» آغاز شود، این در حالی است که طبق پیگیریهای انجام شده گویا هنوز پخشکننده داخلی فیلم مشخص نیست.
با این حال مدیر کمپانی پخش «مستقلهای ایرانی» با اشاره به اینکه پروانه نمایش فیلم برای اکران در داخل کشور صادر شده، احتمال اکران خارجی فیلم را هم در آیندهای نزدیک رد نمیکند.
محمد اطبایی در گفتوگویی با ایسنا ابتدا درباره حضور فیلم «جنگ جهانی سوم» و جایزههایش در جشنواره ونیز بیان کرد: این فیلم از سوی مخاطبانش یعنی منتقدان، جشنوارهها، پخشکنندهها و تهیهکنندهها متفاوت دیده شده و جوایزی هم در این بخش از جشنواره ونیز (افقها) کسب کرده است. ما پیشتر برای فیلمهایی همچون «ماهی و گربه»، «بدون تاریخ بدون امضا» جایزههای متعددی را از بهترین استعداد تا بهترین کارگردانی و بازیگری را در ونیز گرفته بودیم اما جایزه بهترین فیلم و بازیگر یک دستاورد قابل توجه است که امسال برای فیلم «جنگ جهانی سوم» اتفاق افتاد. در این بین مواجهه داورها هم با فیلم جالب بود و همه که در جای خود به لحاظ حرفهای افرادی شاخص هستند، فیلم را از زاویه نگاه خود دیدند و آن را دوست داشتند.
او ادامه داد: آنچه من به عنوان پخشکننده فیلم درک کردم این بود که غالباً تماشاگران فیلم، آن را دوست داشتند. گرچه با توجه به موضوعی که «جنگ جهانی سوم» دارد به نوعی روی لبه تیغ حرکت میکند اما به نظرم کارگردان توانسته از پس این موضوع حساس برآید و یک شکل کمدی - تراژیک به فیلم بدهد و حرف خود را که جهانی هم است به خوبی مطرح کند؛ درواقع به نظر میرسد کسانی که فیلم را دیدند پیام آن را گرفتند و با شیوه و فرم فیلم، خیلی خوب ارتباط برقرار کردند.
وی درباره مسیر آینده فیلم هم افزود: با توجه به استراتژیای که از ابتدا در بازار جشنواره کن طراحی شد، خوشبختانه توانستیم به ونیز برسیم و جایزه بگیریم. در ادامه هم فیلم در جشنوارههای خوب دیگری حضور دارد که اخبار آن به موقع انتشار پیدا میکند و فراتر از آن ان شاءالله خبرهای بهتری درباره بخشهای اقتصادی فیلم خواهیم داشت.
اطبایی درباره اینکه آیا تصور میکند مخاطب ایرانی هم بازخورد خوب مخاطبان جشنواره ونیز را به فیلم «جنگ جهانی سوم» نشان بدهد؟ گفت: فکر میکنم حتما همینطور خواهد بود، چون میتوانم اشاره کنم به همین تعداد ایرانیهایی که از منتقد گرفته تا فیلمساز در جشنواره ونیز فیلم را دیدند و بازخورد مثبتی داشتند. نکته جالب این است که مخاطب این گفتوگو هم فیلم را ندیده و در عین حال ذهنیتی از هومن سیدی و آثارش دارد اما «جنگ جهانی سوم» یک کار متفاوت از هومن سیدی است که نسبت به فیلمهای دیگرش هم فضای متفاوتی دارد و از نظر کارگردانی هم پختهتر است.
او در پاسخ به اینکه شانس راهیابی این فیلم را به اسکار چقدر میداند گفت: ترجیح میدهم درباره اسکار اظهارنظر نکنم! چون این ماجرا همیشه حساسیت داشته و در ایران حساسیتهای بیشتری دارد. شرایط انتخاب نماینده ایران در اسکار نسبت به دیگر کشورهای دنیا متفاوت است و فاکتورهای زیادی دخیل هستند. در حال حاضر از یکی دو فیلم بیشتر نام برده میشود ولی در میان فیلمهای موجود با توجه به شرایطی که باید برای اکران وجود داشته باشد و به نظر میرسد اگر «جنگ جهانی سوم» به موقع بتواند اکران شود، شخصاً فکر میکنم این فیلم بهترین انتخاب میتواند باشد. البته این را از این جهت که عرضه و پخش بینالمللی فیلم در اختیار من است، نمیگویم! بلکه فقط به این دلیل که بازخوردهای نمایش آن را در مواجهه با مخاطب خارجی و به خصوص دستاندرکاران حرفهای سینما اعم از منتقد، مدیر جشنواره و پخشکننده دیدم.
پخشکننده بینالمللی «جنگ جهانی سوم» درباره اینکه اگر در نهایت این فیلم به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شود، با توجه به آنکه اکران جهانی نداشته چقدر مسیر را برای دیده شدن فیلم در اسکار مناسب میبیند؟ بیان کرد: به لحاظ حرفهای نمیتوانم الان درباره اتفاقهای پیشروی فیلم صحبت کنم که طبعاً به موقع اخبار آن منتشر میشود ولی از دیدگاه حرفهای اگر فقط به حضور فیلم در جشنواره ونیز و دریافت جایزه هم بسنده کنیم، فکر میکنم دلیل کافی برای انتخاب «جنگ جهانی سوم» به عنوان نماینده ایران در اسکار باشد.
محمد اطبایی در پایان در پاسخ به اینکه جوایز سینمای ایران در ونیز چقدر میتواند به شرایط فعلی سینما در ایران کمک کند و برای سال آینده وضعیت سینمای ایران را در حوزه بینالملل چطور پیشبینی میکند؟ گفت: ابتدا به همین سال ۲۰۲۲ اشاره میکنم که برای سینمای ایران یک سال رویایی بود. این روند از جشنواره برلین شروع شد، در کن ادامه یافت و بعد در جشنواره کارلوویواری دو سینماگر جوان ایرانی جایزه گرفتند و الان هم در ونیز این اتفاق افتاده و همزمان سینمای ایران درجشنواره تورنتو هم حضور پررنگی دارد. به نظرم سینمای ما، یک سال درخشان را داشت و دارد که در ادامه به ۲۰۲۳ میرسد. اما شخصا افق روشنی را برای سینمای ایران در سال آینده با توجه به تولیدات داخلی نمیبینم، ضمن احترام به همه دوستانی که در حال تولید فیلم هستند یا اثری را تولید کردهاند، تصور میکنم سینمای ایران در سال آینده و در بخش حضور در جشنوارههای بینالمللی با دشواریهای جدی روبرو خواهد بود.
در این زمینه بخوانید: