«مصطفی احمدی» با بیان اینکه محصول آجیل و خشکبار کشور تامین است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و نوسان نرخ ارز قیمت تمامی اجناس در کشور روند افزایشی دارد، تا جایی که در 11 ماهه اخیر اقلام مختلف خشکبار به طور میانگین بین 80 تا 100 درصد افزایش قیمت داشته اند.
به گفته وی، این افزایش نرخ تا جایی است که فروش این محصولات در مدت یازده ماهه امسال به یک پنجم کاهش پیدا کرده است.
احمدی اظهار داشت: با وجود تحریم ها و مشکلات در نقل و انتقال پول، مشکلی در تامین خشکبار وارداتی مورد نیاز کشور نداریم زیرا واردات اقلامی چون تخمه کدو و آفتابگردان از مبادی رسمی همچنان انجام می شود و مشکلی در تامین آنها نداریم.
وی اظهار داشت: بیش از 90 درصد مردم از آجیل و خشکبار با نرخ های کمتر از 200 هزار تومان خریداری می کنند و بخش اندکی توان خرید آجیل با قیمت های بالاتر را دارند.
پسته 300 هزارتوماني
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار درباره این که در برخی واحدهای صنفی نرخ هرکیلوگرم پسته بیش از 300 هزارتومان به فروش می رسد، گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم پسته بین 120 تا 240 هزار تومان است.
وی اضافه کرد: در بحث آجیل و خشکبار به دلیل رتبه بندی کیفیت، امکان نرخ گذاری مصوب برای واحدهای صنفی وجود ندارد اما این بدان معنا نیست که واحدهای قنادی و آجیل فروشی می توانند هر کیلوگرم پسته را با قیمت هایی بیش از 250 تا 300 هزارتومان به فروش برسانند.
وی تصریح کرد: عرضه پسته با نرخ 300 هزار تومان تخلف و گران فروشی است که باید با افراد سودجو برخورد شود.
به گفته وی، اعضای اتحادیه آجیل و خشکبار به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم تلاش دارند کمترین سود را برای عرضه این محصولات دریافت کنند تا مردم شب عید خوبی را سپری کنند.
كاهش كيفيت آجيل
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران گفت: به دلیل خشکسالی ها و سرمازدگی ابتدای سال، کیفیت آجیل امسال نسبت به سال گذشته بین 10 تا 20 درصد کاهش یافته اما با این وجود نسبت به خشکبار دیگر کشورها از کیفیت بالاتری برخوردار است.
احمدی تصریح کرد: عرضه آجیل و خشکبار در قنادی های کشور تخلف بوده و نباید این محصولات در این واحدها به فروش برسد زیرا بیشتر قنادی ها از محصولات درجه دو و سوم با قیمت های بالا تهیه می کنند و با قیمت های بالا هم عرضه می کنند که به نفع مصرف کنندگان نیست.
شكست كمپين عليه آجيل
وی درباره راه اندازی کمپین «نه به خرید آجیل» اظهار داشت: اکنون آمریکا در محصول خشکبار به ویژه پسته رقیب ایران به شمار می رود به طوری که سالانه 400 هزار تن پسته در ایالات متحده تولید می شود و تولید ایران در بهترین شرایط 200 هزار تن است اما خود آمریکایی ها نیز از پسته ایرانی به دلیل بالا بودن کیفیت مصرف می کنند.
وی گفت: بنابراین ایجاد کمپین های نه به خرید آجیل و خشکبار به نفع آمریکا است و این کمپین ها از آنجا هدایت می شوند؛ به طور مثال در شب چله نیز چنین کمپینی راه اندازی شد اما موفقیت آمیز نبود زیرا مردم آجیل مورد نیاز خود را خریداری کردند.
احمدی زمان اوج فروش آجیل را از 20 اسفند دانست و افزود: در روزهای پایانی سال تمامی واحدهای فروش آجیل و خشکبار تحت نظارت و بازرسی بهداشتی و قیمتی مستمر سازمان تعزیرات، اصناف کشور و اتحادیه در تهران و سراسر کشور قرار دارند.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: اکنون یک هزار و 250 واحد صنفی آجیل و خشکبار دارای پروانه در کشور فعال است و 200 واحد درحال دریافت پروانه هستند اما هر ساله در شب عید و ایام نوروز ما با پدیده واحدهای صنفی خلق الساعه (یک شبه) روبرو می شویم که حدود 400 واحد می شوند.
وی اظهار داشت: امسال نیز همچون سال گذشته با اعلام شکایت از سوی اتحادیه ها و اصناف ظرف مدت 12 ساعت واحدهای متخلف پلمپ و پس از آن پروندهایشان به دستگاه های قضایی ارسال می شود.
به گفته احمدی، در صورتی که مردم در خصوص قیمت یا کیفیت محصولات عرضه شده در واحدهای آجیل، خشکبار و قنادی ها شکایتی داشته باشند، می توانند با شماره تلفن 33112313 اتحادیه در تهران و در شهرستان ها با اتحادیه های مربوطه یا شماره 124 سازمان تعزیرات و بازرسی کشور تماس بگیرند.
در کشورمان سالانه حدود 200 هزار تن پسته، 160 هزار تن کشمش، 150 هزار تن مغز گردو، یک میلیون و 200 هزار تن خرما ، 35 تن انجیر، 50 هزار تن بادام درختی و 300 هزارتن نخود تولید می شود.
اکنون سالانه بیش از 2 میلیارد دلار انواع خشکبار ایران به بیش از 50 کشور جهان همچون آلمان، آمریکا، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، اسپانیا، سوئد، نروژ، پرتغال، کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر، امارات متحده عربی، کویت، کشورهای آسیائی چین، کره جنوبی، ژاپن، استرالیا، روسیه صادر می شود.
طبق آمارها قیمت هر کیلوگرم آجیل سال گذشته برای خرده فروشی ها و با توجه به کیفیت محصول بین 42 تا 60 هزار تومان بود.