تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
در راستای اجرای طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با قاچاق و تقلب در قطعات یدکی خودروها از ۱۵ فرودین ماه، لوازم یدکی و قطعات خودرو در اولویت اجرای طرح مبارزه با قاچاق و تقلب قرار گرفت و عدم ثبت معاملات تجاری حوزه کالاهای قطعات یدکی و مصرفی خودرو در سامانه جامع تجارت مشمول برخورد قانونی شده است.
بر این اساس در گام نخست اجرای این طرح، مقابله با عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه لوازم یدکی خودرو از ۱۵ فروردین ماه در سراسر کشور عملیاتی و سپس عرضه قطعات یدکی خودرو به بازار از ۲۱ خردادماه به داشتن کد رهگیری مشروط شد و از این تاریخ به بعد واحدهای صنفی از خرید اقلام بدون شناسه منع شدند. در نهایت از شنبه هفته گذشته ( ١۵ مرداد ماه) عرضه بدون شناسه لوازم یدکی و قطعات خودرو ممنوع و ثبت "کد نقش" فعالان حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت الزامی شده است.
بررسی حسن انجام طرح وزارت صمت در حوزه قطعات یدکی خودرو
در راستای بررسی اجرای درست و حسن انجام کار این طرح که با راهبری وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده و مورد پیگیری است، امروز (سهشنبه)، محمدمهدی برادران- معاون صنایع عمومی وزارت صمت- از شرکت ایساکو (شرکت فروش قطعات و خدمات پس از فروش محصولات ایرانخودرو)، کدهای شناسه قطعات که در راستای اصالتسنجی بر روی آنها درج میشود را مورد بررسی قرار داد.
طبق اعلام گروه صنعتی ایرانخودرو، وی در جریان این بازدید ضمن اشاره به اینکه از نیمه مرداد ماه، ۵۵ گروه قطعه بایستی با کد رهگیری به بازار عرضه شوند و تولیدکنندگان موظفند این گروه تولیدات خود را با کد رهگیری تولید و به بازار عرضه کنند، اظهار کرد: البته برای قطعاتی که در بازار بدون کد موجود هستند، فرصت داده شده تا کد رهگیری دریافت کنند.
البته شایان ذکر است تا پیش از ۱۵ مرداد ماه، فرصت شناسهدار کردن کالاها و دریافت کد رهگیری به پایان رسید و براین اساس از تاریخ مذکور، عرضه قطعات بدون شناسه و کدرهیگری ممنوع اعلام شد؛ بدین ترتیب موضوع تمدید مجدد فرصت دریافت کد رهیگیری از سوی وزارت صمت مورد پیگیری است.
ایساکو برای ۶۰ میلیون قطعه کد رهیگیری صادر کرد
در جریان این بازدید، بابک سلاجقه-مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو- گفت: ایساکو همواره در حال بررسی گلوگاههایی است که بهبود آن، موجب افزایش رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش شود؛ یکی از این ورودیها، در اختیار قرار دادن قطعات اصل و با کیفیت و ارائه خدمات استاندارد به مشتریان و اطلاعرسانی به آنها در خصوص اصالت قطعات است. در این راستا، ایساکو طی چند سال گذشته با ارائه ابزارها و بهرهمندی از فناوریهای نوین که بصورت مستمر بهروزرسانی نیز میشوند، این قابلیت را ایجاد کرده است که مردم بتوانند تفاوت کالای تقلبی و اصلی را تشخیص داده و کالای اصل را خریداری کنند.
وی افزود: به منظور شفافیت و تشخیص اصالت قطعات یدکی، با در اختیار قرار دادن سامانه "اصل بخرید"، مصرفکنندگان را یاری کرده تا از اصل بودن قطعه خریداری شده اطمینان حاصل کنند. خریداران قطعات ایساکویی، به منظور آگاهی از اصالت قطعه، میتوانند پس از خرید، شماره بارکد درج شده بر روی بستهبندی آن را به شماره ۳۰۰۰۳۱ پیامک کرده و بلافاصله پس از ارسال پیامک از اصالت داشتن یا نداشتن قطعه از طریق پیام کوتاه آگاه شوند.
مدیرعامل ایساکو خاطرنشان کرد: این سامانه از ابتدای تابستان امسال به سامانه جامع تجارت وزارت صمت نیز متصل شده و خریداران قطعه پس از ارسال بارکد آن به سامانه ایساکو، کد رهگیری سامانه وزارت صمت را نیز دریافت خواهند کرد و میتوانند از اصل بودن قطعه خریداری شده اطمینان پیدا کنند. علاوه بر خدمات متنوع و کاربردی موجود در این اپ، مشتریان محصولات ایرانخودرو میتوانند با اسکن کد درج شده بر روی محصول، از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنند. تاکنون کد رهگیری ۵۵ گروه از قطعات همچون کیت کلاچ، بلبرینگ و... از وزارت صمت دریافت شده و ۶۰ میلیون قطعه ایساکو در حال حاضر دارای کد رهگیری از سوی سامانه جامع تجارت است.
سلاجقه مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش ایرانخودرو و نمایندگیها و فروشگاههای مجاز مجموعه را راهحلی قطعی برای جلوگیری از خرید قطعات تقلبی دانسته و گفت: قیمت مشخص و یکسان قطعات در شبکه خدمات ما در سراسر کشور از مزایای دیگر مراجعه به این شبکه گسترده در سراسر کشور است.