با توجه به بررسی های گروه آمار سازمان پزشكی قانونی در سال گذشته بیشترین كشته های حوادث رانندگی مربوط به شهریور ماه با یكهزار و 718 تن و پس از آن، مردادماه با یكهزار و 699 تن و كم ترین آن مربوط به دی ماه با یكهزار و 50 تن بود.
همچنین روز 12 خرداد با 99 كشته،26 شهریور با 80 كشته و 28 شهریور با 75 كشته پرتلفات ترین روز های سال 94 گزارش شد.
**بیشترین مرگ ها در جاده های برون شهری
به گزارش سازمان پزشكی قانونی، بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری است كه 65.5 درصد كشته های تصادفات مربوط به این مسیر ها ، 26.8 درصد در راه های درون شهری، 7.2درصد در جادههای خاكی و روستایی و محل تصادف نیم درصد هم نامعلوم بوده است.
به بیان دیگر در سال 94، 10 هزار و 860 تن در محورهای برون شهری (هشت دهم درصد كاهش نسبت به سال 93)، چهار هزار و 453 تن در مسیرهای درون شهری (2.9 درصد كاهش نسبت به سال 93)، یكهزار و 188 تن در مسیرهای خاكی روستایی (5.1 درصد كاهش نسبت به سال 93) و 83 تن نیز در مسیرهایی نامعلوم جان باختند.
**بیشترین تلفات در استان فارس
براساس این گزارش در سال گذشته استانهای فارس با یك هزار و 374 مورد، خراسان رضوی با یك هزار و 296 و تهران با یك هزار و 213 مورد فوت ، بیشترین و استانهای كهكیلویه و بویراحمد با 168 تن، ایلام با 175 و اردبیل با 199تن، كم ترین شمار كشته های ناشی ازحوادث رانندگی را به خود اختصاص دادند.
این گزارش افزود: بیشترین افزایش در مرگهای ناشی از حوادث رانندگی درسال94 نسبت به سال قبل از آن در استان های كردستان (16.1درصد) و ایلام (12.9درصد) و بیشترین كاهش مربوط به استان های سیستان و بلوچستان(12.1 درصد) و خراسان جنوبی (10.9درصد) بود.
**مردان، بیش از سه چهارم كشته شده ها
براساس این گزارش بررسی ها نشان می دهد كه 77.2 درصد كشته های ناشی از حوادث رانندگی در سال 94، مرد (12 هزار و 807 تن ) و 22.8درصد زن ( سه هزار و 777 تن) بودند.
همچنین در خصوص كشته شدگان 18 سال به بالا، 72.6 درصد، متاهل و 25.8 درصدد، مجرد و وضعیت تاهل 1.6 درصد نامشخص گزارش شد.
**رانندگان،بیشترین قربانی
درگزارش پزشكی قانونی آمده است: در زمان وقوع تصادف 40.7 درصد به عنوان راننده وسیله نقلیه،22.2 درصد، عابر پیاده و 35.7 درصد، سرنشین یا ترك وسیله نقلیه، جان خود را از دست دادند.
از مجموع تلفات رانندگی سال 94 (16 هزار و 584 تن)، 22.2 درصد یعنی سه هزار و 688 تن، عابر پیاده و 22.8 درصد یعنی سه هزار و 783 تن موتورسیكلت سوار بودند.
**50 سال به بالا بیشترین تلفات
از لحاظ سنی 8.3 درصد افراد فوت شده در حوادث رانندگی سال گذشته 10 سال و كمتر، 5.3 درصد 17-11 سال، 26 درصد 29-18 سال، 30.1 درصد 49-30 سال و 30.2 درصد كشته های تصادفات 50 سال به بالا سن داشتند .
**سواری، خودروی مورد استفاده 41.2 درصد متوفیان
سازمان پزشكی قانونی در این گزارش به نحوه وقوع تصادف هم اشاره كرد و اینكه 45.1 درصد از افراد متوفی به خاطر برخورد 2 وسیله نقلیه، 22.2 درصد هم به علت برخورد وسیله نقلیه به آنان فوت كردند؛ ضمن اینكه 23. 7 درصد آنان با واژگونی وسیله نقلیه جان خود را از دست دادند.
خودرو مورد استفاده41.2 درصد از افراد متوفی خودرو سواری، 22.8 درصد موتورسیكلت، 6.8 درصد وانت بار، 3.3درصد كامیون، كامیونت و تریلر و 1.6 درصد اتوبوس و مینی بوس بود؛ همچنین بر اساس این آمار سه هزار و 688 تن از متوفیان تصادفات (22.2درصد) عابر پیاده بودند.
**ضربه به سر، علت اصلی مرگ
پزشكی قانونی همچنین علت اصلی مرگ 50.7 درصد از افراد را ضربه به سر عنوان كرد؛ ضمن اینكه 24.5درصد به علت شكستگیهای متعدد،7.7 درصد به دلیل خونریزی، 10.5 درصد به دلیل علل اشتراكی (موارد دارای بیش از یك علت)، 1.1درصد به خاطر سوختگی، 2 دهم درصد به علت نرسیدن اكسیژن و 5.3 درصد به علت سایر موارد در تصادفات رانندگی فوت كردند.
**نیمی از متوفیان حوداث رانندگی در محل حادثه كشته می شوند
در این گزارش تاكید شده است ،محل فوت 50.9 درصد از افراد در محل حادثه، 6.8 درصد، حین انتقال به بیمارستان و محل فوت 40.9 درصد از افراد در بیمارستان بوده است.
همچنین نحوه انتقال 88.1 درصد افراد متوفی از طریق آمبولانس، 8.1 درصد توسط وسایل نقلیه عبوری، 0.5 درصد خودروی پلیس، یك درصد سایر خودروها و 2.3 درصد نامعلوم بوده است.
**افزایش 2.8 درصدی مصدومین ارجاعی به پزشكی قانونی
بر اساس این گزارش در سال 94، 313 هزار و 17 مصدوم تصادف به مراكز پزشكی قانونی مراجعه كردند كه این تعداد نسبت به سال گذشته 2.8 درصد، افزایش نشان داد.