وی افزود: برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی، نیازمند یک ایران قوی هستیم. ایران قوی به مثابه ی الگوی تمدنی و قابل تعمیم در دنیا که ما را به یک قدرت بینالمللی برساند تا حرفهایمان در دنیا شنیده شود و همچنین صاحب نفوذ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی شویم.ایران قوی نیازمند کار جدی، اصلی و اساسی در حوزه تمدنسازی است که اگر قرار باشد ایران به مثابه ی یک الگوی تمدنی ایفای نقش کند باید در سه حوزه نرمافزاری، مغز افزاری و زیرساختی پیشرفتهای خوبی داشته باشیم تا بتوانیم به قدرت بین المللی برسیم و کسب این مهارتها دستیافتنی است و برای ساخت ایران قوی باید ترسیم درست از شرایط کنونی خود داشته و از تحریف دشمن و برنامههای ابزاری اش، فاصله بگیریم.
حسنی آهنگر ادامه داد: واقعیت انقلاب اسلامی در این ۴۳ سال اخیر را باید به تصویر بکشیم، در اینجا سعی میکنم تصاویری از دستاوردها را بهطور خلاصه بیان کنم. پیشرفتهای انقلاب اسلامی، پیشرفتهای حوزهای و آسیبهای آن، نقطهای است. دشمن برنامه دارد که این دو حوزه را جابهجا کند. حوزه سیاست و جریان اراده مردم بر مصدر امور و کسب استقلال سیاسی، یکی از ابعاد این پیشرفت ها است. در حوزه دفاعی و امنیتی، کسب استقلال و بازدارندگی فعال و توانایی تعقیب متجاوز، یکی دیگر از ابعاد پیشرفت حوزهای جمهوری اسلامی است. در حوزه فرهنگی، الهام بخشی نظام اسلامی به دنیا بُعدی دیگر از ابعاد پیشرفت حوزهای انقلاب اسلامی محسوب میشود. در حوزه اقتصادی جلوگیری از فروپاشی اقتصادی پس از تحریمها که برنامه دشمن بوده، عملاً یکی از موفقیتهای ما بوده است؛ در مقابل حوزههای معیشت، طلاق، اعتیاد و حاشیهنشینی از آسیبهای نقطهای محسوب میشوند. دشمن در این مسیر در خصوص پیشرفتهای حوزهای که داشتیم بهطور خلاصه سه برنامه جدّی دارد:
۱. بحث جنگ روانی و روایتگری دشمن، با استفاده از فضای مجازی و تمرکز آن روی جوانها و نوجوانهایی است که عملاً نه پیروزی انقلاب اسلامی را درک کردهاند و نه دوران دفاع مقدس را و برمبنای شنیدهها، آن دوران را تصور میکنند.
۲. جنگ همهجانبه اقتصادی که تحریم یکی از راه های مهم دشمن است.
۳. یکی از سرخطهای اصلی دشمن مقابله با پیشرفت های علم و فنآوری و به دنبال آن، کوچک جلوه دادن و محدود کردن و تحریف این حوزه است.
فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) ادامه داد: اگر قرار باشد از وضعیت کنونی، به وضعیت ایران قوی برسیم که شعار دولت نیز همین است، نیاز به سه کار واجب داریم که عبارتند از:اوّل تربیت و پرورش انسان، دوّم تولید فکر و دستیابی به علم و فناوری حوزههای نرم و سخت که بتواند نظام مسائل انقلاب اسلامی را حلّ بکند. و سوّم، تولید نظاماتی که عملا در حوزههای مختلف، از جمله نظام دانشگاهی، نظام بانکداری، نظام سلامت و غیره، اداره کشور، به آن نیازمند است. نمیتوان داعیه تمدنسازی داشته ولی وامدار نظام تمدن غرب باشیم و از الگوهای غربی استفاده کنیم. باید الگوها، روشها، مکتبها و نظامهای قوی و مستحکم جهانشمول را خودمان تولید کنیم.
وی خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد این سه موضوع که خروجیهای دانشگاهها هستند از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسند تا به ایران قوی دستیابیم و الگوی تمدن نوین اسلامی در جهان شکل گیرد، چه دانشگاهی میتواند این کار را انجام دهد؟ آیا همه دانشگاههای سطح کشور توانایی این کار را دارند؟ یا همان دانشگاهی که حضرت آقا دعا کردند که به آن برسیم؟
وی افزود: دانشگاه تراز اسلامی، ما با دانشگاه تراز اسلامی میتوانیم این سه موضوع اصلی را انجام دهیم که مهمترین آن پرورش انسان است، عملاً دانشگاهها نقش اساسی، اصلی و ویژه را در تربیت این انسانهایی که میتوانند مدیران و فرماندهان انقلاب اسلامی باشند، دارند. در اینجا نقش محوری دانشگاه در عبور از وضع موجود به وضع مطلوب برای دستیابی به آرمان بلند انقلاب اسلامی خودش را نشان میدهد. دانشگاههای نیروهای مسلح و از جمله دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، عملاً میتواند نقش پیشران قطار پیشرفت انقلاب اسلامی را ایفا کند. آیا دریغ کردن این نقش پیشرانی برای قطار پیشرفت انقلاب اسلامی در جامعه از نیروهای مسلح صحیح است که جای تأمل جدی دارد، حال سؤال این است چگونه میشود از ظرفیتهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استفاده کرد و وزارت علوم را با خود همراه نمود تا بتوان لوکوموتیو پیشرفت دانشگاههای کشور و پرچمدار آنها به سمت دانشگاه تراز اسلامی باشیم.
حسنی آهنگر ادامه داد: در دانشگاه اسلامی باید دو حرکت صورت بگیرد:۱- استحکام درونی دانشگاه که مؤلفههای متعددی دارد از جمله مؤلفه «جهتساز»، «نیروی انسانی (استاد و دانشجو)»، «رشته، دوره، متن و محتوا»، «فضا و محیط»، «تحقیق و پژوهش» و «ساختار و تعاملات» که اینها مؤلفههای ساختار درون دانشگاه است.2- دانشگاه سازمانی سپاه برای انجام مأموریت در سپاه و انقلاب اسلامی و بقیه دانشگاهها در سازمانهای خودشان باید ایفای نقش کنند. برای ایفای نقش یک دانشگاه قوی در انجام مأموریتهای سپاه در حوزههای نرم، نیمه سخت و سخت، عمقبخشی داخلی و خارجی باید بتواند بحث پیشرانی و پیشبرندگی در انقلاب اسلامی را انجام دهد.
وی گفت: چنین دانشگاهی عملاً با داشتن تقویمهای آموزشی نمیتواند نقش اصلی خودش را ایفا کند. ما نیازمند یک نظام تربیت و آموزش در کشور و یا در دانشگاه خودمان هستیم، ما نیازمند تحول در این حوزه هستیم. تقویم آموزشی با فوقبرنامههای تربیتی نمیتواند انسانهایی در تراز انقلاب اسلامی را تربیت کند، ما نیازمند نظام تربیتی هستیم که همه این مؤلفههای ساخت درونی که گفتیم بتواند در خدمت استاد برای شاگردپروری قرار دهد. اگرچه استاد نقش محوری دارد؛ ولی فضا و محیط اثربخش است، رشته و دوره اثربخش است و متن و محتوا در شاگردپروری مؤثر است.
سردار آهنگر تصریح کرد: نکته مهم دیگر اینکه استادی که قرار است تمام این کارها را انجام دهد نمیتواند با یک نظام ترفیع و ارتقایی که با الگوی ذیل قرارگاه نظام سلطه طراحی شده است، انجام وظیفه نماید. نمیتوان رتبهبندی دانشگاهها و نظام ترفیع و ارتقای استاد که براساس برنامه قرارگاه دشمن طراحی شده است، مبنای سنجش استاد تراز اسلامی قرار داد. این نظام ترفیع و ارتقای استاد باید تغییر کند، دشمن منافع استاد ترازمان را و منافع دانشگاه را در مسیر حل مسائل خودش طراحی کرده است و سؤال پیش میآید که ما باید در این زمینه چه کاری انجام دهیم؟
وی یادآور شد: دانشگاه جامع امام حسین(ع) در حوزههای علوم انسانی، دفاعی، امنیتی، علوم پایه و فنی و مهندسی و دانشگاه بقیهالله عجلالله تعالی فرجهالشریف در حوزه پزشکی میتوانند یک حرف جدید و یک کار جدید داشته باشند؛ مانند سپاه که در دوره دفاع مقدس توانست با روشهای بومی، ارائه راهبردها و تغییر استراتژی، جنگ را در اختیار گیرد و حل کند. در مقابله با پیشرفتهای دشمن ما نیز برنامههایی داریم که میتوانیم ورود پیدا کرده و در این عرصه که فرماندهی جهاد علمی را به دانشگاه جامع واگذار کردهاند، انشاءالله بتوانیم عرض و طول آن را تعریف و عملیاتی کنیم.
در پایان این مراسم، ضمن گرامیداشت نام و خاطره ی اساتید و نخبگان متوفّی دانشگاه، از اساتید و فرماندهان نمونه قرآنی و نخبگان علمی، تجلیل شد.
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "