«سید جواد حسینی» در گفت و گویی آموزش و پرورش را یک فرا وزارتخانه برشمرد و اظهارداشت: در سالهای گذشته آمار دانشآموزان در یک دوره به حدود ۱۹ میلیون نفر رسید. این در حالی است که اکنون به حدود ۱۴ میلیون نفر تقلیل یافته است، البته امکانات وزارت آموزش و پرورش دو تا سه برابر شده و این برای ما یک فرصت است.
وی تصریح کرد: امروز نیروهای تازه نفس و ماهر، با شایستگیهای دانشی، منشی، روشی و بینشی از طریق دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، تربیت و وارد آموزش و پرورش میشوند.
جوهره اصلی سند تحول؛ چند ساحتی بودن سند است
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، تحولخواه و بنیادین بودن را دو مشخصه اصلی سند تحول بنیادین برشمرد و ادامه داد: آنچه امروز آموزش و پرورش در اختیار دارد و به آن افتخار میکند، سندی به نام سند تحول بنیادین است که دارای چند جوهره اصلی است، لذا هیچ وزارتخانهای چنین سند ارزشمندی ندارد که همه ارکان نظام آن را تائید کرده باشند.
حسینی چند ساحتی بودن سند تحول را از جوهرههای اصلی این سند دانست و خاطرنشان کرد: نظام تعلیم و تربیت باید به سمت رشد دانشآموزان در تمام ساحتها پیش رود. بخشی از عارضههایی که امروزه مدارس از آن رنج میبرند آموزش کپسولی، کنکور گرایی و... است، لذا باید از دانشآموزی صرف فاصله بگیریم و به سمت کنش آموزی حرکت کنیم.
وی هویت ترکیبی ایرانی اسلامی را از جوهرههای اصلی سند تحول بنیادین عنوان کرد و افزود: در قبل از انقلاب هویت ما را به هویت تاریخی تقلیل داده بودند، اما امروز در سند تحول بنیادین هویت دینی در کنار هویتهای ملی و محلی و بینالمللی هدایت شده است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنی گفت: جوهره سوم سند چرخشهای بنیادین در آموزش و پرورش است، نظام تعلیم و تربیت از یک نظام آموزشی صرف باید به یک نظام فرهنگی و تربیتی تبدیل شود.
حسینی به ۱۳۱ راهکار ارائه شده در سند اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش این راهکارها را در قالب خرده نظامهای مختلف تدوین کرده است و۶۷۰ برنامه در قالب سند تحول تهیهشده است، لذا پس از بررسی این برنامهها جهت اجرا به مدارس ارسال میشود.
مطالبه اصلی نظام و جامعه؛ مهارتآموزی است
سرپرست وزارت آموزش و پرورش به بحث مهارتآموزی اشاره و عنوان کرد: آموزش و پرورش دارای چالشهای بسیاری است، یکی از این چالشها، تمرکز صرف بر آموزش است.
حسینی موضوع مهارت را یکی از موارد انتقادها در همه نظامهای آموزشی در دنیا برشمرد و افزود: یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب، رئیسجمهوری و مردم این است که دانش آموزان در کنار آموزشهای نظری، یک مهارت را فراگیرند، بنابراین مهارت آموزی یکی از اهداف آموزش و پرورش است و برای تحقق آن تلاش میکنیم لذا باید آموزشها و محتواهای آموزشی به سمت مهارتآموزی حرکت کند.
وجود ۲۰۰ رشته مهارتی در هنرستانها
حسینی به وجود ۲۰۰ رشته مهارتی در هنرستانها اشاره و عنوان کرد: بیش از ۹۷۰ هزار دانشآموز در هنرستانهای کاردانش و فنی و حرفهای در حال تحصیل هستند و تلاش داریم آنها را به سمت بازار کار سوق دهیم.
وی از اجرای طرح توسعه متوازن رشتههای تحصیلی و هدایت تحصیلی خبرداد و افزود: امروز ۳۴ درصد از دانشآموزان در رشتههای فنی حرفهای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند اما بر اساس برنامه ششم توسعه هدفگذاری ۵۰ درصدی است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش از تشکیل خیرین مدرسهیار در کنار خیرین مدرسهساز خبر داد و اضافه کرد: این خیرین در بحث آموزش مهارتها در مدارس فعال خواهند بود، لذا در بحث مهارتآموزی، نظام جامع توسعه مهارتهای فنی و حرفهای و نظام جامع کارآفرینی در حال تدوین است.
عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی از برنامههای مهم و اجرایی آموزش و پرورش است
حسینی به موضوع عدالت آموزشی اشاره و اظهار کرد: دو روح بر سند تحول بنیادین حاکم است؛ یکی عدالت آموزشی و دیگری ارتقای کیفیت آموزشی، یکی از موضوعات سند تحول این است که نظام تعلیم و تربیت باید یک مسیر ساده و ارزان برای آحاد مردم باشد تا بتوانند از طریق آن به دانایی برسند، البته در این زمینه نیازمند تلاش مضاعف هستیم و در حوزه فضا و تجهیزات به مناطق محروم توجه ویژهای داریم.
وی با یادآوری امضای تفاهمنامه آموزش و پرورش با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای عدالت آموزشی، تصریح کرد: طبق این توافق نامه در طول برنامه ششم توسعه تمام مدارس شهرهای با جمعیت زیر۲۰ هزار نفر، مجهز به تجهیزات هوشمند سازی میشوند.
اختصاص دو هزار نفر از فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان بهصورت سهمیه ویژه به استان سیستان و بلوچستان
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از این برنامه به ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: رویکرد ما در بحث ساماندهی توجه به مناطق محروم با تأکید بر عدالت آموزشی است، لذا دو هزار نفر از فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان را بهصورت سهمیه ویژه به استان سیستان و بلوچستان اختصاص دادهایم و بین ۱۰ تا ۱۳ هزار نفر هم از نیروهای حقالتدریس و نهضتی را جذب خواهیم کرد.
وی از ورود ۲۰ هزار نفر از فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان از اول مهرماه به مدارس خبر داد و افزود: در برابر این میزان جذب از اول مهر ۶۸هزار نفر از معلمان بازنشسته میشوند. همچنین علیرغم این شرایط در ابتدای مهر هیچ دانشآموزی بدون کلاس و هیچ کلاس بدون معلم وجود نخواهد داشت.
تنوع مدارس باید کاهش یابد
حسینی گفت: نگرانی خانوادهها از ثبتنام فرزندان در مدارس یک حق است. در حال حاضر ۲۴ نوع مدرسه در کشور فعالیت میکنند لذا تنوع مدارس باید کاهش یابد.
وی ادامه داد: در بحث ثبتنام سه رویکرد اصلی وجود دارد؛ افراد در مناطق خود ثبتنام شوند، مدارس دولتی برای ثبتنام وجهی از والدین نگیرند و اینکه مدارس غیردولتی و...تنها در قالب الگوی تعیینشده، از والدین شهریه دریافت کنند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ۱۰ هزار کارگروه به مناطق و مدارس مختلف سراسر کشور برای نظارت اعزام کردهایم و تاکنون ۳ هزار و ۹۰۰ مورد شکوائیه ارائهشده است که در آموزش و پرورش در حال پیگیری است.