جتپکها سال 2019 از فهرست فانتزیها خط خوردند
به نظر میرسد که جت پکها هم از فهرست فانتزیها خارجشده و از این پس بهعنوان یک وسیله تفریحی متداول درآمده است. افرادی که تجربه بازی با «جیتیای سن آندریاس» را داشتند قطعا جالبترین ابزار پروازی در آن بازی را به یاد میآورند؛ بازی که در آن جتپکها را فقط میتوانستید بهصورت تصویری مشاهده کنید اما حال این ابزار پروازی از صفحههای نمایشی بیرون آمده و پا به دنیای واقعی گذاشتهاند. این جتپکها پرواز از سال گذشته میلادی بهصورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت و پروازهای خود را با موقعیت سپری کرد. به همین منظور فروش این جتپکها بهصورت عمومی با آغاز سال جدید شروع شده است. جتپکها در سال 2019 دیگر چیزی علمی تخیلی نیستند و پا به دنیای واقعیت محض گذاشتهاند.
**
مدل جدید جتپکها در سال 2019
مدل جدید جتپک به نام 10JB- در سال جدید میلادی در دسترس عموم قرارگرفته است. مزایای این مدل نسبت به مدل قدیمی آن، داشتن دو موتور با هفت درصد افزایش توان بیشتر است. بد نیست بدانید که این کولهپشتیهای پرنده 9JB- قادرند تا کاربر را تا ارتفاع 300 متری از سطح زمین بالابرده و پیش از اینکه سوخت آن تمام شود برای 10 دقیقه او را همانجا نگه دارد. اگر این ارتفاع برایتان غیرقابلتصور است بهتر است با یک نمونه واضح آن را برایتان آشکار کنیم. تصور کنید که در کنار برج ایفل ایستادهاید و قصد بالا رفتن از آن را دارید اما برای بالا رفتن از این برج زیبا تا قبل از این فقط دو راه وجود داشت 1) راهپلههای فلزی 2) آسانسور شیشهای. حال روش سومی هم برای جتپک سوارها وجود دارد چون ارتفاع پرواز این کولهپشتیهای پرنده ارتفاعی هم پا برج ایفل است.
**
آموزشهای فشرده برای خلبانهای پرنده
قیمت جتپک جدید یعنی 10JB- را حدود 250 هزار دلار اعلام کردهاند که نشان میدهد هر فردی قادر به خرید آن نخواهد بود. همچنین کاربر پیش از استفاده باید آموزشهای لازم طی چندین جلسه ببیند، وگرنه ابتدا جان خود و سپس جان دیگران را به خطر خواهند انداخت. بهتر است بدانید که این گروه فقط سازنده جتپک در دنیا نبوده و ازاینپس رقابت خود را با Martin Aircraft، بهعنوان تولیدکننده جتپک نامآشنا دیگر، آغاز خواهد کرد.
**
مسابقات جتپک؛ تفریح پولدارها
در تاریخ همیشه فاصله چندانی بین اختراع یک وسیله نقلیه و شکلگیری مسابقات آن وجود نداشته اما به دلیل بحث امنیت در جتپکها، این مسابقات تا امروز به تعویق افتادهاند اما با آغاز سال 2019 خبرهای جالبی از مسابقات جتپکها به گوش میرسد که قطعاً عاشقان این جتپکهای شگفتانگیز را شگفتزده خواهد کرد. شاید تصور دوئل دو خلبان جتپک در آسمان برای همه دشوار به نظر برسد اما بهتر است بدانید که اولین راهپیمایی هوایی در سال جدید با شروع مسابقات جهانی این خلبانها در هوا آغاز شد. این مسابقات که توسط شرکت JetPack Aviation، برگزار میشود در بالای دریاچهای در جنوب کالیفرنیا اجرا شد تا خطر برخورد کسی را تهدید نکند. گروههای واجد شرایطی که با این شرکت به این مسابقه دعوت شدند دورههای مقدماتی و پیشرفته را گذرانده و مدارک لازم این رشته را کسب کردهاند. شرکتی که در پشت اولین جتپک تجاری جهان قرار دارد توانست یکی از لحظههای تاریخ فناوري را برای خود رقم بزند. این شرکت در سال گذشته پروازهای آزمایشی زیادی را مبنی بر اینکه دو خلبان میتوانند بدون هیچ برخوردی در هوا کنار هم پرواز کنند، انجام داد تا ثابت کند این پروازها برای افراد حرفهای هیچ خطری نخواهد داشت. به نظر میرسد که شکل کلی مسابقه به رقابتهای هوایی رد بول شباهت داشت. به این صورت که خلبانان جدا از رسیدن بهسرعت بالا، باید بهخوبی جتپک را کنترل کرده و آن را بین موانع از پیش مشخصشدهای عبور دهند. در حال حاضر گروه JPA مجوزهای لازم از مراکز دولتی برای برگزاری قانونی این رقابتها را گرفته است؛ البته رسیدن به آنها نیاز به انجام آزمایشهای خاصی داشت. گروههایی که خواهان شرکت در اولین مسابقات بین جتپکها بودند باید حداقل سه دستگاه جتپکها داشته و اسپانسرهای خودشان را برای پرداخت هزینههای شرکت در این رقابتها پیدا میکردند.
**
اولین جتپکهای واقعی برای پرواز شخصی
شركت آمریکایی JetPack Aviation سری جدید دستگاههای جتپک را ساخته است. این ماشینها اولین جتهای قابلحمل پرنده واقعی برای پرواز شخصیاند. این شرکت آمریکایی که در کالیفرنیاست؛ میگوید اولین جتپک را او برای پرواز شخصی طراحی کرده و بهتازگی پرواز جتپکهای خود را به نمایش عموم گذاشته است. اینطور که به نظر میرسد، طراحیهای جدید بهاندازه کافی ساده و راحتند که هرکسی میتواند با آن به هر سو پرواز کند. جت پک 10JB- شبیه یک کولهپشتی است و همانند کولههایی که مردم با آن کتاب یا غذا حمل میکنند به نظر میرسد. این جتپکها نیروی خود را از دو موتور جت تامین میکنند. موتورهای این جت کوچک میتوانند هم با سوخت هواپیما و هم با سوخت دیزلی اتومبیل کار کنند. 10JB- میتواند؛ 10 دقیقه پرواز کند و در هر ساعت قابلیت رسیدن به برد ۱۰۰ کیلومتر را دارد و میتواند تا ارتفاع سههزار متری در هوا اوج بگیرد. این شرکت مدعی است که دستگاه پرواز شخصیاش تاکنون بیش از ۴۰۰ آزمون پرواز را بدون هیچ مشکل عمدهای با موفقیت پشت سر گذاشته است. آنها میگویند که جتپکها هنوز هم جای پیشرفت و بهبود بیشتری دارند.
**
رنگ واقعیت به رؤیای پرواز تکنفره با کولهپشتی
دیوید میمان David Mayman، مدیر ارشد اجرایی این شركت میگوید: «تحولات فناوری در 10سال گذشته، سرانجام رویای پرواز با جتپکها را رنگ واقعیت بخشید. در 10سال پیش، حسگرها و سنسورها در دسترس و فراهم نبودند و هماکنون آیفونها و اسمارتفون ها هم نوعی از این سنسورها را دارند.» دیوید میمان میگوید: «این سنسورها برای اندازهگیری فشار و حرکت هستند. درگذشته این نوع تجهیزات تا ۱۰۰ هزار دلار قیمت داشت ولی حالا قیمت آنها کمتر از یک دلار است. قیمت پایین و بهبود فناوری توربین این امکان را به شرکت داده تا چندین طرح دیگر را هم توسعه و گسترش دهد. مطمئنا این جتپک آخرین وسیله و تنهاترین جتپک ساختهشده نخواهد بود اما مطمئنا این اولین جتپکی است که حتی آدمهای معمولی هم قادر به راندن آن هستند.» مدیر ارشد این شرکت برای اولین نمایش خودش چک نهایی را با بستن این کوله توربین دار به پشتش شروع کرد و با پروازی آزمایشی توجه همه بینندهها را به خود جلب کرد. این دستگاه علاوه بر یک جفت توربین، تلی از سنسورها را هم به همراه دارد.
**
جتپکها چطور کار میکنند؟
شاید شما هم دوست داشته باشید که با یک کولهپشتی بتوانید بهراحتی پرواز کنید. این کولهپشتیها بهاندازه کافی سبک هستند و میتوانند توسط یک فرد در هوا حمل شوند. این کولهپشتیهای پرنده در 10 دقیقه میتوانند بهسرعت 96 مایل بر ساعت برسند. ژیروسکوپ و شتاب سنج این دستگاه بیشتر از ۱۰۰ بار در ثانیه جهت این جتپک را چک میکند. مدیر ارشد این شركت میگوید که کنترل این دستگاه مانند یک Segway است. انجام این کار بسیار ساده است؛ اگر شما میخواهید به جلو بروید کافی است خودتان را به سمت جلو و اگر میخواهید توقف کنید کافی است خود را به عقب مایل کنید. همانطور که میدانید؛ برای به پرواز درآوردن یک بالگرد، باید حداقل ۱۵۰ ساعت آموزش ببینید اما این وسیله طوری ساده طراحیشده است که فقط با سه ساعت آموزش شما قادر خواهید بود با آن پرواز کنید. ورژن دیگر این جت پکها 11JB- است که حتی باقدرتتر خواهند بود. دیوید میمان پیشبینی میکند که این مدل در ارتش و نیروهای نظامی در عملیات جستوجو و نجات هم مورداستفاده قرار گیرد. مدل 11JB- هم بهزودی رونمایی میشود. این مدل قابلیت جابهجا کردن افراد را باقدرت و سرعت بیشتری دارد و تماماتوماتیکتر از ورژن کنونی است. نمایش عمومی 10JB- بهطور واضح نشان داد که تیک آف و فرود آمدن جتپک در پرواز آزمایشی و برای مسافران به نرمی و روانی صورت گرفته است. تجهیزات دستگاه همچنین برای یک پرواز پایدار آسان ظاهر شد. اکنون شانس داشتن چنین جتپکی، رقم بالای ۲۵۰ هزار دلار را میطلبد. علاوه بر این، شرکت در حال کار کردن روی چتر نجات با سرعت استقرار بالاست که آنهم نوعی از دستگاه پرواز شخصی به شمار میرود.
**
مزایای استفاده از جتپکها در آینده نزدیک
تصور آینده این دستگاههای پرنده دیگر چیزی غیرقابلتصور نیست. اولین و شاید بتوان گفت نزدیکترین آینده از آن مسابقات زمینی این پکهاست، بهعبارتیدیگر لازم نیست که فقط در سطح دریاچهها این مسابقات برگزار شود. دومین احتمال برگزاری مسابقاتی مانند ورزشهای هوایی مانند کوییدیچ است همان بازی که در فیلم هری پاتر از آن بسیار یاد میشد؛ یک نوع هندبال هوایی که قطعاً تماشاچیهای خاص خودش را خواهد داشت. سومین نظریه در زمینه مسافرتهای بافاصله زمانی نزدیک خواهد بود؛ این کار از ترافیکهای مابین شهری قطعاً میکاهد. چهارمین ایده از حمل بارهای کوچک و ضروری خبر میدهد و شاید جابهجاییها برای ساکنان برجها دیگر از راهپلهها صورت نگیرد. شاید خندهدار باشد اما خرید از سوپرمارکتها هم آسان میشود. بله درست است؛ با ساخت یک جتپک هوایی چه اتفاقهای که نخواهد افتاد و چه آرزوهای که تبدیل به واقعیت خواهند شد. سال 2019 شروعی برای تمام این اتفاقات هیجانانگیز و بالا بردن آدرنالین خون است. دیگر تاریخ انقضای فیلمهای علمی تخیلی که تابهحال برایتان جذابیت داشتند، فرا رسیده است پس خود را برای شروع سفری هیجانانگیز در زمان شروع کنید و کولهپشتیهای پرنده خود را سفت بچسبید که سفر به آینده شروع شده است.
**