کد خبر: ۱۲۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲

دو عامل موثر در بهبود آلودگی هوای تهران چه بود؟

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: با بیان اینکه کاهش آلودگی هوا در تهران، ناشی از طرح ترافیک جدید نیست، گفت: خدا را شاکریم که وضعیت جوی به گونه‌ای بود که شاهد کاهش آلودگی هوا بودیم و همچنین توجه به معاینه فنی خودروهای سنگین نیز مؤثر بوده است.

به گزارش قلم، محمدعلی کرونی با اشاره به کاهش تعداد مسافر در خطوط یک و دو متروی تهران اظهار داشت: خطوط یک و دو از خطوط اصلی متروی تهران هستند و محدوده طرح ترافیک را پوشش می‌دهند که بر اساس گزارشات تهیه شده، ما در این خطوط کاهش مسافر داشته‌ایم. همچنین خطوط بی‌آرتی نیز در این محدوده، کاهش مسافر داشته و در برخی خطوط، مسافر خود را حفظ کرده است.

وی تاکید کرد: این آمار نشان می‌دهد بر اثر طرح ترافیک جدید، شاهد کاهش ترافیک در تهران نبوده‌ایم و هر ادعایی در این رابطه مطرح می‌شود، با این آمارها و گزارش‌ها زیر سوال می‌رود. چطور امکان‌پذیر است که ما در خطوط منتهی به محدوده طرح ترافیک، کاهش مسافر داشته یا در خطوط بی‌آرتی، ثبات مسافر را داشته باشیم اما از کاهش ورود خودرو به این محدوده سخن بگوییم.

کرونی در پاسخ به این پرسش که آیا ظرفیت مترو و اتوبوس ما، ظرفیت پذیرش مسافر جدیدی را داشت یا خیر؟ گفت: در روزهای ابتدایی اجرای طرح، با استفاده از واگن‌های رزرو، سرفاصله‌ها کاهش پیدا کرد و امکان افزایش ظرفیت مسافر فراهم شد.

وی با بیان اینکه حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک داشتیم، تصریح کرد: احتمالاً در این محدوده شاهد افزایش ورود موتورسیکلت‌ها و خودروها بوده و رانندگان نیز متوجه شدند پلیس جریمه نمی‌کند و اگر عوارض نیز پرداخت نشود، با توجه به قوانین موجود، مشکلی نیز آنها را تهدید نمی‌کند بنابراین شاهد این حجم ورود غیرقانونی در محدوده طرح ترافیک هستیم و ترافیک این محدوده نیز نشان می‌دهد که ورود خودروها به این مناطق مهار نشده است.

کرونی خاطرنشان کرد: وقتی هنوز سیستم زمان ورود اتوبوس‌های تندرو به ایستگاه برای مسافرین مشخص نیست و ۵۰۰ عدد مانیتور ایستگاه‌ها خاموش است و عملاً طی این مدت معاونت حمل و نقل و شرکت کنترل ترافیک فکری به حال آن نکرده اند چطور باید انتظار افزایش مسافر را داشت وقتی خدمات مناسبی ارائه نمی‌شود.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه کاهش آلودگی هوا در تهران، ناشی از طرح ترافیک جدید نیست، گفت: خدا را شاکریم که وضعیت جوی به گونه‌ای بود که شاهد کاهش آلودگی هوا بودیم. همچنین توجه به معاینه فنی خودروهای سنگین نیز در کاهش آلودگی هوا مؤثر بوده است.

کرونی تأکید کرد: طرح ترافیک جدید در همه حوزه‌ها شکست خورده است حتی عدالت هم در این طرح رعایت نشد، حتی درآمد ناشی از این طرح نیز کاهش پیدا کرد هرچند که از روز اول دوستان مدعی بودند برای افزایش درآمد، این طرح را اجرایی نکرده‌اند. همچنین اعلام شد با اجرای این طرح، به ۴۰ هزار نهاد و سازمان طرح ترافیک داده نشد که ما خبر داریم که سهمیه‌ها به برخی از نهادهای خاص داده شده است.

وی ادامه داد: از طرفی نحوه سهمیه بندی و در اختیار گذاشتن سهمیه شرایط خاص با تخفیف ۹۰ درصد به صورت غیر شفاف و منتشر نکردن نام رسانه‌های خبری دریافت کننده طرح علی رغم تاکید اعضای محترم کمیسیون‌های حمل و نقل و فرهنگی شورای شهر از دیگر مواردی است که شعار عدالت اجتماعی و حذف رانت که از سوی معاونت حمل و نقل به عنوان هدف اصلی طرح ترافیک مطرح شده است را زیر سوال می‌برد.

عنوان تعداد ثبت نام شده در سامانه «تهران من» تعداد ثبت نام نشده در سامانه «تهران من»

تعداد کل ورودهای غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک در ۹ ماهه اول سال ۹۷

۵۳۱۰۱۶ ۳۰۹۷۳۵۵
نظرات بینندگان