کد خبر: ۱۳۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵

علت کاهش ورود خودروهای جدید به سطح شهر تهران چیست؟

یک کارشناس برنامه ریزی شهری گفت: کاهش ۴۴ درصدی تولید خودروها از سوی کارخانجات داخلی و افزایش بی سابقه قیمت خودرو، باعث کاهش ورود خودروهای جدید به معابر شهری پایتخت شده است.

به گزارش قلم، شهرام جبارزادگان با اعلام اینکه فروردین سال گذشته ۷۲ هزار و ۵۰۹ دستگاه خودرو در کشور تولید شد که اگر به طور متوسط ۳۰ درصد آن سهم پایتخت باشد، روزانه حدود ٧٠٠ دستگاه خودرو وارد بزرگراه‌ها و خیابان‌های تهران شده بود، در صورتی که فروردین سال جاری ۴۰ هزار و ۳۰۷ دستگاه خودرو در کشور تولید شده که هر روز حدود ٤٠٠ دستگاه آن وارد معابر تهران شده اند.

وی با اشاره به اینکه با وجود این، به دلیل عدم توسعه کیفی و کمی ناوگان حمل و نقل عمومی، شاهد تردد انبوه خودروهای شخصی از جمله در محدوده مرکزی شهر هستیم، اظهار کرد: البته عامل مهم بارش‌های بی سابقه پایتخت به همراه عواملی همچون نصف شدن ورود خوروهای جدید به خیابان‌های تهران، خواه ناخواه بر کاهش آلاینده‌های هوا اثر گذاشته است.

جبارزادگان با بیان اینکه سال گذشته در همین ایام هر روز ۲۳ دستگاه خودروی جدید وارد معابر تهران می‌شد اما امسال این تعداد به روزانه ۱۳ دستگاه کاهش یافته است، تصریح کرد: اینکه تصور کنیم هفته‌ای یک روز دوچرخه سواری کردن تعداد معدودی از شهروندان، تغییر نام طرح زوج و فرد به طرح کاهش و اجرای طرح‌های نمایشی همچون دود بدرود، موجب کاهش آلودگی هوای تهران شده باشد، اگر خوش باورانه و ساده انگارانه نباشد، خیال بافانه و رویاپردازانه است.

این کارشناس مسائل شهری در پایان با تاکید بر اینکه شش ماه اول سال، نیمه کم ترافیک تهران است و بارش‌های فراوان تهران در پاییز و زمستان سال گذشته و بهار سال جاری، آسمان تهران را آبی کرده است، خاطرنشان کرد: هر چند ممکن است اقداماتی همچون سخت گیری در مورد معاینه فنی نیز در کاهش آلاینده‌های هوا مؤثر باشد اما «مساعدت طبیعت» بیشترین تأثیر را در بهبود کیفیت هوای تهران داشته است.

نظرات بینندگان