محمد سرافراز رئیس رسانه ملی آغاز به كار رسمی شبکه های پویا و نهال را با هویت بصری جدید در ماه رجب و همزمان با ولادت باسعادت امام جواد(ع) به فال نیك گرفت و افزود: این شبکه ها از دو ویژگی مهم برخوردارند: اول آنكه برای اولین بار برای مخاطب خردسال كه هویت و گروه سنی خاصی را شامل می شود، برنامه تولید و پخش میكند و دیگر آنكه برنامههای این دو شبکه به سمت تولید داخلی خواهد رفت.
وی افزود: پیش از این در صدای جمهوری اسلامی برنامه مستقلی برای خردسالان وجود داشت اما در سیما نخستین بار است كه خردسالان و كودكان به طور مستقل و با هویت مشخص در برنامه سازیها مورد توجه قرار میگیرند.
رئیس رسانه ملی تولید انیمیشنهای داخلی در شبكه كودك و نوجوان را اتفاق مهمی عنوان كرد و با اشاره به اینكه آنچه در گذشته به عنوان انیمیشن از شبكهها بهخصوص پویا پخش میشد، انیمیشنهای غربی بودند كه با ملاحظات فرهنگی و دینی ما مغایرت داشتند، گفت: خوشبختانه حركت تازهای شكل گرفته و افتتاح این شبکه ها شروعی است تا ما بیش از گذشته تولید برنامههای مناسب این گروه سنی را پی بگیریم تا استفاده از انیمیشنهای خارجی كاهش پیدا كند.
سرافراز تصریح كرد: جامعه ایران، برخلاف بسیاری از كشورهای اروپایی كه رشد منفی جمعیت دارند، جامعهای جوان است و لذا باید برای ۲۰ میلیون جمعیت خردسال، كودك و نوجوان دغدغه داشته باشیم و برنامهریزی كنیم. البته برنامهریزی فقط مختص قاب تلویزیون نیست بلكه باید از مهدكودكها، مدارس و محیطهای اجتماعی شروع بشود و ما نتیجه آن را در تلویزیون ببینیم.
رئیس رسانه ملی گفت: نسل جدید بیش از گذشته با رسانه به مفهوم عام ارتباط دارد در چنین شرایطی باید رسانههای نوین را مكمل بدانیم و در امر آموزش از همه آنها استفاده كنیم تا بتوانیم تأثیر بیشتری بر گروههای سنی بگذاریم. برنامهسازان توجه داشته باشند كه در تولید برنامهها از روشهای بصری جذاب استفاده كنند و تولید انیمیشن باید به روشهای جدید و انواع مختلف آن گسترش پیدا كند تا بتوانیم مخاطب را تحت تأثیر قرار دهیم.
وی ادامه داد: در انیمیشن شخصیت خلق میشود و هویت مییابد اما باید دقت كنیم كه از چه ویژگیهایی باید برخوردار باشند. اكنون مجریهایی آموزش داده شدهاند كه میتوانند در توفیق شبكه كودك و نوجوان و تحت تأثیر قرار دادن نسل جوان و پرورش استعدادها موثر باشند.
محمد سرافراز افزود: معتقدم باید در رسانه ملی به پرورش استعدادها توجه كنیم، امری كه در آموزش و پروش نوین مهم تلقی شده و آنقدر اثرگذار است كه میتواند آموزش كلاسیك را هم تحت تأثیر قرار بدهد. شبكه كودك و نوجوان باید تعاملی باشد، اینكه ما یكطرفه پیام مورد نظر خود را به گروه مخاطب منتقل كنیم، كافی نیست. باید با تشكیل گروههای كودك و نوجوان، استفاده از ظرفیت NGO ها و همفكری نهادهای فعال در حوزه خردسال، كودك و نوجوان از مشاركت و حضور واقعی این گروههای سنی استفاده شود، مشاركتی كه نباید فقط به پخش نقاشی محدود شود.
وی اظهار کرد: به عنوان رسانه ملی در مرحله اول باید برنامهریزی كنیم كه كودكان مان چگونه با مبداء هستی آشنا شوند و ارتباط برقرار كنند. پس از آن دیگر موضوعات دینی و همچنین زندگی ائمه اطهار (ع) اهمیت پیدا میكنند و ما نباید اولویتهایمان را اشتباه بگیریم. امام جواد (ع) در سن كم عهدهدار امامت شدند و در همان سن، تاثیر مهمی بر جامعه خود گذاشتند، باید با تاسی از آن بزرگوار الگوهای واقعی و موفقی طراحی و به جامعه معرفی شوند، الگوهایی كه میتوانند در قالب انیمیشن تولید و خردسالان و كودكان را تحت تأثیر قرار دهند.
سرافراز گفت: باید به سمتی حركت كنیم كه از نمایش الگوهای غیر واقعی و افراطی كه در آمریكا و غرب درست میشوند و صرفا قدرت بدنی بالایی دارند، خشن هستند و كارهای عجیبی انجام میدهند، پرهیز كنیم. نیاز داریم تا الگوهایی خلاق با توان بالای فكری برای فرزندانمان خلق كنیم، نمیگویم برای سن نوجوان قهرمان نمیخواهیم، یا قدرت بدنی خوب نیست، اما الگوهای ما باید از زور بازو در كنار قدرت فكری برخوردار باشند.
سرافراز با اشاره به ایجاد شورای تخصصی كودك و نوجوان در رسانه ملی گفت: امید است از این پس بتوانیم برای همه شبكهها به شكل یكپارچه، هدفمند، متمركز و برای تربیت نسل آینده برنامه سازی كنیم.
در ادامه این مراسم، علی اصغر پور محمدی معاون سیما جامعه پذیری و آموزش را از كاركردهای مهم رسانه و تلویزیون عنوان و تصریح كرد: این وظیفهای است كه بر عهده ما گذاشته شده و ما باید در جهت تولید برنامههای آموزشی و جامعه پذیری به ویژه برای كودكان و نوجوانان گام برداریم.
وی افزود: مطالعات روانشناسان، جامعه شناسان و پژوهشگران دینی نشان میدهد كه شخصیت انسانها در كودكی شكل میگیرد، در دین مبین اسلام نیز بر نقش لقمه حلال بر كودك و تأثیر پاك دامنی و راستی در زندگی افراد تاكید شده، به همین دلیل وظیفه ماست كه به موضوع جامعه پذیری بر مبنای دینی متمركز شویم. در كشورهای بزرگ جهان، سرمایهگذاری كلانی روی آموزش گروه سنی ۱ تا چهار سال انجام میگیرد، این در حالی است كه در كشور ما، آموزش كودكان چه در مهد كودكها و چه در مدارس ناقص اتفاق میافتد.
معاون سیما افزود: مشكلات زیادی در امر تربیت خردسالان و كودكان وجود دارد كه امیدواریم افتتاح شبكه كودك و نوجوان بتواند گامهای موثری در رفع این مشكلات داشته باشد.
وی با قدردانی از سرافراز در موافقت با راهاندازی این شبكه بیان كرد: در شرایطی كه سازمان صدا و سیما از نظر فنی و همینطور بودجهای با مشكلاتی مواجه است، راه اندازی شبكهای مستقل برای كودكان و نوجوانان اتفاق جدی و خوبی است و قرار است برای ایجاد شبكه نوجوان نیز اقداماتی صورت گیرد.
پور محمدی اظهار امیدواری كرد كه این شبكه برای پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی و اسلام ناب محمدی اثربخش باشد. معاون سیما از محمد سرشار نیز برای تدوین سند جامع كودكان و نوجوانان، راه اندازی شبكه كودك و نوجوان و به ویژه تغییر پخش برنامههای این شبكهها از برنامههای خارجی به ایرانی قدردانی كرد.
در ادامه این مراسم، مدیر شبكه كودك نیز از پخش برنامههای این شبكه با هویت و شكل بصری جدید همزمان با سالروز میلاد امام جواد از دوشنبه ۳۰ فروردین خبر داد. محمد سرشار در آئین افتتاح رسمی شبکه های پویا و نهال شبكه كودك و نوجوان گفت: در شبكه كودك، برنامهها برای سه شبکه با نام پویا، نهال و امید به ترتیب برای مخاطب خردسال، كودك و نوجوان تدارك دیده شده كه اكنون پخش رسمی دو شبکه پویا و نهال فراهم شده است و از لوگوهای این دو شبکه رونمایی میشود.
محمد سرشار افزود: اردیبهشت ۹۴ مقدمات راه اندازی این شبكه فراهم شد، در فاصله بهار تا تابستان همان سال مجموعه مطالعات صدا و سیما در زمینه تاسیس شبكه كودك و نوجوان مورد بررسی قرار گرفت و مشورتهایی هم با كارشناسان و پژوهشگران اجتماعی و دینی صورت گرفت كه به تدوین سند راهبردی برنامهسازی برای كودكان و نوجوانان منجر شد. این سند، قانون اساسی ما در شبكه كودك و نوجوان برای تعامل با برنامه سازان و معیار سنجش مدیران بالادستی برای بررسی عملكرد شبكه محسوب میشود.
مدیر شبكه كودك گفت: این سند که خردسالان زیر ۶ سال، كودكان ۶ تا ۱۲ سال و نوجوانان ۱۲ سال به بالا را مورد توجه قرار میدهد ما را ملزم كرد تا برنامه سازی برای خردسالان و كودكان را در دستور كار قرار دهیم چون مطالعاتی انجام شد كه به ما نشان میداد این گروه سنی چه ساختاری را میپسندند و به طرح چه مسائلی نیاز دارند در همین ایام خلاءهایی كه نیاز به برنامه سازی داشت را نیز شناسایی كردیم.
وی درباره نامگذاری شبکه ها نیز گفت: برای نامگذاری این شبکه ها مطالعات و مشورتهای بسیار انجام شد، نهایتاً در شهریور ۹۴ مصوب شد شبکه خردسالان با نما نام پویا، كودكان با نما نام نهال و شبکه نوجوانان با نما نام امید روی آنتن برود.
وی در ادامه افزود: تنها ۲۵ درصد از برنامههای شبكه پویا در گذشته ایرانی بود و مابقی آن به پخش كارتونهای خارجی اختصاص داشت، خوشبختانه با تلاش همكاران موفق شدیم رقم تولیدات داخلی را به ۵۰ درصد افزایش داده و میزان پخش برنامههای غیر ایرانی را كاهش دهیم. این شبكه یكی از منظمترین جدولهای پخش سیما را دارد، همه برنامهها رأس ساعت پخش میشوند و سعی شده علاوه بر مقتضیات هر گروه سنی به جذابیتها هم توجه شود.
مدیر شبكه كودك گفت: از دیگر اقداماتی كه در این شبكه صورت گرفت، ویرایش اساسی منابع موجود بود، متأسفانه به دلیل كم بودن نیروهای انسانی، خطاهایی روی آنتن میرفت كه با بهرهگیری از كارشناسان علوم ارتباطات، علوم تربیتی و دینی به حداقل رسید.
وی تصریح كرد: یكی دیگر از گامهایی كه در این شبكه برداشته شد، تغییر شیوه پخش از نظر فنی بود، در شبكه كودك از ۱۱ بهمن ۹۴ نسبت تصویر در پخش برنامهها نوجوان از ۴:۳ به ۱۶:۹ تغییر كرد تا خردسالان و كودكان فارسیزبان از این پس تصاویر چشمنوازتری را مشاهده كنند. همچنین شبكه آمادگی دارد پخش HD را شروع كند.
سرشار تاكید كرد: پس از رونمایی از این شبکه ها با هویت بصری جدید، این دو شبکه دوشنبه ۸ صبح پخش برنامههایشان را شروع خواهند كرد. این شبكه همزمان با ولادت با سعادت امام جوادالائمه (ع) كه در سن كم به امامت رسیدند، به طور رسمی آغاز به كار میكند و امیدواریم با استعانت از سیره این امام بزرگوار بتوانیم نقش خود را به عنوان مهمترین دستیار خانوادهها در تربیت نسل آینده ایران اسلامی به درستی ایفا كنیم. در پایان این مراسم از لوگوی دو شبکه پویا و نهال با حضور مجریان برنامههای كودك و همچنین كودكان حاضر، تعدادی از خانواده شهدای مدافع حرم رونمایی و توسط رئیس رسانه ملی از خانوادههای این شهدا نیز قدردانی شد.