وی افزود: بودجه سال ۱۳۹۹ در چارچوب طرح اصلاح ساختار بودجه تهیه شدهاست. در این طرح از جهت منابع، مصارف و نظام بودجهریزی اصلاحاتی انجام شدهاست.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره موارد استفاده از منابع نفتی گفت: در سال آینده منابع حاصل از فروش نفت را صرف تملک داراییهای سرمایهای میکنیم و برای طرحهای عمرانی استفاده خواهیم کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه منابع جایگزین نفت را سه منبع «یارانههای پنهان حاملهای انرژی»، «مالیات» و «مولدسازی داراییهای دولت» نامبرد و توضیح داد: ما از بخشی از حجم قابل توجه یارانههای پنهانی که در حاملهای انرژی وجود دارد، استفاده میکنیم.
نوبخت بخش عمده منابع جایگزین را منابع مالیاتی عنوان کرد و با تاکید بر اصلاح نظام مالیاتی گفت: قرار نیست از کسانی که در حال حاضر مالیات میدهند، مالیات بیشتری ستانده شود.
وی تصریح کرد: بر اساس طرح ما، کلیه بنگاههای تولیدی مالیاتشان تقلیل پیدا میکند ولی ما پایههای جدیدی مثل عایدی سرمایه تعریف کردیم که با آن مصداق میتوانیم مالیات بیشتر و متناسبتری داشته باشیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به معافیتهای مالیاتی گفت: حتی با بخشی از معافیتهای مالیاتی که الان وجود دارد، ما میتوانیم قطع وابستگی به نفت را جبران کنیم.
نوبخت در توضیح دیگر منبع درآمدی جایگزین درآمدهای نفتی گفت:منبع سوم هم مولدسازی داراییهای دولت است. به این ترتیب از ۷ میلیون میلیارد تومانی که وجود دارد، میتوانیم برخوردار باشیم. بنابراین به نحو مقتضی منابع جایگزین درآمدهای نفتی را تامین خواهیم کرد.
تعداد دستگاههای سیاستگذار کمتر از ۱۰۰ دستگاه خواهد بود
رئیس سازمان برنامه و بودجه اصلاحات بودجه ۹۹ در بخش هزینهها را چنین توضیح داد: کمیته ویژهای در نظر گرفته شدهاست. این کمیته بررسی میکند که آیا هزینههای فعلی حتما باید انجام شود؟ آیا برای این هزینهها نمیتوانیم از روشهای دیگر از جمله از ظرفیت بخش غیردولتی استفاده کنیم؟
نوبخت با تاکید بر اصلاح ساختار در دستگاهها، برنامهها و ردیفهای موجود در بودجه گفت: یکی دیگر از اشکالهایی که الان وجود دارد، عدم تمرکز در اجرای سیاستهاست. در ساختار بودجه هزار ردیف و دستگاه، و ۹ هزار برنامه ردیف وجود دارد. ما همه این دستگاهها را بر اساس برنامهها به دو دسته تقسیم میکنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در توضیح این تفکیک ساختاری گفت: یک دسته دستگاههایی هستند که سیاستهای آنها، برنامه را مشخص میکنند. به طور مثال الان در حوزه درمان میبینید که اغلب دستگاهها برنامه درمان دارند؛ هم قوهقضاییه، هم آموزشوپروش، هم نیروی انتظامی، هم تأمین اجتماعی و هم وزارت بهداشت و درمان برنامه دارند. بالاخره یکی از این دستگاهها باید سیاستگذار درمان و بقیه مجری آن باشند.
وی افزود: از این جهت تعداد دستگاههای سیاستگذار زیر ۱۰۰ دستگاه خواهد بود. در حالیکه در بودجههای سنواتی بیش از هزار دستگاهردیف داشتیم.
بودجهریزی سال ۱۴۰۰ نیز به صورت غلتان انجام شدهاست
نوبخت درباره تعامل بین دولت و دیگر دستگاهها در خصوص بودجه گفت: همزمان موافقتنامههای بودجه بین دستگاه مجری، دستگاه سیاستگذار و سازمان برنامه و بودجه مبادله میشود. ما همراه بودجه یک سند اجرایی بودجه را هم که بر اساس بودجهریزی بر مبنای عملکرد تهیه میشود، به مجلس میدهیم. البته پیشنهاد ما تصویب مجلس نیست، جهت اطلاع مجلس محترم است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر تدوین دوسالانه بودجه گفت: یکی دیگر از ویژگیهای بودجه امسال دو سالانه بودن است. همراه با بودجه سال ۹۹، بودجه سال ۱۴۰۰ هم به صورت بودجهریزی غلتان و جهت اطلاع مجلس، تقدیم میشود. اعداد و ارقام آن بعدا میتواند اصلاح شود.
حقوقهای پایین بیشتر از ۲۰ درصد افزایش مییابند
نوبخت با اعلام پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارکنان دولت گفت: نرخ تورم نقطهای در دو ماه گذشته در مجموع بیش از ۱۲ درصد تقلیل پیدا کرد و در ماههای آینده نیز می تواند کاهنده باشد. بنابراین ما در بودجه ۹۹ برای حقوق کارکنان دولت پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی دادهایم. البته این پیشنهاد باید در دولت و بعد هم در مجلس تایید شود.
وی در پایان تاکید کرد: البته این رقم به طور متوسط است. برای حداقل حقوق و حقوقهای پایین، حتما میزان افزایش از ۲۰ درصد هم بیشتر خواهد شد.