به گزارش قلم، موج گرانی به برنج ایرانی رسید که قیمت هر کیلوی آن 25 هزار
تومان را هم رد کرده است. برنجی که تا سال گذشته با قیمت 12 هزار تومان
وارد خانههای مردم میشد اکنون با دو برابر قیمت باید خریداری شود. برنج،
مشت نمونه خروار در بحث گرانی است و از ابتدای سال ظاهراً نظارت در بحث
قیمتگذاری برداشته شده است. قیمت کالاها طوری افزایش پیدا کرده که هفته
گذشته اعلام شد حسن روحانی رئیسجمهور طی نامهای به رضا رحمانی، وزیر
صنعت، معدن و تجارت دستور داده تا قیمت کالاهای اساسی کنترل شود. وزیر صنعت
هم به سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان دستور بررسی قیمتها
را داده است. از ابتدای سال شاهد افزایش قیمت مسکن، خودرو، انواع مواد
غذایی و اقلام دیگر بودیم که هیچکدام به قیمتهای قبلی بازنگشت. برخی
کارشناسان، ستاد تنظیم بازار که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است و
برخی دیگر وزارت جهاد کشاورزی را مقصر میدانند. تصمیمات اصلی در ستاد
تنظیم بازار گرفته میشود و دستگاهها و وزارتخانهها باید در این خصوص
مصوبات را اجرا کنند. مصرف سالانه برنج در کشور سه میلیون تن است که
دو میلیون و 200 هزار تن آن در داخل تولید میشود و حدود یک میلیون تا یک
میلیون و 200 هزار تن هم به منظور تنظیم بازار در سبد وارداتی قرار
میگیرد.
فروشندگان: واسطهها توزیع برنج را کمکردهاند
قیمت
برنج ایرانی که سال گذشته همین موقع حدود 12هزار و 700 تومان بود، این
روزها با افزایش دو برابری به 25 هزار تومان هم رسیده یعنی حدودا صددرصد
افزایش قیمت!
قیمت انواع برنج ایرانی در بازار از اواخر سال گذشته رو به
افزایش رفت و از کیلویی ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان در بهمنماه سال گذشته به
کیلویی بیش از 25 هزار تومان در بازار رسیده است و فروشندگان این محصول
استراتژیک در سطح خردهفروشی و عمدهفروشی مدعی هستند واسطههایی که برای
آنها کالا تأمین میکنند نه تنها به اندازه کافی برنج به آنها نمیفروشند،
بلکه قیمت آن را بیرویه بالا بردهاند و پاسخ مناسبی در این زمینه به
فروشندگان نمیدهند.
یکی از فروشندگان برنج در این زمینه گفت: نه تنها
قیمت برنج افزایش یافته است بلکه ما فروشندگان نمیتوانیم به هر اندازه که
مردم از ما برنج میخواهند پاسخگو باشیم، چراکه نمیدانیم آیا میتوانیم در
ازای آن دوباره خرید کنیم و عمدهفروشان به ما برنج میفروشند یا خیر؟
سازمان حمایت: از وزارت جهاد بپرسید
سید
داوود موسوی، معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکههای توزیعی و اقتصادی
سازمان حمایت درباره علل گرانی برنج گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و
سازمان حمایت در این خصوص اظهارنظری ندارند و باید موضوع را از وزارت جهاد
کشاورزی جویا شوید. وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی متولی تأمین برنج است و
باید آنها در این زمینه پاسخگو باشند.
تعزیرات: قیمت مصوب نداریم
یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره گرانی برنج به خبرنگار
ما گفت: وقتی اتحادیهها قیمت مصوب را به ما اعلام نمیکنند چطور باید
گرانفروشان را پیدا و با آنها برخورد کنیم.
وی تاکید کرد: اگر کالایی از
سوی اتحادیه قیمتگذاری شود طی بازرسیهای سازمان تعزیرات و گزارشهای
مردمی که به سامانه 124 اطلاع میدهند نظارت و برخورد صورت میگیرد اما
اتحادیهها از اعلام قیمت سر باز میزنند.
انجمن برنج: دلیل نامشخص است
با
جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران در این زمینه مصاحبهای داشتیم
تا نظر وی را در مورد افزایش قیمت برنج جویا شویم. علیزاده شایق معتقد است
افزایش قیمت برنج هیچ دلیلی علمی و منطقی ندارد و موضوعاتی مانند افزایش
هزینههای تولید و کمبود تولید هم فقط بهانه است.
وی با بیان اینکه برنج
توزیعشده مربوط به تولید سال گذشته است تصریح کرد: در سال گذشته بهترین
برنج با قیمت 10 تا 12 هزار تومان قیمت داشت اما معلوم نشد چه اتفاقی افتاد
که یکباره شاهد افزایش قیمت این کالا در بازار شدیم. دبیر انجمن برنج با
اشاره به اینکه قیمت این کالا در مرداد و شهریور به دلیل کشت و عرضه زیاد،
پایین میآید ادامه داد: از ابتدای پاییز تا اوایل تابستان به دلیل کاهش
عرضه، برنج افزایش قیمت را تجربه میکند و تا دو هفته گذشته افزایش قیمت
طبیعی بود اما متاسفانه قیمت این کالا در بازار گران شد که هیچ دلیلی برای
آن پیدا نکردیم.
اتحادیه شالیکوبیداران مازندران: کمبود تولید داشتیم
محمدباقر ابراهیمی، نایب رئیس اتحادیه شالیکوبیداران مازندران دلیل
افزایش قیمت برنج را کمبود تولید دانست و گفت: سال گذشته در سه استان شمالی
حدود 500 هزار تن برنج کمتر تولید شده است. کل تولید پارسال یک میلیون و
700 هزار تن بود.
وی به اظهارات جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج
ایران مبنی بر تولید دو میلیون و 200 هزار تنی برنج در سال گذشته واکنش
نشان داد و تصریح کرد: آقای علیزاده تولیدکننده برنج هستند که چنین صحبتی
میکنند. بنده در رأس کار هستم و میدانم گرانی برنج به دلیل کمبود تولید
است و حرف هیچکسی را در این زمینه قبول ندارم.
نایب رئیس اتحادیه
شالیکوبیداران مازندران ادامه داد: لوازمی که در کارخانه شالیکوبی استفاده
میشود حدود 400 درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین کود شیمیایی 200 درصد
و سم 500 درصد رشد قیمت داشته که همه این موارد بر قیمت تمامشده تأثیر
میگذارد. هماکنون در شالیکوبیها قیمت برنج هاشمی 22 هزار تومان، برنج
طارم درجه یک 20 هزار تومان، برنج فجر 19 هزار تومان و شیرودی 18هزار تومان
است که به شهرستانها ارسال میشود.
وی عامل گرانی را توزیع برنج در
فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای دانست و تصریح کرد: برخی فروشگاههای
زنجیرهای برای عرضه محصولات 4درصد ورودی میگیرند و به جای 8 تا 10 درصد
سود 18 درصد را اعمال میکنند که مجموعاً به 22 درصد میرسد که متضرر اصلی،
مصرفکننده نهایی و خریدار است که باید قیمت بالاتری را بپردازد.
وزارت جهاد کشاورزی: محتکران؛ عامل گرانی
یک
مسؤول وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه محتکران عامل اصلی گرانی برنج
هستند به جام جم گفت: کشاورزان برنج را با قیمت 11 تا 13 هزار تومان عرضه
کردند اما برخی افراد با احتکار این کالا باعث گرانی آن شدند.
وی با
بیان اینکه ذائقه مردم تغییر کرده و تقاضا برای مصرف برنج ایرانی افزایش
یافته اظهار کرد: برنج ایرانی مشابه خارجی ندارد که برای تنظیم بازار وارد
کنیم. تولید برنج سال گذشته بین دو میلیونو 100
تا دو میلیون و 200
هزار تن بوده و کمبودی در زمینه تولید برنج نداشتیم. سازمان تعزیرات
حکومتی به عنوان یک نهاد ناظر میتواند در این زمینه اظهارنظر کند.
۷۰۰ هزار تن برنج مازاد در كشور وجود دارد
قیمت
برنج در حالی هفتههای اخیر به شدت رو به افزایش گذاشته كه به گفته مدیركل
دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد كشاورزی در حال حاضر ۷۰۰ هزار
تن برنج مازاد در كشور وجود دارد و افزایش قیمت برنج هیچ توجیهی ندارد.
بنکداران: ما گران نکردیم
سر
نخ را از عرضهکننده نهایی گرفتیم. محمد آقا طاهر، رئیس اتحادیه بنکداران
مواد غذایی قیمت برنج را 22 تا 25 هزار تومان عنوان کرد و به خبرنگار ما
گفت: برخی افراد مانند آقای علیزاده شایق (دبیر انجمن برنج) به افزایش قیمت
دامن میزنند و ما را متهم میکنند که بنکداران گران کردهاند در حالی که
قیمت برنج در شمال کشور بین 19 تا 22 هزار تومان است.
وی افزود:
بنکداران کالاهای خود را با حداقل سود عرضه میکنند و کالا با هر قیمتی که
به بنکداری برسد با محاسبه سود کم به مصرفکنندگان تحویل داده میشود.