به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست، حمید فروتن بیان کرد: این دوره با بیستمین سالگرد تأسیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعات مصادف است. تلاش کردیم دو دوره قبلی به خوبی برگزار شود. ما یک شورای سیاستگذاری با حضور بزرگان عکاسیمطبوعات داریم. صنف ما فرهنگی هنری است و با صنف مبل فروشان تفاوت دارد. علاوه بر اینکه باید به مسائل هنری توجه داشته باید جریان سازی هم داشته باشد و در حال حاضر روند همین گونه است.
او ادامه داد: اعطای نشان عکس سال مطبوعات روند خوبی را در بین عکاسان مطبوعات ایجاد کرده است. ما حامی مالی نداشتهایم و همین جا از عکاسان مطبوعات میخواهم که با ما همکاری کنند و در انجمن عضو شوند تا تعداد اعضا بیشتر شود و بتوانیم در کنار هم کارهای بهتری انجام دهیم. فراخوان این دوره از جشنواره سه ماه پیش اعلام شده است. ۴۰۰۰ قطعه عکس از سراسر ایران برای ما ارسال شده و سه روز داوری داشتهایم و اکنون داوری تمام شده است. بحثهای زیادی بر سر انتخاب عکسها داشتهایم و زمان زیادی را برای انتخاب هر عکس و مجموعه صرف کردهایم. گاهی حتی نیم ساعت برای یک عکس وقت میگذاشتیم.
فروتن بیان کرد که داوران این دوره شامل یونس شکرخواه، ساعد نیکذات، سعید فرجی، عطاالله طاهر کناره و مهدی قاسمی بودهاند.
او همچنین گفت که این دوره در پنج بخش محیط زیست، پرتره، خبری، مستند و ورزشی به صورت تک عکس و مجموعه برگزار خواهد شد. همچنین یک مالتی مدیا هم خواهند داشت.
فروتن در همین راستا اظهار کرد: ۱۱ تندیس به برگزیدهها اهدا میکنیم و مانند دو دوره قبل چند نفر پیشگام پیشکسوت عکاسی مطبوعاتی هم داریم که همزمان با برگزیدگان از آنها تقدیر خواهد شد. در این مراسم از سه پیشگام تجلیل میشوند. همچنین به مناسبت بیستمین سال تأسیس انجمن، از یک نفر دیگر که به تأسیس مربوط است تجلیل خواهیم کرد و ساعت ۱۸ بعد از پنجم تیر مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد. برای نمایشگاه این دوره ۱۶۵ عکس انتخاب شده و۳۱ خردادماه جاری در خانه هنرمندان در تالار ممیز برپا میشود و تا پنجم تیر ادام. خواهد داشت.
او یادآور شد: دو روز قبل نمایشگاه سیل در رو به روی مترو میدان ولیعصر برپا شده است و درست است که صنف هستیم و باید مسائل مختلف عکاسان مطبوعات را انجام دهیم ولی مهم این است با تداوم جشنوارههای این چنینی جریان سازی کنیم و باعث پویایی فرهنگ و هنر در جامعه شویم.
فروتن گفت که داوران پس از انتخاب عکسها به نتایجی رسیدهاند. داوران سومین دوره با توجه به اینکه سخت داوری کردند و آثار زیادی هم ارسال شده بود، نتیجه گرفتند عکاسان در بخشهایی از جشنواره به آموزش نیاز دارند. عکاسان یک اخلاقی دارند که خیلی سراغ محتوا نمیروند. درواقع بعضی از دوستان نتوانستهاند در عکسهایشان برخی از استانداردها را رعایت کنند. به همین دلیل میخواهیم بحث آموزش را به صورت خیلی تخصصی برای عکاسان انجام دهیم. از همین جا اعلام میکنم هر استادی که میتواند در این حوزههای عکس به انجمن کمک کند به ما اعلام حضور کند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران گفت: به ما گفته شده بود که بخش پیشگامان جشنواره را بین پیشکسوتانی که در انجمن عضو هستند برگزار کنیم ولی ما قبول نکردیم و هر کسی که عضو این صنف نباشد میتواند شرکت کند.
در ادامه، محمد فرنود از اعضای هیئت مؤسس انجمن، گفت: من به سهم خودم میتوانم بگویم که به خاطر دغدغههایی که برای عکاسی مطبوعات داشتیم انجمن را تأسیس کردیم و با چالشهای زیادی رو به رو بودیم. هیئت مدیره جدید انجمن فعالیتهایی را میکند که آرزوی دیرینه فعالان این عرصه بوده و برنامههای خوبی دارد. مهمترین اتفاقی که از چند سال پیش هیئت مدیره تصمیم گرفت انجام دهد نشان مطبوعات سال بود. شما همه در عرصه مطبوعات فعال هستید و شاید یک نفر ۵۰ سال در این عرصه کار درخشانی انجام ندهد. مثلاً از محمد صیاد به دلیل اینکه عکسهای درخشانی گرفته و در رویدادهای مهمی حضور داشته و لحظات را ثبت کرده است، تقدیر شده است. او عکسهایی گرفته که در دنیا منعکس شده و جهان را آگاه کرده است. همچنین آقای رزمی به دلیل ثبت عکس از حوادث کردستان در اوایل انقلاب تجلیل شد. ملاک ما کسانی بود که توانستهاند در جهان عکاسهای ماندگار بگیرند. همچنین تلاش کردیم به عکاسی بانوان و عکاسان شهرستان نیز اهمیت بدهیم.
در پایان، حیدر رضایی از اعضای انجمن و طراح پوستر سه دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی گفت: پوسترهایی که برای عکس و جشنوارههای عکس کار میشود با المان عکس هستند. یک گلایه داشتم چون عکاسی خبری ما خیلی مظلوم واقع شده است و عکاسان خبری خیلی دیده نمیشوند و به آنها پرداخته نمیشود. کم پیش میآید یک خبرنگار تجسمی به سراغ یک مجموعه عکس خبری برود و روی آن کار کند. اگرچه که عکاسی خبری هم خبر میدهد، هم هنر است و میتواند جریان سازی کند. در بین عکسهای خبری آثار فاخری میبینیم و کار عکاس خبری تنها ثبت تصویر نیست با اینکه مستند است. لازم است خبرنگاران تجسمی توجه بیشتری به عکاسان خبری داشته باشند. در محتوای این پوستر سعی کردم تا هویت و محتوای عکس عکاس خبری بیشتر دیده شود تا صرفاً خود عکس. عکاسان نگاه خاص خود را دارند.