کد خبر: ۱۶۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱

سیستمی برای تشخیص سریع‌تر نارسایی حاد کلیه ابداع

شرکت هوش مصنوعی "دیپ مایند"(DeepMind) که متعلق به "آلفابت"(شرکت مادر گوگل) است، اخیرا فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده است که می‌تواند نارسایی حاد کلیه را ۴۸ ساعت زودتر پیش‌بینی کند.
اخیرا شرکت دیپ مایند فناوری توسعه داده است که می‌تواند نارسایی حاد کلیه را سریعا و دو روز جلوتر پیش‌بینی کند.

شرکت "دیپ مایند" با همکاری "وزارت امور کهنه‌سربازان ایالات متحده آمریکا"(U.S. Department of Veteran Affairs) فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده است که می‌تواند نارسایی حاد کلیه را دو روز زودتر پیش‌بینی کند. در سیستم این فناوری داده‌های ۷۰۳ هزار و ۷۸۲ بیمار ثبت شده است.

طی این مطالعه که در مجله "Nature" منتشر شد، پژوهشگران سیستمی را توسعه دادند که موفق به شناسایی نارسایی حاد کلیه با دقت بالا است. سیستم مذکور طی آزمایشات توانست نارسایی حاد کلیه ۹ فرد از ۱۰ فرد را تشخیص دهد. این سیستم می‌تواند بسیار مفید باشد چرا که توسط‌ آن افرادی که نیازمند دیالیز کلیه هستند به آسانی شناسایی می‌شوند. دیالیز کلیه نوعی روش درمان بوده که در صورت نارسایی کلیه، از آن برای تصفیه خون استفاده می‌شود. طی این آزمایشات سیستم مذکور توانست با دقت ۹۰.۲ درصد نارسایی حاد کلیه در افراد را شناسایی کند.

نارسایی کلیه به معنی کاهش شدید عملکرد کلیه‌ است. نارسایی کلیوی دو دسته است، حاد و مزمن. علل مختلفی می‌توانند موجب نارسایی حاد کلیه شوند که به سه دسته علل پیش کلیوی(نرسیدن خون کافی به کلیه مثلاً در اثر تنگی شدید شریان کلیوی)، علل کلیوی( مانند گلومرولونفریت و نکروز توبولار حاد) و علل پس کلیوی(انسداد مجاری ادرار مثلاً ناشی از سنگ کلیوی یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات) تقسیم بندی می‌شوند.

شرکت دیپ مایند علاوه بر سیستم مذکور همچنین برنامه‌ای موسوم به "استریمز"(Streams) نیز همراه آن توسعه داده است. این برنامه با استفاده از الگوریتم "AKI" که مخفف نارسایی حاد کلیه است می‌تواند وخیم شدن حال بیماران را شناسایی کند و به تیم پزشکی اطلاع دهد. شرکت دیپ مایند گفت با داشتن این سیستم نه تنها نارسایی حاد کلیه سریع‌تر شناسایی می‌شود بلکه میانگین هزینه پذیرش هر بیمار نیز ۱۷ درصد کاهش می‌یابد.

شرکت دیپ مایند

"دیپ‌مایند" یک شرکت انگلیسی حوزه "هوش مصنوعی" است که در سپتامبر سال ۲۰۱۰ میلادی تحت عنوان فناوری‌های ذهن عمیق تأسیس شد. این شرکت در سال ۲۰۱۴ با قیمت ۶۵۰ میلیون دلار توسط "گوگل" خریداری شد و نامش به "گوگل دیپ‌مایند" تغییر یافت. "دیپ‌مایند" یک شبکه عصبی مصنوعی بوجود آورده است که توانایی یادگیری بازی ویدئویی را به همان شکل که انسان آن را می‌آموزد دارا است. بنابراین این دو شرکت ارتباطی آشکار با یکدیگر دارند. گفتنی است "دیپ‌مایند" نیز پیشینه‌ای در ساخت بازی‌های رایانه‌ای داشته است.


نظرات بینندگان