کد خبر: ۱۵۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲

نانومنسوجات ایرانی به بازار ۳ کشور عمان، عراق و کویت عرضه شد

پژوهشگران یکی از شرکت‌های فناور در حوزه نساجی با تولید منسوجات آنتی‌باکتریال با استفاده از نانو ذرات نقره موفق به صادرات این محصولات به کشورهای عمان، عراق و کویت شدند و به گفته آنها راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی و شرکت در نمایشگاه‌ها از جمله راهکارهای موفقیت آنها در تجاری‌سازی این محصولات بوده است.
یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نساجی، در سال ۱۳۵۳ تأسیس شد و در سال ۱۳۸۶ با تغییر اساسی در زمینه ماشین‌آلات و خط تولید و با بهره‌گیری از علم روز، محصولات نوینی با استفاده از فناوری نانو تولید کرده است.

حوله آنتی باکتریال حاوی نانو ذرات نقره یکی از محصولات دانش‌بنیان این شرکت است. حوله‌های معمولی در طول فعالیت‌های معمول در مواجهه با رطوبت، تجمع عرق بدن و بالطبع عوارض ناشی از رشد و تکثیر و فعالیت انواع میکروارگانیسم‌ها هستند که علاوه بر ایجاد بوی بد در حوله باعث بروز انواع حساسیت‌های پوستی و بیماری‌های قارچی در پوست به خصوص در نقاط حساس می‌شود. از این رو وجود خواص ضد باکتریایی در حوله می‌تواند تا حدودی از انتقال و گسترش بیماری و آلودگی‌ها جلوگیری به عمل آورد.

اثر ضد باکتریایی نقره به‌طور چشمگیری در بعد نانومتری افزایش می‌یابد، به‌طوری‌که این ذرات قادر به از بین بردن بیش از ۶۵۰ نوع باکتری هستند. این نانوذرات فعالیت‌های ضد قارچی شدیدی نیز در مقابل بعضی از عفونت‌های قارچی از خود نشان می‌دهند. نانو ذرات نقره با ترکیبات سولفور و فسفر پروتئین‌های غشاء واکنش داده و بر روی مورفولوژی و ساختار سلول باکتری اثر گذاشته و موجب مرگ آن می‌شود. با کاهش اندازه ذره، رهایش یون‌های نقره افزایش‌یافته که این موجب افزایش فعالیت‌های ضد باکتریایی آنها می‌شود.

جوراب آنتی باکتریال نیز از دیگر محصولات فناورانه این شرکت است که با استفاده از نانو ذرات نقره تولید شد؛ چراکه نانو ذرات نقره بر روی تعداد وسیعی از باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی، دارای خواص آنتی‌باکتریالی قابل ملاحظه‌ای است. این ذرات با توجه به نسبت سطح به حجم بالا، سطح تماس بالایی را با میکروارگانیسم‌ها ایجاد می‌کنند. ضد بو و عرق و آنتی باکتریال از جمله ویژگی‌های این محصول به شمار می‌رود.

این شرکت اخیراً موفق به صادرات نانو محصولات خود به کشورهای عمان، عراق و کویت شده است.

مهندس حجتی، مدیر عامل این شرکت درباره راهبردهای گسترش بازار خارجی این شرکت گفت: شرکت در نمایشگاه‌ها یکی از راهبردهای اصلی ما برای بازاریابی محصولات است؛ به گونه‌ای که در یازدهمین نمایشگاه فناوری‌نانو که در سال گذشته برگزار شد، موفق به مذاکره با خریدارانی از عمان و کویت شدیم و این مذاکرات منجر به صادرات نانو محصولات ما به این دو کشور شد. نمایندگانی نیز برای بازاریابی به کشور عراق فرستاده بودیم که این کار نیز نتیجه‌بخش بود و در نهایت صادرات به عراق نیز انجام شد. برای توسعه بازار به دیگر کشورها نیز تلاش‌هایی انجام شده و برنامه‌هایی برای این کار داریم.

وی راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را از دیگر راهبردهای این شرکت برای تجاری‌سازی محصولات نام برد.

جوراب‌های آنتی باکتریال، لباس تب‌نمای نوزاد، پیش‌بند چربی‌گریز، حوله‌های سوپر جاذب آنتی باکتریال از جمله محصولات دانش‌بنیان این شرکت است. پیش‌بند چربی‌گریز قابلیت دفع هرگونه چربی را با خاصیت آنتی باکتریال دارد و از تجمع میکروب پیرامون نوزاد جلوگیری می‌کند.

حوله‌های سوپر جاذب با جذب سریع آب باعث طراوت و شادابی پوست می‌شود که از قابلیت جذب بسیار بالایی نسبت به حوله‌های موجود در بازار برخوردار است. این حوله با قدرت آنتی باکتریال از انتقال باکتری‌ها روی پوست جلوگیری می‌کند. در تولید این محصولات از نانو سیلیکا و نانو ذرات کیتوسان استفاده شده است.

نانو مواد مورد استفاده در تولید محصولات در این شرکت فناور نساجی تولید شده و برای این محصولات نیز گواهی‌نانومقیاس دریافت شده است.
نظرات بینندگان