پیمان سنندجی (مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران) درباره خرید اتوبوس در سال جدید اظهار کرد: برابر برنامه و مصوبات امسال باید هزار دستگاه اتوبوس را نوسازی کنیم و راهکار آن هم مشخص شده است. تامین منابع مالی این اقدام مهم است. دولت مصوبهای دارد و قرار است از محل صرفهجویی سوخت 50 درصد هزینه اتوبوس را به صورت رایگان پرداخت کند. ما هم در حال پیگیری آن مصوبه هستیم و هم باید اوراق مشارکت را پیگیری کنیم. در بودجه 98 هم یک ردیف اعتباری برای خرید اتوبوس وجود دارد.
پیمان سنندجی گفت: اگر بتوانیم اتوبوس صفر بیاوریم، نیازی به نصب فیلتر دوده نداریم؛ چراکه اتوبوسهای نو دارای فیلتر دوده هستند، اما حال که نمیتوانیم نوسازی ناوگان را انجام دهیم، بهتر است فیلتر دوده نصب کنیم.
توزیع بیش از هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال 98
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: باید سال گذشته 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت توزیع میکردیم. در این زمینه پیگیری بسیاری شد، اما ادامه کار به امسال موکول شد. فکر میکنم امسال با آن 500 میلیارد تومان، سال گذشته در مجموع بیش از هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت توزیع کنیم.
وی افزود: کلیه اتوبوسهای شرکت واحد اتوبوسرانی از کارخانجات اتوبوسساز داخلی خریداری شده است. متاسفانه قیمتها خیلی افزایش یافته و در حال حاضر اتوبوس گازسوز را با مبلغی کمتر از دو میلیارد تومان نمیتوان خرید. همچنین اتوبوس دوکابین را نیز با قیمتی کمتر از 3 میلیارد تومان نمیتوان خرید، به همین دلیل با مشکل مواجه شدهایم.
سنندجی یادآوری کرد: حتی اگر بخواهیم اتوبوس وارد کنیم، باید یک خودروساز داخلی این کار را انجام دهد؛ چون بحثهای گارانتی و پشتیبانی قطعات یدکی وجود دارد. به هر حال در هزینهها تفاوت زیادی ایجاد نمیشود.
واردات اتوبوس دست دوم به ضرر تولیدکنندگان داخل نیست
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در پاسخ به پرسشی درباره واردات اتوبوس دست دوم گفت: بحثی در این رابطه وجود داشت که به آن بد پرداخته و منعکس شد. ما گفتیم در حوزه راه، مجوزی وجود دارد که بهوسیله آن میتوان کامیونهای دست دوم وارد کرد. پیشنهادمان این بود که به ما هم مجوزی مثل وزارت راه داده شود تا اگر اتوبوس دست دوم مطابق با استانداردهای کشور خودمان با عمر زیر 5 سال و قیمت مناسب وجود داشته باشد وارد کنیم؛ چراکه بهتر از اتوبوسهای فرسوده فعلی است. قیمت چنین اتوبوسهایی از 60 هزار یورو به بالاست و بستگی به شرایط و ظرفیت آنها دارد. پیشنهاد دادیم که برای واردات چنین اتوبوسهایی قانون و دستورالعمل نوشته شود، نه اینکه همین فردا برویم و این اتوبوسها را بخریم.
وی با بیان اینکه واردات چنین اتوبوسهایی به ضرر تولیدکنندگان داخل نبوده و نیست، گفت: همین اتوبوسهای دست دوم را هم باید خودروساز داخلی وارد میکرد؛ چراکه باید خدمات پس از فروش آنها را ارائه میکند و خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی ایجاد اشتغال میکند، اما به موضوع واردات اتوبوسهای دست دوم بد پرداخته شد و متأسفانه در همان حد پیشنهاد باقی ماند.
سنندجی در پاسخ به این پرسش که چرا اتوبوسهای فرسوده در معاینه فنی قبول میشوند؟ گفت: از آنجا که کمبود اتوبوس داریم، نمیتوان به یکباره 4 هزار اتوبوس را از ناوگان خارج کرد. بنابراین باید اتوبوسها آنقدر خوب تعمیر و اورهال شوند تا بتوانند در معاینه فنی قبول شوند. خوشبختانه اورهال و تعمیرات اتوبوسهای فرسوده آنقدر خوب انجام شده که میتوانند معاینه فنی اخذ کنند.
وی با بیان اینکه معاینه فنی اتوبوسها 3 ماه یک بار است، گفت: در این بازه زمانی، حتما برای اتوبوسهای فرسوده مشکل پیش میآید و در راستای حل این مشکلات هزینه پرداخت میکنیم. هزینه اتوبوسهای بخش خصوصی هم با بخش خصوصی است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در پاسخ به این پرسش که با وجود معاینه فنی چرا بازهم در سطح شهر بعضا شاهد اتوبوسهای دودزا هستیم، بیان کرد: دودزایی در ذات اتوبوس دیزل است. این به معنای معیوب و صرفاً دودزا بودن اتوبوس نیست. بر اثر گاز ابتدایی که به اتوبوس داده میشود، دود میکند، اما نشانه معیوب بودن اتوبوس نیست.
گاهی اتوبوسها معاینه فنی میگیرند و یک ساعت بعد دودزا میشوند
وی افزود: با این وجود از مردم خواهش کردهایم تا در صورت مشاهده هر نوع دودی با سامانه 1888 تماس حاصل کرده و گزارش دهند. ما حتما این اتوبوسها را چک خواهیم کرد و در صورت نیاز معاینه فنی مجددا حتماً تعمیر میکنیم؛ ضمن اینکه پاسخ فرد اطلاع دهنده را هم به صورت مکتوب یا تلفنی خواهیم داد.
سنندجی یادآوری کرد: گاهی اتوبوسها معاینه فنی میگیرند و یک ساعت بعد دودزا میشوند. اتوبوس یک سیستم مکانیکی دارد و به هر حال ممکن است ایراد پیدا کند. هر سیستم مکانیکی و الکتریکی چنین ماهیتی دارد و ممکن است عیب کند. ما نیروهایی داریم که صبح به صبح ساعت 5 و نیم و قبل از اعزام اتوبوسها را چک میکنند، اما ممکن است با گیر کردن سوزن انژکتور، اتوبوس دود کند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی رانندههای اتوبوس خطوط عادی تمایل دارند کرایه به صورت نقد به آنها پرداخت شود و به نحوه پرداخت حقوق خود از سوی شرکتشان اعتراض دارند، گفت: پرداخت نقدی به جای ارائه بلیت ممنوع است. ضمنا تراکنشها با اتوبوسرانی نیست. تمام تراکنشها در حسابی در بانک شهر جمع میشود و سازمان فناوری شهرداری براساس آنها پول بلیتها را توزیع میکند.
وی اضافه کرد: ممکن است برخی رانندهها حساب و کتابی با شرکتهایشان داشته باشند و مثلا وام یا مساعدهای گرفته باشند و به همین دلیل پول بلیت به طور کامل پرداخت نشود. به هر حال ما مدافع حق و حقوق رانندگان اتوبوسها هستیم؛ چراکه بیشترین هزینه و فشار کار روی این افراد است.
سنندجی در ادامه گفت: ما روی بلیت الکترونیکی تخفیفی در نظر گرفتهایم و به همین دلیل ممکن است رانندگان اتوبوس به دریافت نقدی کرایه بیشتر تمایل داشته باشند. ضمنا وقتی دستگاه کارتخوان اتوبوسها روی یک خط با مسافت مشخص تنظیم میشود، رانندگان نمیتوانند در خطوط دیگر کار کنند؛ چراکه سیستمی مشخص میشود.
در سال گذشته هیچ اتوبوس جدیدی وارد ناوگان نشد
وی با بیان اینکه نرخ بلیت اتوبوس برای سال 98 هنوز ابلاغ نشده است، گفت: ما بر اساس مسافت تعریف شده 9 بازه خط داریم و برای هر خط براساس مسافت آن، کرایه مشخص تعیین و محاسبه شده است. اگر مسافران بخواهند پرداخت نقدی داشته باشند، ممکن است به جای 500 تومان از آنها هزار تومان دریافت شود؛ بنابراین بهتر است از کارت بلیت استفاده کنند.
به گفته سنندجی، در سال 97 نرخ بلیت اتوبوسهای بخش خصوصی برای خطوط با مسافت تا 5/2 کیلومتر 550 تومان، برای مسافت5/2 تا 5 کیلومتر 700 تومان، 5 تا 5/7 کیلومتر 800 تومان و ... است. حداقل کرایه در اتوبوسهای بخش خصوصی 550 و حداقل کرایه 1250 تومان است. همچنین حداقل کرایه در اتوبوسهای بخش عمومی500 و حداکثر کرایه هزار تومان است. فعلا تا زمان ابلاغ کرایههای جدید نرخ همان نرخ سال 97 است، ضمن اینکه کسانی که از کارت بلیت استفاده میکنند، 20 درصد تخفیف سیستمی میگیرند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه صددرصد درآمد حاصل از بلیت مربوط به رانندگان اتوبوس است، گفت: این افراد در بخش خصوصی حقوق ندارند و دستمزدشان همان پول بلیت است.
به گفته وی، در سال گذشته هیچ اتوبوس نویی وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران نشده و در سال 96 درمجموع 80 دستگاه اتوبوس نو وارد ناوگان شده است.
سنندجی درخصوص نصب فیلتر دوده در سال 98 گفت: هنوز بودجه به ما ابلاغ نشده و در این رابطه براساس بودجه عمل خواهیم کرد.
قیمت هر فیلتر دوده در حال حاضر صد میلیون تومان است
وی با بیان اینکه قیمت فیلتر دوده در حال حاضر حدود صد میلیون تومان است، گفت: فیلتر دوده روی کاهش pm (ذرات معلق پایینتر از 5/2 میکرون) تاثیر دارد. صحبتی که در این رابطه وجود دارد این است که آیا اتوبوسهای فرسوده ارزش نصب فیلتر دوده دارند یا خیر. اما شک نکنید که فیلتر دوده روی کاهش pm تاثیر دارد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در ادامه گفت: اگر بتوانیم اتوبوس صفر بیاوریم، نیازی به نصب فیلتر دوده نداریم؛ چراکه اتوبوسهای نو دارای فیلتر دوده هستند، اما حال که نمیتوانیم نوسازی ناوگان را انجام دهیم، بهتر است فیلتر دوده نصب کنیم و اتوبوسهایمان را اورهال کنیم. فیلترهای دوده دو سال گارانتی دارند و حداقل 5 سال عمر میکنند.
سنندجی درباره تبلیغات روی اتوبوسها گفت: اتوبوس یک رسانه شهری موثر است و در تمام دنیا از اتوبوس و تبلیغات روی آن به عنوان مهمترین رسانه استفاده میکنند. ما نباید این ظرفیت رسانه ای را از دست دهیم. ضمن اینکه در این شرایط اقتصادی میتوان روی تبلیغات به عنوان یک منبع درآمدی برای اتوبوسرانیها، حساب باز کرد. فعلا یک سال و نیم است که تبلیغات روی اتوبوسها حذف شده، اما ما پیگیر هستیم تا بتوانیم با شرایط جدیدی این کار را انجام دهیم.
وی افزود: میتوان تبلیغات روی اتوبوسها را به شکلی انجام داد که مسافران بتوانند از داخل اتوبوس بیرون را هم ببینند.
سنندجی با اشاره به مانیتورهایی که در ایستگاههای اتوبوس نصب شده است، گفت: این مانیتورها سیستم اطلاعرسانی زمانبندی اتوبوسها برای آگاهی بخشی به مسافران و شهروندان هستند. در حال حاضر 650 مانیتور در ایستگاهها داریم و از آنجا که متولی این مانیتورها شرکت کنترل ترافیک تهران است، با مشکل قطعه و مسائل فنی مواجه شده است، که بخشی از آنها (حدود 20 تا 30 درصد) غیرفعال شدهاند و مسئولان آن شرکت در حال تلاش هستند تا آنها را فعال کنند.