جمعآوری اطلاعات چگونه رخ میدهد؟
براساس گزارش برنامه امنیتی تلفنهمراه آلمانی( Mobilsicher)، این برنامهها بهوسیله ( BuzzFeed)، به اطلاعاتی از قبیل مذهب کاربران، پروفایلهای دوستیابی و اطلاعات مربوط به بهداشت و درمان افراد دسترسی مییابند و آنها را گردآوری ميكنند.
(Mobilsicher) نسخه آندروید از برنامههای مذهبی مانند (Bible + Audio) و (MuslimPro)، برنامههای مرتبط با سلامت از جمله (Pregnancy +) و (Migraine Buddy) و همچنین برنامههای دوستیابی از جمله (OkCupid) و (Tinder) را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که فیسبوک اطلاعات افراد را از طریق این اپها جمعآوري ميكند.
در کل، Mobilsicher نتیجهگیری کرد که حدود 30 درصد از تمام برنامههای موجود در (Google’s Play Store) در هنگام راهاندازی و شروع به فعالیت و انتقال اطلاعات کاربران با فیسبوک در ارتباط است.
این شرکت آلمانی توضیح میدهد؛به این ترتیب، فیسبوک میداند که کاربران چه برنامههایی را و در چه زمانهائی استفاده میکنند، از جمله برنامههای مربوط به مذهب، جنسیت یا سلامت. برای کاربران، این انتقال داده کاملا نامرئی است. علاوه بر این، بسیاری از توسعهدهندگان Mobilsicher درمورد این مسئله معتقد هستند که اطلاعات دریافت شده از سوی فیسبوک به صورت ناشناس است.
اطلاعات شخصی از طریق جعبه برنامهنویسی نرمافزار فیسبوک (SDK) جمعآوری شده است، SDK پلتفرمی است که شرکت به توسعهدهندگان ارائه میكند و به کاربران اجازه میدهد که از طریق وارد شدن به حساب کاربری فیسبوک خود به دیگر سرویسها دسترسی یابند.
*چه برنامههايی اطلاعات را با فيسبوك به اشتراک میگذارند
به نقل از Mobilsicher برنامههای موجود در Google’s Play Store که در انتقال اطلاعات دخیل هستند، عبارتند از:
• Bible+
• Curvy
• ForDiabetes
• Grindr
• Kwitt
• Migraine Buddy
• Moodpath
• Muslim Pro
• OkCupid
• Pregnancy+
توسعهدهندگان برنامهها اطلاعاتی را درباره فعالیتهای کاربران در برنامهها در اختیار فیسبوک قرار میدهند و در مقابل، فيسبوك اطلاعاتی را در ارتباط با قسمتهای پرکاربرد اپ از دیدگاه کاربران، مدت استفاده از اپها و محلی که کاربران در زمان استفاده از اپ آنجا هستند را در اختیار توسعهدهندگان اپها قرار میدهد.
فيسبوك میتواند اطلاعاتی از جمله نوع دستگاه مورد استفاده کاربران، زمان استفاده کاربران از برنامه، نشاني IP دستگاهی که از برنامه استفاده میکند و ID تبلیغاتی را که مخصوص به یک کاربر خاص است، مشاهده کند.
درحالی که گفته میشود ID تبلیغاتی مخصوص به یک کاربر خاص معمولا ناشناس است، Mobilsicher ادعا میکند که این مسئله درست نیست.
'فيسبوك از این موضوع به این طریق استفاده میکند که اگرکاربر فقط یکبار با استفاده از گوشی هوشمند خود وارد حساب کاربری فيسبوك خود شود، فيسبوك تمامی آیدیهای کاربر را جمعآوری كرده و آن را به حساب کاربری وی متصل میکند. بنابراین میتوان گفت ID تبلیغاتی برای هر دستگاهی منحصربهفرد است و میتواند از هر برنامه نصب شده روی دستگاه بدون اجازه یا تعاملی با کاربرقابل خواندن باشد.
Mobilsicher اضافه ميكند: «اگر نام کاربر، تاریخ تولد، نشاني ایمیل یا ديگر اطلاعات قابل شناسایی شخصی در این حساب ذخیره شود، ناشناخته ماندن کاربر بسیار بعید است.»
*چگونه فيسبوك اطلاعات کاربران را زمانی که از سایتهای دیگر بازدید میکنند، جمعآوری میکند؟
فيسبوك پس از آنکه مشخص شد حداقل اطلاعات مربوط به 87 میلیون کاربررا بدون اطلاع آنها برداشت کرده، دچار رسوايی بزرگی شد. بیشتر توجه روی این مسئله بود که چگونه شرکت اطلاعات را هنگامی که کاربران در سایت هستند، جمعآوری میکند.
در اینجا به بعضی خدمات فيسبوك که اطلاعاتی را درمورد کاربران زمانی که آنها در سایت نیستند، ارائه ميكند، میپردازیم:
پلاگینهای اجتماعی
بسیاری از سایتها دکمههای «لایک» و «اشتراکگذاری» را دارند که به فيسبوك متصل میشوند، درحالیکه بسیاری از برنامهها یا سایتها از «ورود به سیستم فيسبوك» استفاده میکنند که به شما اجازه میدهد تا با استفاده از حساب کاربری فيسبوك خود، به سایتهای دیگر وارد شوید یا از اپها استفاده كنيد.
*آنها نشاني IP، اطلاعات مرورگر و سیستمعاملتان و نشاني وبسایت یا برنامههای مورد استفادهتان را جمعآوری میکند.
تحلیلگرهای فيسبوك
شركت فيسبوك میگوید که به وبسایتها و اپها یا برنامهها کمک میکند تا بتوانند به درک بهتری از چگونگی استفاده مردم از خدمات خود دست یابند.
تحلیلگرها اطلاعاتی درمورد اینکه چه کاربرانی از سایتهای آنها بازدید میکنند، براساس آمارگیری مانند سن، جنسیت، محل سکونت و علاوه بر آن مواردی را که کاربران روی آنها کلیک میکنند و مدت زمانی را که در آن وبسایت صرف ميكنند، در اختیار وبسایتها و برنامهها قرار میدهد.
بنابراين این تحلیلگرها نشاني IP کاربران و اطلاعات مرورگرها را جمعآوری میکند.
تبلیغات فيسبوك
تبلیغات از طریق فيسبوك این امکان را برای وبسایتها و برنامهها فراهم میآورد تا ازطریق تبلیغکنندگان فيسبوك، تبلیغات خود را انجام دهند.
خدمات اصلی فيسبوك بر پایه داشتن یک شبکه اجتماعی پر مخاطب و محبوب است.