تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
کشور نپال قصد دارد که بزرگراهی به اورست تاسیس کند. انتشار این خبر باعث شد که دولت نپال با حاشیه ها و انتقادات جدی روبرو شود. علی رغم انتقادات زیاد کوهنوردان و حامیان محیط زیست، این جاده جدید هرگز وارد پارک ملی ساگارماتا (منطقه حفاظت شدهای در هیمالیا، نپال شرقی که توسط کوه اورست احاطه شده و جزو میراث یونسکو است) و حتی کمپ های اصلی اورست نخواهد شد و تنها شهر لوکلا که در شمال شرقی نپال قرار دارد را با دیگر نقاط این کشور متصل می کند.
حتی با وجود شیوع کرونا شاهد هستیم که همچنان برای ساخت این بزرگراه تلاش می شود و قرار است تا دسامبر ۲۰۲۲ این بزرگراه افتتاح شود. در حال حاضر هم ۲۷۷ کیلومتر جاده بین کاتماندو و شهرک فاپلو وجود دارد. راه جدید ۷۷ کیلومتر به سمت روستایی در پایین لوکلا به این مسیر خواهد افزود.
به نظر می آید این راه تاثیر زیادی روی افزایش گردشگران و کوهنوردان ندارد چرا که کوهنوردان خارجی به ندرت تصمیم گرفتهاند که ۱۴ ساعت در این جاده خشن تا مقصد رانندگی کرده و زمان از دست دهند و اغلب شاهدیم که بیشتر کوهنوردان به سراغ پرواز نیم ساعتی به لوکلا خواهند رفت. البته این مسیر می تواند در شرایط بد آب و هوایی کمک خوبی باشد چرا که اگر شرایط آب و هوایی فرودگاه لوکلا خراب باشد و پروازی صورت نگیرد، کوهنوردان می توانند مسیر زمینی را جایگزین کنند. محلی ها معتقدند که این بزرگراه می تواند وضعیت اقتصادی آنان را بهبود ببخشد.
این پروژه بزرگراهی از شش ساله گذشته آغاز شده و عواملی مانند کمبود بودجه، زلزله ۲۰۱۵ و سختی زمین باعث شده این پروژه پیشرفت کندی داشته باشد.