حسین عاشوری افزود: با برنامه ریزی های انجام شده و به کارگیری تمهیدات لازم، ترانزیت کالا در شبکه ریلی در سال گذشته نسبت به سال 1392 از رشد 52 درصدی برخوردار شد.
معاون شرکت راه آهن یادآورشد: با لغو تحریم ها، بدهی ایران به راه آهن های ترکمنستان٬ ازبکستان٬ قزاقستان٬ تاجیکستان و ترکیه پرداخت و به روز شد.
وی افزود: در سال های 91 و 92 نتوانستیم بدهی های خود به راه آهن های ترکمنستان٬ ازبکستان٬ قزاقستان٬ تاجیکستان و ترکیه را پرداخت کنیم. البته این بدهی ها به دلیل مسائل تحریم و محدودیت های ایجاد شده در نقل و انتقال پول به وجود آمد و راه آهن محدودیت منابع مالی در این خصوص نداشت.
عاشوری با یادآوری اینکه از اواخر سال 1392 توانستیم این بدهی ها را پرداخت کنیم و مشکل ما فقدان نقدینگی نبوده است٬ گفت: این بدهی ها به دلیل عدم امکان جابه جایی از مجاری رسمی انباشته شده بود که با کمک بخش خصوصی این مشکل برطرف شد.
** استقبال صاحبان بار ترانزیتی از راه اندازی قطارهای برنامه ای
عاشوری، برقراری قطارهای برنامه ای را در توسعه ترانزیت مهم دانست و افزود: برای کاهش زمان سیر قطارها اقدامات بسیار مهمی صورت گرفت که مصداق عینی آن در مسیر 1620 کیلومتری سرخس - بندرعباس عملیاتی شد.
وی گفت: پیش از این حمل بار در این مسیر هفت روزه تعهد می شد در حالی که در سال 1392 زمان سیر در این مسیر به سه روز و پس از آن در ماه های اخیر به 54 ساعت کاهش یافت. به طور قطع هرگاه بار سریع تر به مقصد برسد صاحب بار بیش از پیش تمایل به انتقال بار از طریق ریل پیدا می کند.
وی، یکی از اقدام های مهم در یک سال اخیر را تعریف کریدورهای مبدأ و مقصد مشخص با تعرفه و زمان سیرمعلوم اعلام کرد و گفت: این اقدام و شفاف سازی، شرایط را برای حضور شرکت های حمل و نقلی داخلی و خارجی مهیا می کند.
عاشوری افزود: پس از افتتا ح مسیر اینچه برون جلسات متعددی با راه آهن های ترکمنستان و قزاققستان برگزار شد تا مسیر این خط ریلی در قالب یک کریدور تعریف شود و برای این مسیر تعرفه مشترک و زمان تعریف شده ای برای جابه جایی بار تبیین شود.
** تعیین تعرفه یکسان در مسیر کریدور ایران- ترکمنستان- قزاقستان برای سال 2016
وی گفت: در سه ماه پایانی سال 2015 موفق شدیم که در دوره ای سه ماهه به صورت آزمایشی تعرفه های یکسان در این کریدور منطقه ای تعریف کنیم و امیدواریم برای سال 2016 نیز بتوانیم تعرفه یکسان برای دوره ای مشخص طی هفته های آینده با برگزاری نشست مشترک سه جانبه تعیین شود.
معاون بهره برداری، سیر و حرکت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به مزیت های فعال شدن این کریدور اشاره و اظهارداشت: قزاقستان به دنبال این است که خود را به عنوان یک کریدور ریلی به جهان معرفی کند؛ در همین رابطه تلاش کردیم از این ظرفیت استفاده کنیم تا بارهای کشور چین از طریق ایران به خلیج فارس انتقال یابد و شاهد بودیم که نخستین قطار از کشور چین وارد تهران شد و به سمت خلیج فارس سیر کرد.
به گزارش ایرنا، با اعزام نخستین قطار برنامه ای کانتینری از چین، این قطار پس از طی 10 هزار و 399 کیلومتر در 14 روز، 26 بهمن ماه امسال وارد ایستگاه قطار راه آهن تهران شد.